Tangerine
02-11-2004, 21:50
Min lilla Hibiscus bara torkade in en dag. Kan det komma fram nya blad eller är det lika bra att slänga den?
Torkade? Menar du att den skrumpnade ihop?
Vet faktiskt inte om jag hört om detta förut.
Ciczi
om du glömt vattna den så kan det ibland lyckas att ge den vatten o den kan hämta sej de har hänt mina söner ibland att dom haft en torr pinne utan löv då jag kommit o jag har tagit fram blomman gett den vatten o si dom lever
så ge inte upp direkt
Tangerine
03-11-2004, 18:26
Ja, den skrumpnade bara sisådär. Men det var inte av brist på vatten. Tror att jag gav den aaaningen för mycket gödsel. Skulle detta kunna göra att det blev som det blev?
De kan ha ohyra. Mina hibiscusar har just haft en stor invasion av spinn. De sitter i stora kolonier på undersidan av bladen och suger näring. Bladen gulnar och trillar av, tillslut kan hela växten vara utan blad. Trots att jagär medveten om problemen tar det mig ofta ett tag att förstå att det inte är torka utan spinn som drabbat mina växter.
Nu har de fått två doser pyrex som man duschar dem och alla andra växter i närheten med. Trots att den ena var nästan utan blad har de nu återhämtat sig. De verkar vara tåliga för bladförlust.
Ta och kolla rötterna det kan vara så att rötterna "kväver" sig själv... Ta upp den och isf. bryt upp virrvarvet rötter och aplnetar om den igen! Om det är så att du behöver bryta upp rötterna så kahn det mycket väl vara så att den torkat eftersom vattnet då runnit utefter kruk kanten!
Tangerine
10-11-2004, 13:31
Nu har jag kollat både rötter och intorkade blad. Inget konstigt. Blev så trött att jag klippte av stammen och inga blad blev kvar. Kan den ändå skjuta nya skott? Endel växter brukar ju klara av det och andra inte.
CITAT (krukan @ 03-11-2004, 21:06)
De kan ha ohyra. Mina hibiscusar har just haft en stor invasion av spinn. De sitter i stora kolonier på undersidan av bladen och suger näring. Bladen gulnar och trillar av, tillslut kan hela växten vara utan blad. Trots att jagär medveten om problemen tar det mig ofta ett tag att förstå att det inte är torka utan spinn som drabbat mina växter.
Nu har de fått två doser pyrex som man duschar dem och alla andra växter i närheten med. Trots att den ena var nästan utan blad har de nu återhämtat sig. De verkar vara tåliga för bladförlust.
måste det vara pyrex, går det inte med vanligt insektsspray?
Jag har bara använt pyrex. Ett arv efter min mor, antar jag. Det är hon som rekomenderat mig det. Jag vet inte vad det är för skillnad på Pyrex och annan insektsspray. Men pyrex fungerar i alla fall hyfsat, så därför har jag fortsatt med det.
Det är rätt billigt också, om man köper det i flaska och blandar till det själv. Det är ju en fördel
GoSatta
10-11-2004, 14:15
vanlig insektsspray = rent gift
pyrex = gjort för växter = inte giftigt för dom
så jag skulle inte försöka mig på vanligt spray om jag va rädd om växterna.
Nej, alltså jag menar ju den för växter såklart! Jag har en som heter insektssprej "Provado, mot skadeinsekter på prydnadsväxter"
Klart jag är rädd om mina växter, men man måste väl fråga så man vet vart skillnaderna ligger. Även om det inte är för ens egen bekvämlighet för att slippa köpa olika sprayer, så är det alltid intressant att veta.
GoSatta
10-11-2004, 15:04
då är det ngo frittfram.
Jag använder min provadospray så som viossa använder pinnarna, så då handlar det nog mest om packetering
kristerh
10-11-2004, 15:42
CITAT (krukan @ 03-11-2004, 21:06)
Pyrex hjälper bara ett tag mot spinn

det enda riktigt effektiva medlet mot spinn är provado+ obs att det skall vara den som det står + på den är speciellt framtagen för att ta kål på spinnen.
krister
Jag tycker pyrex är bra. Efter två-tre doser med någon dag emellan och gärna duschning med vatten är spinn borta.
Min hibiscus hade lite gul-fläckiga blad för 2 veckor sedan. Heller ingen torka och spinn såg jag inga. Men det var bara 20-30 blad som föll och den verkar må bra nu, efter en dos pyrex.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.