netaave
På lördag lyser många flämtande lågor på våra kyrkogårdar, så otroligt vackert och stämningsfullt.
Tesa
Jag är i den lyckliga sitsen att jag har de flesta av mina nära och kära kvar....den ende jag har mist en gång för länge sen tänder jag nog bara ett ljus för djupt i mitt hjärta....
Betty
Även jag tänder ett ljus i mitt hjärta, för mina föräldrars grav är 50 mil ifrån mig.
Sylvia
Samma som för Tesa och Betty, mina föräldrars gravar är för långt borta. En liten låga brinner för alltid i i mitt hjärta.
Här är vår lokala kyrkogård under förra Allhellgonakvällen.
Bettson
Om man inte tänder ett själv så kan man tända i någon annans ställe.

Min bror tänder ett ljus åt mig också på mina föräldrars grav. Det känns skönt att han gör det så jag återgäldar gärna tjänsten på mitt sätt.

Jag brukar ringa bekanta som bor långt borta och fråga om jag skall tända ett ljus från dom på deras anhörigas gravar. Alla blir så glada för tanken på att deras anhörigas gravar skall stå mörka när det lyser överallt känns svår för dom. coh att resa trettio mil när man inte har någonstans att övernatta är för många inget alternativ.
wolkenkrabber
far mor föräldrar men också min fasters make som var mitt substitut för mor/farföräldrar för att mina dog inna jag föddes
fjodor
Med respekt för alla som vill visa sin respekt på detta sätt till de döda på allahelgonnahelgen:

Nej jag gör det inte.
I min religiösa övertygelse finns inga "själar" som kan uppskatta ljuständandet.

Jag försöker visa respekt för de som lever nu medans de kan uppskatta det!

och jag repekterar om ni vill tända ljus.
*Felix matte*
Har många anhörigsgravar... nära... men ändå för långt borta för mig
Därför brukar jag tända ljus här hemma och minnas dem som inte längre
finns kvar hos oss.
Viveka
Jag är inte troende, men jag tänder ändå ett ljus på mina föräldrars grav.

Det är en vacker sed, och ett sätt att minnas, även om jag oftare känner deras 'närvaro' här i trädgården än på kyrkogården.
Hannele
Jag fixade nyligen farbros grav, som inte har några anhöriga i närheten i livet.
Själv ska jag inte ha nång grav, ingen ska ha dåligt samvete för det.
Man ska umgås och ha fest med de levande.
evelina
Jag tycker det är en fin sed.

Har både förälder,svärföräldrar, syster och flera goda vänner som jag tänder ljus för.
Har en speciell rabatt på landet där jag sätter sommarblommor som jag sedan sätter på gravarna.
Tänder även ljus hemma för dom ofta.

Sedan blir jag "HÄXA" har bott i USA och tycker halloween är ett roligt avbrott i höstmörkret. wacko.gif
Sulawesii
Jag går gärna till någon kyrka där tänder ett ljus för dem som gått vidare och ett för oss som finns kvar. Inte just vid Allhelgona, utan när andan faller på.
Om jag går till kyrkogården på Allhelgona tänder jag ett ljus på min farfars grav och ett ljus i minneslunden för alla andra nära och kära som dött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon