|
Kaktus-kanske
01-11-2004, 16:23
Inte mycket erfarenhet av att jobba med jord och sådant som lever i/av jord. Skulle behöva hjälp med att välja en enkel men gärna "satt/kompakt" häck, som passar för att planteras i en relativt fuktig jord.
Tackar!
Hej och välkommen hit! Berätta i vilken zon (eller var) du bor, om häcken ska stå i sol/skugga, blåsigt o.s.v . så blir det lättare att hjälpa dig! Vill du ha barr eller löv, något blommande eller med bär? En häck som ska klippas eller växa fritt, hur hög den får bli? Mvh Fenja
Kaktus-kanske
02-11-2004, 08:25
Hej, Norrköping (2?) Jag önskar få den tät, hade inte ens funderat i banorna barr innan du nämnde att det alternativet också finns  , men jag stannar vid löv, hade behövt något som jag lätt (klippning) håller vid ca 1,50 - 1,80 m hög. Inga direkt skugg områden så soligt blir det om sol erbjuds. En lång sluttande tomt (mestadels gräs) ner mot platsen som jag hade tänkt ha häcken vid, som skall användas som avgränsare mot mindre väg och således ett dike där imellan.
Sommartorparn
02-11-2004, 08:50
Jag skulle välja vintergrön liguster. En bladhäck som är grön hela vintern. och låter sig beskäras hårt. Det betyder att har man något år slarvat med klippningen så går det att få till den igen. Lite färglös är ju ligustern med sina oansenliga blommor. Men det kan man avhjälpa med det man planterar innanför häcken.
Hagtorn är annars en klassisk häckväxt. Vita blommor på våren och röda bär på hösten. Nackdelen att den har vassa tornar, vilket man märker vid beskärning.
Avenbok. Elegant bladhäck som behåller sina torkade blad hela vintern och därmed utgör insynsskydd hela året. (Vissa tycker det är snyggt andra inte). Kommer snabbt upp i höjd.
Oxel. Rustik häck med vita blommor på våren och röda bär på hösten. Väldigt dekorativ så här års.
Bukettapel kan vara klippt eller friväxande. Vita blommor på försommaren och röda frukter på hösten. Ser gles kanske ut på vintern.
Om du vill ha en häck med barrväxter så finns ju idegranen. Vackert mörkgrön hela året och tål kraftig beskärning.
Om du vill se bilder på häckväxter titta på www.eplanta.com Eller sök på Google
Kaktus-kanske
02-11-2004, 09:17
^ Tackar så mycket !! Skall sätta mig och söka upp de förslag du nämnde, borde hitta något som passar där  .
Hannele
02-11-2004, 09:18
CITAT (Kaktus-kanske @ 01-11-2004, 16:23) välja en enkel men gärna "satt/kompakt" häck  Vad sägs om det här? Den läckraste häcken!
Kaktus-kanske
02-11-2004, 09:22
Sommartorparn
02-11-2004, 10:13
Ett tips: Gå runt och titta på grannarnas häckar
Kaktus-kanske
02-11-2004, 11:42
Både Oxel och Avenbok var dekorativa, skall bara ta reda på lite mer om dem.
Har inga grannar! (med häck dvs.)
Sommartorparn
02-11-2004, 16:08
Om du vill ha oxel med riktigt granna bär,se till att du får den e-märkta sorten. Vad gäller avenbok finns det säkert också någon fördel med den e-märkta sorten, men det kan du läsa i den detaljerade växtbeskrivningen
PS. Oxeln vill ha väldränerat. Dvs får inte vara vattensjukt.
Här kan du kolla på olika buskar: Trädgårdshuset.com. Du hittar buskarna i mitten av sidan! Lycka till! Fenja
Kaktus-kanske
02-11-2004, 16:34
Sommartorparn, hmm det med väldrenerat kommer säkert sätta p. för Oxeln - i mina ögon så är det inte direkt väldrenerat där jag hoppats plantera häcken.
Fenja, tackar för länken!
Sommartorparn
02-11-2004, 18:23
[QUOTE=Kaktus-kanske,02-11-2004, 16:34]Sommartorparn, hmm det med väldrenerat kommer säkert sätta p. för Oxeln - i mina ögon så är det inte direkt väldrenerat där jag hoppats plantera häcken. QUOTE] Då får du väl dränera då.... Har svårt att komma på någon häck som tycker om att stå med fötterna i vattnet. Hur fuktigt är det? Om E-plantas häckoxel står det först att den vill ha väldrenerad jord, sedan: Tål fuktigare växtplats än vanlig oxel. Vad det nu kan betyda. Allt är ju relativt...... Om du har någon bra plantskola i närheten, (alltså inte bara en sån där snabbköpsplantshop), utan en med kunnig personal så kan du ju allid fråga. Men, som sagt, är det mycket vattensjukt så går det ju att dränera. PS här är vad du behöver: En lista på växter som tål att stå i fuktigt. Vad jag ser är det ingen som har riktigt det kompakta växtsätt som du efterlyser, men du kanske får tänka om på den punkten. Viktigast är ju att häcken överlever.... http://www.funboplantskola.se/vatodran.htmlMina favoriter på den där listan är häggmisplarna och svartaronia. Dessa kan klippas men blir vackrast som friväxande. Då är det viktigt att du väljer en sort som får just den höjd du vill ha. Stor svartaronia? Eller den lilla som blir mera kompakt? Tänk vad skönt att slippa häckklippning! Bukettapeln finns även med på denna lista. Blir också väldigt vacker. Och den kan du klippa också, så blir den kanske lite tätare än friväxande. Är problemet löst?
Om det är mer än fuktigt, dvs riktigt plaskigt vid snösmältning och ibland på höstarna, kan pilhäck fungera. Exakt vilken salix som går bäst vet jag inte, jag skulle inte vara rädd att prova en av salix fragilissorterna.
Klippta pilhäckar kan formas nästan hur som helst; rakt och kantigt, bulligt etc - och ändå förbli tät. Hur långlivade de blir vet jag inte, men har sett formklippta täta pilhäckar som varit ca 20 år.
Kaktus-kanske
03-11-2004, 10:36
Hjälp, dränera! Jag får nog följa ditt råd & börja leta plantskolor, printa ut listan & be om en visning Dränering låter som något jag gärna slipper...
Sommartorparn
03-11-2004, 12:25
Ja, du får väl göra det. Nu ser ju plantorna i plantskolorna inte mycket ut så här års, men är de fackkunniga så kan de råda dig. Leta biler på nätet är annars ett bra sett att se hur dom ser ut. Eller låt det gå en sommar som du ser dig omkring bland folks häckar. En planta som finns med på fukt-listan och som går att klippa så där kompakt som du vill ha den: Måbär. En ganska intetsägande häck enligt min mening (blad ungefär som vinbärsbuske).Enda fördelen är att den grönskar mycket tidigt på våren och är allmänt mycket tålig. Möjligtvis är den lite lägre än den du tänkt dig. Pil är alltid ett säkert kort för fuktigt läge. Visste ej att det fanns som häck. Lycka till! Tänk på att funderandet och planerandet kan vara halva nöjet.
Måbär klarar fuktigare lägen liksom torra, om än inte så våta som pil klarar. Är det normalfuktigt kan häckar göras av tåliga rosor också, rugosor t ex, som finns i många sorter. Av spireorna finns också tåliga sorter. Kanske nämnde någon denna länk tidigare, men den tål att upprepas: http://www.tawi.fi/~wiplant/hackplan.htmlFör att bli säkrare på vilka förhållanden du har vid val av häck - kolla vad och hur det växer på stället nu och vad som används i häckar i närheten.
Kaktus-kanske
03-11-2004, 16:25
Hehe visst tittar jag på hur det ser ut i grannskapen .. mycket grönt / gult / orange etc. men sen att få dessa växter att bli en produkt med ett namn, det är inte det lättaste  Pilarna såg bra ut & beskrivs av "många" som relativt lätt skötta så det låter bra !
Du får ta foton på grannarnas häckar och lägga ut här, så kan du säkert få hjälp med identifiering! Mvh Fenja
Hannele
03-11-2004, 16:40
 Svårt att välja? Välj allt! Spirea är dessutom vackrast, om man blandar:
Jag håller med Hannele. För gods och gårdar kan det vara häftigt med oändliga rader av samma häck, men mindre blandhäckar i villaområden är härliga.
Om man blandar dem så att de dessutom sätts i dubbla rader från början blir de starka också. När ena plantan ger upp eller åldras tar den andra över.
Knopputspringet i en blandhäck liksom bladfallet förlängs med en blandhäck, och man kan välja sådana som blommar så att man får blom länge.
Det blir ständigt liv i häcken!
dränering är inte så jobbigt som det låter, utan låter sig göras ganska så enkelt. Man gräver ner dräneringsrör, bäddar in i grus och markduk, fyller på och vips har man avhjälpt den vattensjukaste marken på ett skönt sätt. Bl a i Karin Berglunds Stora Trädgårdsbok finns en enkel beskrivning över hur man kan gå tillväga; innan jag läste det och kollade bilderna, pedagogiskt enkla, trodde jag det handlade om något betydligt mera komplicerat (som jag inte skulle ge mig inpå). Vet inte om just du skulle behöva dränering för häcken, men kan rekommendera det varmt till alla som har tät och vattenhållande lerjord som översvämmas till ex vid snösmältning vid våren, så att sjöar bildas. Jag grävde ner ett dräneringsrör med hörnkopplingsbitar förra året på den mest utsatta delen av trädgården, och ajöss var det både med pölar och växter som dog av vintervätan. Dräneringsrör hittar man på byggmarknader, och inte är det ens särskilt dyrt. Jobbet för att gräva ner en 20 m rör (diametern tror jag var 12 cm) tog får mig en helg och har inte ångrat det en endaste gång. /mvh nypan
Jag håller med, bra tips Nypan! Har också dränerat en del, både med rör och med sten som lindas i fiberduk, och det är mindre jobb än man tror. ger också mycket tillbaka.
Kaktus-kanske
04-11-2004, 01:36
Hmm massa tips Er beskrivning av dränering ger det en positiv klang, det till trots att som nybörjare försöka sig på det .. hehe möjligheten att man skapar ett helt nytt kanal system istället för önskad effekt ligger nog nära till hands ..  --- Pilar, kan deras rötter få för sig att ge sig på vatten ledningar etc. eller e det bara en myt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|