gammelnalle
Såg på reprisen av Mitt i naturen idag... ett mycket trevligt inslag om Igelkottar. Där sa man bl.a. att man INTE skall städa så mycket i trädgårdarna för då hittar inte kottarna byggmatrial och istället fryser de ihjäl. Tydligen vanligare än att de blir överkörda av bilar.

Nåja... MER sådana uppmaningar om att slippa jobba !!!!
biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif

När jag klippte !!! löven med min gräsklippare med uppsamlare i går, (Betydligt enklare än att kratta , dessutom huggs ju löven sönder- dvs förmultnar tidigare) funderade jag på att lämna löven kvar på marken under fruktträden.
Min tanke var/är att det är ju så naturen gödslar... ??????? Men någonstans i bakhuvudet surrar något om att det förbrukas (?) kväve... eller nåt dyligt...

Är det rätt att lämna kvar löven under fruktträden??? Och ev fallfrukt?

(Det blir tillräckligt med löv att samla ihop på resten av gräsmattan ändå...jag lovar!!!)

Kan jag "marktäcka" odlingsbäddarna i växthuset över vintern med lövet?

KAN!! kan jag givetvis biggrin.gif , men är det bra/dåligt.
kerstin z5-6
Jag lämnar alltid kvar -det går fint o kotte hittar byggmaterial o fallfrukten ..

lata dej smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Angående löven under fruktträden:
Har du problem med skorv så kan du minska ner problemen genom att kratta bort löven och gräva ner dem, eller lägga i en täckt kompost (eller klippa sönder löven med gräsklipparen så de förmultnar snabbt). En hel del av skorvsvampar övervintrar nämligen på de nedfallna bladen.
Sommartorparn
Bra du tar upp detta med igelkottar!

En gång körde jag grepen i en igelkott som hade gått i idé i en slavkompost Det hoppas jag aldrig mera göra om.. Sedan dess har jag lagt min kompost i behållare, men jag ser alltid till att det finns en undanskymd hög åt igelkotten. En sak till: Hur många igelkottar tror du blir uppeldade höst och vår när folk gör sig av med sina skräphögar. En tumregel jag hört någon gång är att man aldrig ska rota i såna där högar senare än i september. Vet ej vilket datum som gäller för våren. Troligtvis olika i olika delar av landet. Alltså, låt det bli många högar och rör dom inte förrän till sommaren.

Vad gäller löven på gräsmattan: Lönnlöv i tjocka lager kväver gräset. Så dom brukar jag räfsa bort och lägga i en vindskyddad rabatt. Dom andra löven kör jag över med klipparen. De år jag inte har gjort det, blåste dom bort av sig själva. Vad gäller fallfrukten så hade Cilla en bra ide: kasta in dom i häcken så gör dom nytta som gödning. Dessutom kommer djuren åt att mumsa på dom.
Kaktus-kanske
8 timmar löv krattning helt i onödan!!
Borde läst på bättre, haha tongue.gif
Sommartorparn
CITAT (Kaktus-kanske @ 04-11-2004, 13:25)
8 timmar löv krattning helt i onödan!!
Borde läst på bättre, haha tongue.gif

Motion och frisk luft!
tongue.gif
Kaktus-kanske
Haha sant, jag börjar förstå vitsen med trädgård! "pust" biggrin.gif
Gossen Ruda
CITAT
En gång körde jag grepen i en igelkott som hade gått i idé i en slavkompost

Överlevde den? Ibland sker det tråkiga olyckor i trädgården. Själv har jag hittat en kopparödla i komposten med hjälp av en spade. Läste nämligen nånstans att man skulle hacka sönder innehållet för att det skulle blandas bättre när man öste om komposten. Ingen av dom 4 bitarna överlevde. sad.gif
zaaritha
Här har tre igelkottar "gått i ide" inne i ladan, där finns hö kvar, se´n detta var ett jordbruk.
En liten svart ödla sover i en plastkasse i jordkällaren.
Två olika fladdermöss hänger i taket i jordkällaren; en har stora öron, den andra har små öron o är mörkare grå, än den storörade.
gammelnalle
CITAT (zaaritha @ 06-11-2004, 20:17)
Här har tre igelkottar "gått i ide" inne i ladan, där finns hö kvar, se´n detta var ett jordbruk.
En liten svart ödla sover i en plastkasse i jordkällaren.
Två olika fladdermöss hänger i taket i jordkällaren; en har stora öron, den andra har små öron o är mörkare grå, än den storörade.

Vad trevligt med alla dina innvånare.

Har inte upptäkt några vintergäster ännu. (VET att jag har fladdermöss men inte VAR de bor eller hur de ser ut.)
Sommartorparn
CITAT (Gossen Ruda @ 05-11-2004, 16:43)
Överlevde den?

Jag måste erkänna att jag gick ganska hårt åt den innan jag blev varse mitt misstag. Sedan öste jag över en massa gamla löv och hoppades på det bästa. Nästa sommar fanns det en igelkott i trädgården och jag hoppas det var densamma. Tycker det ska finnas vrår för djuren i en trädgård. Särskilt när man bor mitt bland åkrar där dom inte har någonstanns att ta vägen. Planterar träd och buskar som vindskydd och med tanke på vad fåglarna tycker om att äta. Det enda jag har svårt för är kajorna när dom bygger bo i MIN skorsten. Annars är dom intressanta djur (när dom bygger i någon annans skorsten...)

PS
Humlebon har jag förstört några när jag vänt komposten. Hur undviker man att skada humlorna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon