Full version: Frön av rosenstav
pisanggoreng
Hej,

Plockade just lite från frön rosenstav i trädgården. Så långt var det ju enkelt, men hur gör man sen...? Är det någon som frösått rosenstav här? Ska man förkultivera? Eller sår man på friland direkt på våren?

tack,

mvh,

pisanggoreng
jessica zon6
Jag har sått 2 år i rad rosenstav ute på försommaren .Tyvärr lyckades de inte komma upp på våren hos mig,så jag försöker med att övervintra mina småplantor i kallbänk denna vinter smile.gif så jag hoppas på lite tur .Kanske är det bättre uppe hos mig,att förkultivera tidigare,för att få större plantor att övervintra,en liten fundering jag har bara smile.gif smile.gif smile.gif

mvh jessica
kerstin z5-6
Rosenstav kan du förkultivera / så tidig vår i kruka inne -Växthus /och sen gräva ner på skyddad plats i vår -de är inte mkt för världen de första åren eftersom de bildar en liten knöl .. o lär inte blomma förrän år 4 ung ..
pisanggoreng
Man tackar för svaren! biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag frösådde Liatris spicata "Floristun Violett" -03. Fröna sådde jag v. 10, ett dygn inne, sedan ut under snön, fröna grodde i början på maj-03, under sommaren blev det stora fina bladrosetter. Den här sommaren har alla plantor blommat, jag har dom i min söderrabatt. Har även frösått vita rosenstav för några år sedan, även dom blommade året efter, just dom plantorna har jag i en skuggrabatt och dom börjar blomma strax efter dom i söderrabatten. Det kan ju vara skillnad på vilken sorts rosenstav man frösår, men om det har jag ingen aning. /Helen
pisanggoreng
Oj, det var en hårdkokt kur du gav dina rosenstavar! Jag ska prova till våren.
kerstin z5-6
Tycker def att du ska göra som Helen, hon verkar ha en bra metod - Rosenstav trivs nog inte hos mej -vare sig köpta eller sådda vill sej bra sad.gif

Kyla under snö är en utmärkt metod för att sätta igång groprocesser tongue.gif
pisanggoreng
Problemet är dock att vi inte brukar ha så mycket snö här nere... Det är definitivt inget man kan räkna med i varje fall...

Hur går det (tror ni) om man sätter ut dem runt vecka 10 utan att ha någon snö att begrava dem under...?
Helen i Piteå Zon 5
Jag skulle tro att det går lika bra, och om du får snö så skotta över allt som bara går och finns. Glöm ej att passa för torka i krukorna då det blir vår. /Helen
pisanggoreng
En dum fråga bara... När vi säger "sätta ut" menar vi då "gräva ner"..? smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
När jag säger sätta ut menar jag att, man sår i en kruka, jag sätter vermiculit över jorden, sen sätter man ut krukorna, i mitt fall i frigolitlådor som jag lägger en fiberduk över så att inte andra frön flyger in eller att fåglarna är i krukorna. Hoppas du förstår vad jag menar, kolla gärna i mitt album frösåddr. /Helen
http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6807.jpg
pisanggoreng
Aha! Nu förstår jag lite bättre..! tongue.gif

Fast en följdfråga blir oundviklig: Vad är vermiculit? (Och var får man tag på det?)

Tack!
Helen i Piteå Zon 5
Vermiculit köper jag i påsar på handelsträdgården, den håller fukten bättre + att det hindrar att det kommer frön från ovan, vermiculit är mineraler av olika slag som blir små "flagner" vet inte så noga igentligen, förutom att det är bra. Du kan även istället för att kylbehandla frökrukor i kylen, fukta vermikulit och sätta i en "dragkedjepåse" och hälla i fröna så dom får en kylperiod och gro, på så sätt får du mer plats för fröer i kylen. Men det är absolut inget du behöver för att så frön utomhus, du kan använda ett tunt lager sand istället, eller inget alls, men jag rek. att du ändå sätter fiberduk över alla krukor. /Helen
pisanggoreng
Toppen! Tack!

biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon