Full version: Massa små flugor(?)
La Strega
har en massa små flynfän i en växt sen ett par dar tillbaka...de flyger runt lite överallt i rummet men de verkar komma från en växt...vad är det och varför? och hur får ja dem att försvinna?
lolo
Hej! Det låter som du fått sorgmyggor, de är svarta flugor som trivs i blöt jord. Låt jorden torka upp en aning så ska du se att de försvinner. Vattna sen jämnt utan att låta vattnet bli stående i krukan. Sorgmyggorna gör ingen skada på vuxna plantor vad jag har förstått, men kan däremot förstöra fröodlingar eller sticklingar som står blött till. De sistnämnda ska därför ha luft och få möjlighet att torka upp en aning så de inte ständigt står i väta. /Ann-Louise
La Strega
men jag som bor i söderläge med världens största fönster(!?) (typ 3m långt =) och har problem med att växterna torkar upp så fort?
kerstin z5-6
Yup , och då vattnar du massor eftersom de är så torra .. och så blir det stående vatten -då kommer de där små äckelpäcklen .. som i o för sig är ofarliga .. nästan för fullvuxna krukväxter ,, men dödliga fa-deras larver för frösådder sad.gif
Finns diverse pinnar som kan stickas ner i jorden för att ta kål på dem
Har du små krukor -där det är svårt att hålla jämn fuktighet i ditt varma fönster?I så fall kan det hjälpa att byta till större o hålla en jämnare fuktighet -
rolleyes.gif
La Strega
det kan nog stämma...tycker det är jättesvårt med vattningen..molniga dagar funkar det bra...sen blir det sol å efter några timmar är det snustorrt...å då vattnar ja massa....
vet inte om jag har plats för större...å jag har precis köpt massa nya ytterkrukor för flera hundra... sad.gif
Betty
En sak till som gör att det torkar upp väldigt fort är den förbenade undervärmen från elementen. Jag har löst det så här för en del krukor som torkar upp alltför fort. Man kan lacka pallarna om man inte vill ha dem målade i någon speciell kulör.
kerstin z5-6
Lysande idee-Betty -Klart du ska behålla de nya snygga krukorna La Strega smile.gif

Du får köpa pinnar i stället biggrin.gif
La Strega
det finns inget annat sätt en att döda dem? det verkar ju va just en växt..om jag ställer den nån annanstans å vattnar mindre å oftare? försvinner de då?
Betty
Nej, tyvärr finns det inget annat sätt att bli av med dem än att döda dem. Flugorna flyger omkring i hela lägenheten även om den mest drabbade blomman står i ett annat rum och så lägger de sina ägg i de andra blommkrukorna. Jag uppfattar det som att du helst inte vill döda dem men i det här fallet har du tyvärr inget val, lessen.
La Strega
*skänker den växten till vedboden hemma* rolleyes.gif
*Birger*
Ett annat bra sätt än systemiskt verkande växtpinnar, typ Provado, är att använda nikotin.

Nikotin dödar inte bara människor utan kan även användas mot sorgmyggor i blomkrukor. Ta en fimp eller liknande och smula den överblivna tobaken i din vattenkanna. Fyll på med vatten och låt stå och dra i sisådär 3-4 timmar. Rör om. Vattna. Tar garanterat död på sorgmyggorna men inte växten. Tänkbart är att även annat dör också, men i en artificiell miljö som inomhusväxters krukor gör det inte så mycket.
Pröva dock inte detta på friland. Risken är överhängande att ni tar död på något nyttigt då.... rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Och det finns även mer miljövänliga alternativ ex. nematoder som vattnas ut i jorden som tar död på larverna.
AndreasBK
CITAT (Birger @ Ystad kommun,12-11-2004, 14:47)
Ett annat bra sätt än systemiskt verkande växtpinnar, typ Provado, är att använda nikotin.

Nikotin dödar inte bara människor utan kan även användas mot sorgmyggor i blomkrukor. Ta en fimp eller liknande och smula den överblivna tobaken i din vattenkanna. Fyll på med vatten och låt stå och dra i sisådär 3-4 timmar. Rör om. Vattna. Tar garanterat död på sorgmyggorna men inte växten. Tänkbart är att även annat dör också, men i en artificiell miljö som inomhusväxters krukor gör det inte så mycket.
Pröva dock inte detta på friland. Risken är överhängande att ni tar död på något nyttigt då.... rolleyes.gif

Fimpmetoden kan föra med sig sjukdomar som tobaksplantorna har haft också. Kommer inte ihåg vad sjukdomen heter för tillfället.

Man kanske kan använda sig av en köttätande växt, det brukar vi använda för att döda små flygande, men flugpapper är nog effektivare.
*Birger*
CITAT (AndreasBK @ 14-11-2004, 19:36)
Fimpmetoden kan föra med sig sjukdomar som tobaksplantorna har haft också. Kommer inte ihåg vad sjukdomen heter för tillfället.

Man kanske kan använda sig av en köttätande växt, det brukar vi använda för att döda små flygande, men flugpapper är nog effektivare.

huh.gif Det är möjligt du har rätt, men jag har mycket svårt att tänka mig att en sjukdom skulle kunna föras över från en tobaksplanta till någon annan växt genom en fimp. Vad skulle det handla om för sorts sjukdom i så fall?

Virus? Virus är helt igenom värdspecifikt och kan enbart smitta genom levande växtmaterial.

Bakterie? Inte troligt. Bakterier är liksom virus högst beroende av levande vävnad för att smitta. Då är det nog troligare att du skulle få din krukväxt smittad om du ställde krukväxten i fönstret.

Svamp? Förmodligen det jag antar att du menar, men det ska väldigt mycket till för att en spor dels ska överleva den tork- och värmeprocess som tobaken går genom innan den läggs i cigaretten. Dessutom är många av dessa svampar mycket värdspecifika. Tänk på att nikotin är väldigt toxiskt även för svampar.

Skadedjur? Knappast

Jag är väldigt nyfiken på vilken sorts sjukdom du tänker på.
Annars håller jag med om att klisterskivor också är effektivt, men tyvärr har sorgmyggorna två stadier. Ett som larv i jorden och ett som flygande insekt. Slår man inte till mot larverna genast är risken att många dröjer sig kvar i jorden. Detsamma gäller köttätande växter.
Nematoder fungerar oftast bra men man kan inte ha för låg temperatur då.
KURT
CITAT (Birger @ Ystad kommun,16-11-2004, 13:11)
huh.gif Det är möjligt du har rätt, men jag har mycket svårt att tänka mig att en sjukdom skulle kunna föras över från en tobaksplanta till någon annan växt genom en fimp. Vad skulle det handla om för sorts sjukdom i så fall?

Virus? Virus är helt igenom värdspecifikt och kan enbart smitta genom levande växtmaterial.

Bakterie? Inte troligt. Bakterier är liksom virus högst beroende av levande vävnad för att smitta. Då är det nog troligare att du skulle få din krukväxt smittad om du ställde krukväxten i fönstret.

Svamp? Förmodligen det jag antar att du menar, men det ska väldigt mycket till för att en spor dels ska överleva den tork- och värmeprocess som tobaken går genom innan den läggs i cigaretten. Dessutom är många av dessa svampar mycket värdspecifika. Tänk på att nikotin är väldigt toxiskt även för svampar.

Skadedjur? Knappast

Jag är väldigt nyfiken på vilken sorts sjukdom du tänker på.
Annars håller jag med om att klisterskivor också är effektivt, men tyvärr har sorgmyggorna två stadier. Ett som larv i jorden och ett som flygande insekt. Slår man inte till mot larverna genast är risken att många dröjer sig kvar i jorden. Detsamma gäller köttätande växter.
Nematoder fungerar oftast bra men man kan inte ha för låg temperatur då.

Vad jag vet innehåller i princip alla cigaretter TMV (tobakmosaikvirus), se tex http://www.accessexcellence.org/AE/AEC/AEF.../plati_tmv.html.

Det är väl ganska många växter som är känsliga för TMV.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp TMV kan smitta via tobaksprodukter (viruset överlever jäsning torkning mm) och det är främst andra växter som hör till fam. Solanaceae som smittas. Inom fam. Solanaceae finns det virus som kan överleva länge ex. Tomatmosaikvirus (ToMV) har man gjort experiment med och man har funnit att det viruset kan överleva i 24år i torkade tomatblad(källa: boken växtskydd i trädgård + SLU:S växteko), så visst finns det virus som kan överleva länge trots brist på levande material.
*Birger*
Ok, jag ger mig. Detta var faktiskt mer än jag visste och det är alltid kul att lära mig något nytt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon