Christoffer
Om man inte tar bort vissna eller igentorkade blad p en
vxt inomhus, tar den skada d?
Allts, kan de dda vxtdelarna pverka den vriga vxten
genom tex att utsndra en frrutnelsegas eller liknande?
*Laika*
Urskta en ohyggligt korkad motfrga. Hur ska TORRA blad kunna utsndra frruttnelsegas??? Om det var mjuka halvslemmiga blad, d hade jag fattat frgan, men torra. Det r vl bara att ta bort dom fr att blomman ska se snyggare ut, inte r det skadligt med lite torra blad. Men du kanske ska fundera ver VARFR dina vxter r s torra, dom kanske inte mr s bra.
Mvh. Laika
Christoffer
Ja, jag menar, jag har bde och, bde dende och torkade blad. Men jag vet vad det beror p, jag har frsummat den en del.
aalo
Kan aldrig tnka mig att det blir ngra problerm.
I naturen finnst det ju ingen som plockar bort dende blad!

Men fr krukvxter r vl det mest en estetiskt frga,
Det e ju snyggare att ta bort vissna blad.

Ola kerberg
Sulawesii
Det kan bli problem med mjldagg och annan svamp.
Fenja
Jag tnkte ocks p mjldagg... men varfr vill du HA KVAR dda blad i krukorna?!!!
Mvh
Fenja
sa, mlardalen zon 2
Mjldagg r vl ingen saprofyt? Mjldaggssvampar brukar behva levande blad inte dda, s mjldagg lr inte kunna spridas frn de torra bladen.

Mjligtvis kan vl grmgel g p dda blad den r ju en saprofyt men den brukar vilja ha hg luftfuktighet.
Sulawesii
Har ftt rdet att inte lta gamla vxtdelar vara kvar i krukan pga att det kar risken fr mjldagg och annat mgel.
r inte insatt i det p annat stt n s.
krukan
Som biolog kan jag fnissa lite t vissa bekymmer man har som krukvxtgare. sikten att i naturen tar ingen bort torra lv r frsterlig, men tnk p vilken konstlad milj vra vxter lever i. Om ni tnker efter, hur mnga trd med torra lv ser man egentligen, nr hststormarna r ver?

Allt r ju frndrat nr man plockar in en vxt och stller den i kruka. De fr ett lager damm p sig, som frsmrar respirationen och minskar ljuset till lven. S man dammar och duschar sin blomma (nr man knner sig inspirerad, i mitt fall sllan...)

De fr ohyra, som inga fiender har som kan begrnsa angreppen och hjlpa vxten att verleva. S man besprutar sin blomma med gift.

Skulle det vara s konstigt om vxten trivs bttre med lite ansning av dda och dende vxtdelar? Jag tror inte det. Men sedan r vi ju ocks vldigt krsna. Vi vill ju att vr blomma ska vara fin, dvs inte brja vxa snett, bli spretig, flckvis kal eller f andra "besvr". Eventuellt skulle vxtens levnadskraft inte minska, men kanske dess estetik?
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon