Full version: VOINE, VOINE
gammelnalle
VOINE, VOINE
Vad är det, vad betyder det och när används det???

Inte ens Herr Google kunde ge mig ett BRA svar....
239 träffar..... jag gav upp efter 40...

?????

"Ironic Maiden"
jendah
Vad det betyder vet jag egentligen inte, men min farfars finska vännina brukade alltid säga så...
Har fått för mig att det betyder något i stil med "ack, ack".
unsure.gif
wolkenkrabber
håller med föregående talare de e typ ack ack eller nått sådant eller oj oj de var jobbige unsure.gif
pisanggoreng
Jag kan inte finska, men "voi" betyder "ack" på finska enligt ett svenskt-finskt lexikon (http://lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/sve-fin). Det måste vara någon finsk grammatisk ändelse som lagts till detta, men huvudbetydelsen är nog som redan sagts här något i stil med "ack, ack".

mvh,

pisanggoreng
jendah
fast inte nödvänditvis ack ack som negativt klagande...
farfars vännina kunde se strånade glad ut och säga "voi, voi, herrejistanes!!" (när jag tänker efter var det faktiskt oftast voi hon sa, voine¨bara ibland, så jag hade fel i mitt första inlägg unsure.gif) massor av gånger i en berättelse - som förvåning, det var bättre förr, förundran, förfäran...
betydelsen på orden verkade vara ack, ack, herregud - men det kunde betuda massor av olika känslor smile.gif
Sylvia
Jo, finskan är rätt! Det är en förvrängning av "voi ei" = ack nej.
Sylvia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon