Full version: vart kan man hitta...
Zazu
jag letar efter lite frukter och rtter om ni vet ngon butik dr de finns, helst i uppsala eller sthlm.
letar efter: jams(dioscorea), tamarind, curuba(passiflora mollissima), taro(colocasia), salak(Salacca edulis), durian(Durio zibethinus) och
japansk mispel(Eriobotrya japonica).
Fenja
Har du kollat Impecta? Jag vet inte om de har det du sker, men se efter!
Mvh
Fenja
GoSatta
flera utav dom hittar du p diverse thai/asiatiska butiker i Stockholm. 2 stycken bra finns vid htorget, bst p frska frukter/grnsaker utav dom r nog omifood som ligger p olofsgatan. (den andra ligger precis brevid p olof palmes gata)

durian och tamarind brukkr alltid finnas, jams hittar du skerligen i htorgshallen, resten har jag faktist inte en aning om vad det r.
lilla mamma
Jams brukar numera finnas i de flesta strre mataffrer, stpotatis heter den p svenska Taro vill jag ocks f tag i.
Anita
Zazu
jams heter INTE stpotatis p svenska, det har blivit lite namnfrvirring angende det.
jams heter dioscorea p latin och stpotatis heter ipomoea
wolkenkrabber
japans mispel hittar man normalt int i mataffrer, jag kpta det p htorgs marknade en gng... tamarins brukar man hitta i de flsta vlsortarae mataffrer... durian fins normalt int i sverige... men kanke p nn finare torghandel eller utlndska affr... passifloran o de adras skulle jag nog frska igenom impecta som tdigare sade...
lilla mamma
tur att det finns nn som kan hlla koll p en virrig liten mamma rolleyes.gif
pisanggoreng
Vad det gller salak och durian r det knappast "lnt"... Det r bde extremt svrt och tidskrvande att f det att vxa. Dessutom tvivlar jag p att det skulle g bra i vrt klimat (svida man inte kan simulera ett tropiskt klimat p ngot vis, allts).

Nr jag bodde i Indonesien hade jag en del thailndska vnner. Varje gng de kte hem tog de med sig hela psar med salak-krnor, men vad jag vet lyckades ingen f det att gro. Ngon provade t.o.m. att ta med en 1-metersplanta i en golfbag (fr att dlja den), men inte ens den tog sig vad jag vet... Den centraljavanska varianten av salak (salak pondoh) r vldigt st och extremt god. Men, som sagt, svr att f att vxa.
GoSatta
ja durian vxer ju p gigantiska trd s det r nog inget man fr upp p vare sig fnsterbrdan eller i vxthuset =)
m-l sdra halland
Jag hade faktiskt en 30 cm hg durian som en vn drivit upp- tyvrr lyckades jag inte f den att verleva
mvh
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon