Full version: Frn av rosenstav
pisanggoreng
Hej,

Plockade just lite frn frn rosenstav i trdgrden. S lngt var det ju enkelt, men hur gr man sen...? r det ngon som frstt rosenstav hr? Ska man frkultivera? Eller sr man p friland direkt p vren?

tack,

mvh,

pisanggoreng
jessica zon6
Jag har stt 2 r i rad rosenstav ute p frsommaren .Tyvrr lyckades de inte komma upp p vren hos mig,s jag frsker med att vervintra mina smplantor i kallbnk denna vinter smile.gif s jag hoppas p lite tur .Kanske r det bttre uppe hos mig,att frkultivera tidigare,fr att f strre plantor att vervintra,en liten fundering jag har bara smile.gif smile.gif smile.gif

mvh jessica
kerstin z5-6
Rosenstav kan du frkultivera / s tidig vr i kruka inne -Vxthus /och sen grva ner p skyddad plats i vr -de r inte mkt fr vrlden de frsta ren eftersom de bildar en liten knl .. o lr inte blomma frrn r 4 ung ..
pisanggoreng
Man tackar fr svaren! biggrin.gif
Helen i Pite Zon 5
Jag frsdde Liatris spicata "Floristun Violett" -03. Frna sdde jag v. 10, ett dygn inne, sedan ut under snn, frna grodde i brjan p maj-03, under sommaren blev det stora fina bladrosetter. Den hr sommaren har alla plantor blommat, jag har dom i min sderrabatt. Har ven frstt vita rosenstav fr ngra r sedan, ven dom blommade ret efter, just dom plantorna har jag i en skuggrabatt och dom brjar blomma strax efter dom i sderrabatten. Det kan ju vara skillnad p vilken sorts rosenstav man frsr, men om det har jag ingen aning. /Helen
pisanggoreng
Oj, det var en hrdkokt kur du gav dina rosenstavar! Jag ska prova till vren.
kerstin z5-6
Tycker def att du ska gra som Helen, hon verkar ha en bra metod - Rosenstav trivs nog inte hos mej -vare sig kpta eller sdda vill sej bra sad.gif

Kyla under sn r en utmrkt metod fr att stta igng groprocesser tongue.gif
pisanggoreng
Problemet r dock att vi inte brukar ha s mycket sn hr nere... Det r definitivt inget man kan rkna med i varje fall...

Hur gr det (tror ni) om man stter ut dem runt vecka 10 utan att ha ngon sn att begrava dem under...?
Helen i Pite Zon 5
Jag skulle tro att det gr lika bra, och om du fr sn s skotta ver allt som bara gr och finns. Glm ej att passa fr torka i krukorna d det blir vr. /Helen
pisanggoreng
En dum frga bara... Nr vi sger "stta ut" menar vi d "grva ner"..? smile.gif
Helen i Pite Zon 5
Nr jag sger stta ut menar jag att, man sr i en kruka, jag stter vermiculit ver jorden, sen stter man ut krukorna, i mitt fall i frigolitldor som jag lgger en fiberduk ver s att inte andra frn flyger in eller att fglarna r i krukorna. Hoppas du frstr vad jag menar, kolla grna i mitt album frsddr. /Helen
http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6807.jpg
pisanggoreng
Aha! Nu frstr jag lite bttre..! tongue.gif

Fast en fljdfrga blir oundviklig: Vad r vermiculit? (Och var fr man tag p det?)

Tack!
Helen i Pite Zon 5
Vermiculit kper jag i psar p handelstrdgrden, den hller fukten bttre + att det hindrar att det kommer frn frn ovan, vermiculit r mineraler av olika slag som blir sm "flagner" vet inte s noga igentligen, frutom att det r bra. Du kan ven istllet fr att kylbehandla frkrukor i kylen, fukta vermikulit och stta i en "dragkedjepse" och hlla i frna s dom fr en kylperiod och gro, p s stt fr du mer plats fr frer i kylen. Men det r absolut inget du behver fr att s frn utomhus, du kan anvnda ett tunt lager sand istllet, eller inget alls, men jag rek. att du nd stter fiberduk ver alla krukor. /Helen
pisanggoreng
Toppen! Tack!

biggrin.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon