Full version: Stänglar igen!
Håkan
När toppar man stänglarna på Phalaenópsis? Själv har jag toppat dom vid 20 centimeter! rätt eller fel? *H
Kajsa
Jag toppar aldrig mina, man kan få nya knoppar, förgreningar längst upp efter en vila på 3-6 månader. Blir dom riktigt höga efter år har jag klippt ner stjälken en liten bit.
Håkan
CITAT (Kajsa @ 02-11-2004, 19:19)
Jag toppar aldrig mina, man kan få nya knoppar, förgreningar längst upp efter en vila på 3-6 månader. Blir dom riktigt höga efter år har jag klippt ner stjälken en liten bit.

Jag menar dom nya stänglarna! För att få rik förgrening och mycket blommning alltså dom stänglar som är ett par veckor gamla
*H
kerstin z5-6
Klipper aldrig , förgrenar sig gör de själva, därmed inte sagt att det är fel -har bara inte gjort så ..
Håkan
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-11-2004, 21:55)
Klipper aldrig , förgrenar sig gör de själva, därmed inte sagt att det är fel -har bara inte gjort så ..

Det gjorde jag aldrig heller tidigare, jag var så rädd om stänglarna men efter att en dråsat i golvet och brutit topparna med en otrolig blommning som följd så toppar jag varje år. Jag tänkte då att man nog ska toppa och ville veta när rätt tid var och kanske någon orkidéälskare hade testat fram hur man bäst går till väga, dom blommade förra gången i över ett år och nu efter en tvåmånadersvila kommer då två kraftiga stänglar
*H
kerstin z5-6
Vi får kolla om herr Halmstads Alpin har något att säga i frågan -han kan orkideer smile.gif
kristerh
Man skall ju inte klippa stänglarna förrns de torkat in, de kan torka en bit och sedan fortsätta växa wink.gif fast jag har märkt att om en stängel råkar gå av så grenar den sig friskt.
krister
Alpiner i Halmstad
Normalt har plantorna anlag för en blomstängel per blad.
Låter man plantan blomma om på äldre stänglar, kommer de yngre stängelanlagen att vänta i vila.
Plantorna väntar ju egentligen på en insekt, och då räcker det med en blomstängel.
Cirkulationen blir sämre i stänglar, som man skurit tillbaks flera gånger, vilket ger till följd att blommorna blir mindre och blommar under kortare tid.
Normalt tar vi ut två blomningar per stängel.
Efter första blomningen SKÄR vi av stängel 1cm över andra noden.
Med denna metod har vi hanterbara plantor.
Vi gjorde ett försök, där vi lät stängeln fortsätta med nya knoppar allt eftersom de äldre var utblommade.
Plantan producerade 154 knoppar under ca 2 år, sedan var cirkulationen alltför dålig, de sista knopparna slog aldrig ut riktigt.
Plantan var varken vacker eller lätthanterlig, därför blev det en engångsföreteelse.
M.b.h. Bernt
kerstin z5-6
Som alltid klart och upplysande ! Tack .Nu ska jag göra så i fortsättningen
Håkan
Nu vet i allafall jag vad som händer, stänglarna grenar sig direkt och jag har en lika god förgrening som jag fick vid mitt tidigare missöde. Det blir en förgrening vid varje bladfäste!
Eftersom blommningen normalt varit ca ett halvår till ett år så vill jag låta dom vila en vår och en sommar, dom står i ett norrväst läge och orörda sedan tre år, att dom trivs visar dom genom sina kraftiga stänglar som nu grenar sig för fullt, finns det tacksammmare blomma? Lite gödning och vatten så är den nöjd! Det kanske hjälper till att thevattenkokaren står och sprider dimma över dom i allafall inbillar jag mig det och blåser ofta för att hjälpa till.
Och nej det finns inte tacksammare blomma!
*H rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon