Ulle 1975
Vi har en gammal buske på vår tomt (vet ej vad för en) som har taskigt bladverk. Funderar på att plantera in några klematisplantor. Vad bör jag välja för några och hur blir det till våren när de ska beskäras?? Finns det någon klematis som inte ska beskäras??
fruberglund
Det finns massor med klematis som inte ska beskäras.

Summer snow är en klassiker (vit, småblommig) här som egentligen ska beskäras men som många lämnar orörd och som ändå är väldigt vacker.

Lägger med MRLINDELLS bild som gav mig inspiration, hoppas det är ok med honom :)På bilden är det Summer snow ihop med Rouge Cardinal (vet inte om den ska beskäras)

Här kan du annars läsa mer om klematis

Engelsk sida om olika sorters klematis

eller sök på klematis på nätet.

Jag har i år köpt Opaline "Asagasumi" (vit) och Lasurstern (blåviolett) och dessa ska ej beskäras enligt etiketten.

Dock så ska alla klematis, vare sig de ska beskäras eller ej, alltid beskäras första våren för att förgrena sig mer och bli tätare. Om du planterar på hösten så beskär du på våren och planterar du på våren så ska du beskära vid planteringen.

Lycka till och hoppas det blir fint. Jag längtar tills jag får se hur mina klematis tar sig nästa år.

Blev så inspirerad av MRLINDELLS bild så jag har nu satt klematis på två stuprör och har köpt sammanlagt 5 klematis i år.

Två vita, en blåviolett, en röd och en blekt gammelrosa.

Klematisens värld är stor och det finns MYCKET fint att välja mellan, i framtiden blir det en pergola med klematis, man får mersmak, jag lovar laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Sommartorparn
En tumregel tror jag är att de flesta småblommig klematisarna inte behöver beskäras. Clematis Albina Plena E med vita klockformade blommor tycker jag är fin och har planterat för att den ska växa i en buske. Blommar tidigt på sommaren, och fortsätter sedan att producera blommor ända till hösten. Titta på E-plantas hemsida för bild.

Det där med "taskigt bladverk" Busken är väl inte sjuk eller insektsangripen? Vore interessant att veta så det inte är något som går på Clematisen också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon