Christoffer
Om man inte tar bort vissna eller igentorkade blad på en
växt inomhus, tar den skada då?
Alltså, kan de döda växtdelarna påverka den övriga växten
genom tex att utsöndra en förrutnelsegas eller liknande?
*Laika*
Ursäkta en ohyggligt korkad motfråga. Hur ska TORRA blad kunna utsöndra förruttnelsegas??? Om det var mjuka halvslemmiga blad, då hade jag fattat frågan, men torra. Det är väl bara att ta bort dom för att blomman ska se snyggare ut, inte är det skadligt med lite torra blad. Men du kanske ska fundera över VARFÖR dina växter är så torra, dom kanske inte mår så bra.
Mvh. Laika
Christoffer
Ja, jag menar, jag har både och, både döende och torkade blad. Men jag vet vad det beror på, jag har försummat den en del.
aalo
Kan aldrig tänka mig att det blir några problerm.
I naturen finnst det ju ingen som plockar bort döende blad!

Men för krukväxter är väl det mest en estetiskt fråga,
Det e ju snyggare att ta bort vissna blad.

Ola Åkerberg
Sulawesii
Det kan bli problem med mjöldagg och annan svamp.
Fenja
Jag tänkte också på mjöldagg... men varför vill du HA KVAR döda blad i krukorna?!!!
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Mjöldagg är väl ingen saprofyt? Mjöldaggssvampar brukar behöva levande blad inte döda, så mjöldagg lär inte kunna spridas från de torra bladen.

Möjligtvis kan väl gråmögel gå på döda blad den är ju en saprofyt men den brukar vilja ha hög luftfuktighet.
Sulawesii
Har fått rådet att inte låta gamla växtdelar vara kvar i krukan pga att det ökar risken för mjöldagg och annat mögel.
Är inte insatt i det på annat sätt än så.
krukan
Som biolog kan jag fnissa lite åt vissa bekymmer man har som krukväxtägare. Åsikten att i naturen tar ingen bort torra löv är förståerlig, men tänk på vilken konstlad miljö våra växter lever i. Om ni tänker efter, hur många träd med torra löv ser man egentligen, när höststormarna är över?

Allt är ju förändrat när man plockar in en växt och ställer den i kruka. De får ett lager damm på sig, som försämrar respirationen och minskar ljuset till löven. Så man dammar och duschar sin blomma (när man känner sig inspirerad, i mitt fall sällan...)

De får ohyra, som inga fiender har som kan begränsa angreppen och hjälpa växten att överleva. Så man besprutar sin blomma med gift.

Skulle det vara så konstigt om växten trivs bättre med lite ansning av döda och döende växtdelar? Jag tror inte det. Men sedan är vi ju också väldigt kräsna. Vi vill ju att vår blomma ska vara fin, dvs inte börja växa snett, bli spretig, fläckvis kal eller få andra "besvär". Eventuellt skulle växtens levnadskraft inte minska, men kanske dess estetik?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon