Full version: vart kan man hitta...
Zazu
jag letar efter lite frukter och rötter om ni vet någon butik där de finns, helst i uppsala eller sthlm.
letar efter: jams(dioscorea), tamarind, curuba(passiflora mollissima), taro(colocasia), salak(Salacca edulis), durian(Durio zibethinus) och
japansk mispel(Eriobotrya japonica).
Fenja
Har du kollat Impecta? Jag vet inte om de har det du söker, men se efter!
Mvh
Fenja
GoSatta
flera utav dom hittar du på diverse thai/asiatiska butiker i Stockholm. 2 stycken bra finns vid hötorget, bäst på färska frukter/grönsaker utav dom är nog omifood som ligger på olofsgatan. (den andra ligger precis brevid på olof palmes gata)

durian och tamarind brukkr alltid finnas, jams hittar du säkerligen i hötorgshallen, resten har jag faktist inte en aning om vad det är.
lilla mamma
Jams brukar numera finnas i de flesta större mataffärer, sötpotatis heter den på svenska Taro vill jag också få tag i.
Anita
Zazu
jams heter INTE sötpotatis på svenska, det har blivit lite namnförvirring angående det.
jams heter dioscorea på latin och sötpotatis heter ipomoea
wolkenkrabber
japans mispel hittar man normalt int i mataffärer, jag köpta det på hötorgs marknade en gång... tamarins brukar man hitta i de flästa välsortarae mataffärer... durian fins normalt int i sverige... men kanke på nån finare torghandel eller utländska affär... passifloran o de adras skulle jag nog föröska igenom impecta som tdigare sade...
lilla mamma
tur att det finns nån som kan hålla koll på en virrig liten mamma rolleyes.gif
pisanggoreng
Vad det gäller salak och durian är det knappast "lönt"... Det är både extremt svårt och tidskrävande att få det att växa. Dessutom tvivlar jag på att det skulle gå bra i vårt klimat (såvida man inte kan simulera ett tropiskt klimat på något vis, alltså).

När jag bodde i Indonesien hade jag en del thailändska vänner. Varje gång de åkte hem tog de med sig hela påsar med salak-kärnor, men vad jag vet lyckades ingen få det att gro. Någon provade t.o.m. att ta med en 1-metersplanta i en golfbag (för att dölja den), men inte ens den tog sig vad jag vet... Den centraljavanska varianten av salak (salak pondoh) är väldigt söt och extremt god. Men, som sagt, svår att få att växa.
GoSatta
ja durian växer ju på gigantiska träd så det är nog inget man får upp på vare sig fönsterbrädan eller i växthuset =)
m-l södra halland
Jag hade faktiskt en 30 cm hög durian som en vän drivit upp- tyvärr lyckades jag inte få den att överleva
mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon