CITAT (AndreasBK @ 14-11-2004, 19:36)
Fimpmetoden kan föra med sig sjukdomar som tobaksplantorna har haft också. Kommer inte ihåg vad sjukdomen heter för tillfället.
Man kanske kan använda sig av en köttätande växt, det brukar vi använda för att döda små flygande, men flugpapper är nog effektivare.

Det är möjligt du har rätt, men jag har mycket svårt att tänka mig att en sjukdom skulle kunna föras över från en tobaksplanta till någon annan växt genom en fimp. Vad skulle det handla om för sorts sjukdom i så fall?
Virus? Virus är helt igenom värdspecifikt och kan enbart smitta genom levande växtmaterial.
Bakterie? Inte troligt. Bakterier är liksom virus högst beroende av levande vävnad för att smitta. Då är det nog troligare att du skulle få din krukväxt smittad om du ställde krukväxten i fönstret.
Svamp? Förmodligen det jag antar att du menar, men det ska väldigt mycket till för att en spor dels ska överleva den tork- och värmeprocess som tobaken går genom innan den läggs i cigaretten. Dessutom är många av dessa svampar mycket värdspecifika. Tänk på att nikotin är väldigt toxiskt även för svampar.
Skadedjur? Knappast
Jag är väldigt nyfiken på vilken sorts sjukdom du tänker på.
Annars håller jag med om att klisterskivor också är effektivt, men tyvärr har sorgmyggorna två stadier. Ett som larv i jorden och ett som flygande insekt. Slår man inte till mot larverna genast är risken att många dröjer sig kvar i jorden. Detsamma gäller köttätande växter.
Nematoder fungerar oftast bra men man kan inte ha för låg temperatur då.