Full version: Rtt sorts vitmossa?
Mariaana
Hej!

Jag funderar lite ver vitmossan som man ska/br/kan blanda i jorden fr vissa krukvxter.......

Jag har mossa i grsmattan som ser ut som vitmossan men lste ngonstans att det finns flera(?) sorter och att det bara r en som r lmplig.

r det rtt mossa som vxer i grsmattan tro?

KURT
Vilka vxter r det du skall ha vitmossa till? D v s vad skall den fylla fr funktion? Oftast brukar man plocka lite grvre vitmossa som vxer p riktigt fuktiga stllen i skogen. Men det beror lite p vad du skall ha den till. Den du har i grsmattan kanske inte suger vatten och behller fukt riktigt lika bra, men skall man tex rota sticklingar med den s fungerar den nog.
Mariaana
Hej Kurt!

Tack fr det snabba svaret... wub.gif

Jag tnkte ha det till att blanda i jorden till en hoya....
Tog en liten svng till "sumpskogen" hr baki och hittade lite grvre mossa som nog r lmpligare....

Hur petig br man vara i rensningen av mossan? Den innehller antagligen en del smtt och gott i djurvg....men det kanske inte skadar vxten?

Blev lite intresserad av att man kunde rota sticklingar i mossan..Hur gr man tillvga d? r det mnne ett bttre stt n att stta sticklingen direkt i jord?

Mvh M
KURT
Att rota sticklingar i vitmossa blir lite som ett mellanting mellan jord och vatten (den skall vara fuktig men inte blt)! Man kan lsa lite mera hr:

http://www.cala.se/hoyor/att_rota_sticklingar.htm

Endel fryser eller kr mossan i mkovgsugn, men jag tror inte det behvs. Speciellt om man vrmer den s kan den tappa i konsistens. Ev kan man sklja den.
maimiti
Mariaana:

Det dr r inte vitmossa. Hr p odla.nu finns bra bilder p olika mossor:
Mossbilder - titta p den versta

// Maggan
Mariaana
Ahaa....japp, det var lite tydligare bilder dr...Hm...undrar vad fr slags skogsmossa jag blandat i jorden nu d... unsure.gif

Fr vl hoppas att den inte skadar dom stackarna......

Mvh M
Ina
Hmmm.. jag skulle ha bytt ut mossan om det inte r riktig vitmossa. Det r just vitmossan som har de dr fukthllande egenskaperna som man vill ha nr man rotar hoyor. "Skogsmossa" verkar nstan ha motsatt effekt, efter vad jag har hrt....

Hoppas att du fr tag p vitmossa. smile.gif
emjoer
Man kan lgga mossan en stund i vatten som har vrmts upp till ca 40 gr
s tar man dd p dom fflests sattygen som finns i mossan.
kristerh
CITAT (emjoer @ 05-11-2004, 07:29)
Man kan lgga mossan en stund i vatten som har vrmts upp till ca 40 gr
s tar man dd p dom fflests sattygen som finns i mossan.

Jag gjorde det, men de brydde sig inte... wink.gif bde myror o annat klarade sig,
fick krossa dem med tummen unsure.gif
krister
Ina
De flesta "sattyg", bde myror och mikororganismer tl 40 gradig vrme alldeles utmrkt. Ska man bli av med dom fr man vrma mera. Nr jag skulle s carnivorer vrmde jag upp min vitmossa till en temperatur s hg att jag inte kunde stoppa ner handen i bunken... kanske 60 - 70 grader, jag kollade aldrig med termometer... Jag har inte ftt ngot mgel, men det har faktiskt brjat vxa ngon annan mossa i sdden, s sporer har verlevt.
kristerh
CITAT (Ina @ 05-11-2004, 20:44)
De flesta "sattyg", bde myror och mikororganismer tl 40 gradig vrme alldeles utmrkt. Ska man bli av med dom fr man vrma mera. Nr jag skulle s carnivorer vrmde jag upp min vitmossa till en temperatur s hg att jag inte kunde stoppa ner handen i bunken... kanske 60 - 70 grader, jag kollade aldrig med termometer... Jag har inte ftt ngot mgel, men det har faktiskt brjat vxa ngon annan mossa i sdden, s sporer har verlevt.

Tar man inte livet av vitmossan om man hettar upp den s kraftigt?
frsvinner inte dess egenskaper d? har inte vgat, ifs finn det gott om vitmossa i skogen wink.gif
krister
Evin
r det enklare att f rtter p sticklingar i vitmossa?
Jag har ett antal hibiskussticklingar som har sttt i vatten sen i juli. De har ftt de sm vita knlarna och stter nya blad och till och med knoppar, me rtter kommer det inte.
Gr det fortare om de fr ligga i mossa i stllet? Eller ska man kpa rotningsmedel?

/E - vldigt otlig nu
Ina
Vitmossan klarar inte heller s hg vrme, nej... Nr man ska s sm pyttiga carnivorfrn r det nstan bttre att vitmossan r dd, fr annars tar den ver ganska fort...

Till mina hoyor anvnder jag mossan som den r, jag bara skljer av den och klipper den i cm-stora bitar fr att den ska bli lite ltthanterligare. Att en eller annan myra kanske fjer med r vl inte hela vrlden... smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon