Jag tror jag har fått spinninvation... Har fått spinn nu i fyra olika blommor. Det har stått två i ett rum, som avled. Sedan två andra i ett annat rum, som jag gör livräddningförsök på.
Kan det bero på ojämn vattning tror ni? Eller vad kan det bero på? Blommorna står i fönstret.
Jag har varit borta i en vecka ibland.
messermark
02-11-2004, 23:29
Kan bero på ojämn vattning och för torr luft. Vissa blommor är nästan hopplösa vintertid i lägenheter, eller hus med elelement under fönstrena. Torr luft går att fixa med en skål med vatten i fönstret och en blomspruta som man sprayar blommorna med.
När mina murgrönor får spinn sprayar jag de med radar för spindlar och myror funkar utmärkt

De kan dock se lite slitna ut ett tag efteråt men de brukar komma igen.
Hoppas du får ordning på spinnet.
Usch,jag hatar spinn. Har aldrig haft det tidigare, men i samma stund som jag köpte min första fuchsia kom de. Nu tycks de dyka upp på just de växter som behöver mycket vatten, och vatten ofta (papysus, hibiscus, ampellilja). Mina fuchsior blev utvisade till trädgården, där de nu förhoppningsvis klarar vintern. (Jag älskar dem, men de klarar nog inte vintern inomhus, med tanke på spinnet de fick tidigare. De nästan dog, men kvicknade till av att stå ute.)
Min teori, född ur egna upplevelser, är att i samma sekund som blomman torkar ut, så pass att det slokar blad, kan spinnen få fotfäste. Torr luft och uttorkad växt är nog boven.
Pyrex och vattenduschar har räddat mina angripna växter.
kalle.l
03-11-2004, 23:33
Ett annat brutalt men bombsäkert sätt att ta död på kräken är att ställa hela plantan upp och ner i en hink med såpvatten i ca. en halvtimme. Vi har gjort detta med flera växter som blivit infekterade och spinnen har försvunnit för gott.
Det känns dock väldigt elakt mot växten, och jag vet inte om känsligare växter tål det. Än så länge har ingen av våra dött iaf.
Lycka till!
Spåvatten = såpvatten? Det kan ju vara att prova era tips. Sprutar nu nåt annat medel på dem, men jag ska nog prova det andra.
kalle.l
04-11-2004, 20:47
Haha, ja. Givetvis såpvatten. Har ändrat det nu.
Testa om du vågar. Det dödar garanterat ohyran och än så länge har inga växter dött av det.
kristerh
06-11-2004, 13:10
Det finns inget som fungerar lika bra som provado +

spinnen försvinner och kommer inte tillb som de kan göra med såpa o andra behandlingar,
iallafallär det min erfarenhet.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.