Full version: Rätt sorts vitmossa?
Mariaana
Hej!

Jag funderar lite över vitmossan som man ska/bör/kan blanda i jorden för vissa krukväxter.......

Jag har mossa i gräsmattan som ser ut som vitmossan men läste någonstans att det finns flera(?) sorter och att det bara är en som är lämplig.

Är det rätt mossa som växer i gräsmattan tro?

KURT
Vilka växter är det du skall ha vitmossa till? D v s vad skall den fylla för funktion? Oftast brukar man plocka lite grövre vitmossa som växer på riktigt fuktiga ställen i skogen. Men det beror lite på vad du skall ha den till. Den du har i gräsmattan kanske inte suger vatten och behåller fukt riktigt lika bra, men skall man tex rota sticklingar med den så fungerar den nog.
Mariaana
Hej Kurt!

Tack för det snabba svaret... wub.gif

Jag tänkte ha det till att blanda i jorden till en hoya....
Tog en liten sväng till "sumpskogen" här baki och hittade lite grövre mossa som nog är lämpligare....

Hur petig bör man vara i rensningen av mossan? Den innehåller antagligen en del smått och gott i djurväg....men det kanske inte skadar växten?

Blev lite intresserad av att man kunde rota sticklingar i mossan..Hur går man tillväga då? Är det månne ett bättre sätt än att sätta sticklingen direkt i jord?

Mvh M
KURT
Att rota sticklingar i vitmossa blir lite som ett mellanting mellan jord och vatten (den skall vara fuktig men inte blöt)! Man kan läsa lite mera här:

http://www.cala.se/hoyor/att_rota_sticklingar.htm

Endel fryser eller kör mossan i mkovågsugn, men jag tror inte det behövs. Speciellt om man värmer den så kan den tappa i konsistens. Ev kan man skölja den.
maimiti
Mariaana:

Det där är inte vitmossa. Här på odla.nu finns bra bilder på olika mossor:
Mossbilder - titta på den översta

// Maggan
Mariaana
Ahaa....japp, det var lite tydligare bilder där...Hm...undrar vad för slags skogsmossa jag blandat i jorden nu då... unsure.gif

Får väl hoppas att den inte skadar dom stackarna......

Mvh M
Ina
Hmmm.. jag skulle ha bytt ut mossan om det inte är riktig vitmossa. Det är just vitmossan som har de där fukthållande egenskaperna som man vill ha när man rotar hoyor. "Skogsmossa" verkar nästan ha motsatt effekt, efter vad jag har hört....

Hoppas att du får tag på vitmossa. smile.gif
emjoer
Man kan lägga mossan en stund i vatten som har värmts upp till ca 40 gr
så tar man död på dom fflests sattygen som finns i mossan.
kristerh
CITAT (emjoer @ 05-11-2004, 07:29)
Man kan lägga mossan en stund i vatten som har värmts upp till ca 40 gr
så tar man död på dom fflests sattygen som finns i mossan.

Jag gjorde det, men de brydde sig inte... wink.gif både myror o annat klarade sig,
fick krossa dem med tummen unsure.gif
krister
Ina
De flesta "sattyg", både myror och mikororganismer tål 40 gradig värme alldeles utmärkt. Ska man bli av med dom får man värma mera. När jag skulle så carnivorer värmde jag upp min vitmossa till en temperatur så hög att jag inte kunde stoppa ner handen i bunken... kanske 60 - 70 grader, jag kollade aldrig med termometer... Jag har inte fått något mögel, men det har faktiskt börjat växa någon annan mossa i sådden, så sporer har överlevt.
kristerh
CITAT (Ina @ 05-11-2004, 20:44)
De flesta "sattyg", både myror och mikororganismer tål 40 gradig värme alldeles utmärkt. Ska man bli av med dom får man värma mera. När jag skulle så carnivorer värmde jag upp min vitmossa till en temperatur så hög att jag inte kunde stoppa ner handen i bunken... kanske 60 - 70 grader, jag kollade aldrig med termometer... Jag har inte fått något mögel, men det har faktiskt börjat växa någon annan mossa i sådden, så sporer har överlevt.

Tar man inte livet av vitmossan om man hettar upp den så kraftigt?
försvinner inte dess egenskaper då? har inte vågat, ifs finn det gott om vitmossa i skogen wink.gif
krister
Evin
Är det enklare att få rötter på sticklingar i vitmossa?
Jag har ett antal hibiskussticklingar som har stått i vatten sen i juli. De har fått de små vita knölarna och sätter nya blad och till och med knoppar, me rötter kommer det inte.
Går det fortare om de får ligga i mossa i stället? Eller ska man köpa rotningsmedel?

/E - väldigt otålig nu
Ina
Vitmossan klarar inte heller så hög värme, nej... När man ska så små pyttiga carnivorfrön är det nästan bättre att vitmossan är död, för annars tar den över ganska fort...

Till mina hoyor använder jag mossan som den är, jag bara sköljer av den och klipper den i cm-stora bitar för att den ska bli lite lätthanterligare. Att en eller annan myra kanske föjer med är väl inte hela världen... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon