Full version: cattleya
Evin
Hej....

För ett par veckor sedan hittade jag små veck i min cattleya och tänkte "Äntligen efter 6 år ska den blomma". Fast sedan bestämde den sig för att utveckla dessa blomveck till ett extra blad istället. Så nu har stjälken 2 blad istället för ett som den brukar ha.
Kan det vara så att den skulle sätta knopp men inte fick tillräckligt med energi så den gjorde om sig till ett blad?

Förmodligen lär den aldrig blomma då jag har den inomhus och inte i ett växthus.

Det är synd om mig.....eller om min cattleya....

/E
kristerh
CITAT (Evin @ 03-11-2004, 10:53)
Hej....

För ett par veckor sedan hittade jag små veck i min cattleya och tänkte "Äntligen efter 6 år ska den blomma". Fast sedan bestämde den sig för att utveckla dessa blomveck till ett extra blad istället. Så nu har stjälken 2 blad istället för ett som den brukar ha.
Kan det vara så att den skulle sätta knopp men inte fick tillräckligt med energi så den gjorde om sig till ett blad?

Förmodligen lär den aldrig blomma då jag har den inomhus och inte i ett växthus.

Det är synd om mig.....eller om min cattleya....

/E

Ställ ut den på sommaren det stimulerar knoppsättningen wink.gif och låt den torka kraftigt när den vilar. Så ska du se att det kommer knoppar så småningom. Är du säker på att det är ett blad? den får ju ett bladliknande hölje som sedan spricker upp innan själva knoppen kommer.
krister
Evin
Det var det jag trodde när jag såg innerbladet komma, att det var blomhöljet. Men nu när tiden gått har det blivit grönt och inte alls blomstängelskyddande...
Den brukar stå ute hela sommaren, fast innan hade jag en skuggig balkong nu har jag en solig trädgård, så jag trodde verkligen att det var blommor som kom

mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

Har du lyckats att få dina att blomma Krister?
Ljusalfheim
Den kommer troligen utveckla en ny bulb att blomma ifrån...

Blommning induceras när temperaturskillnaden mellan natt och dag är påtaglig... dessutom kräver plantan rätt mycket ljus för att blomma.
Gunvor Nilsson
För några år sen gick jag två kurser på Orkidéhuset och då fick jag höra att två blad är inte ovanligt på Cattleya (jag fick nämligen två blad också och frågade).

Svårigheten med kattleya är ju vattningen och temperaturen.

"Cattleya trivs bra vid en temperatur på 20-25° på dagen och 15-18° på natten. Den vill stå mycket ljust men ej i brännande sol under sommarhalvåret. På vintern vill den stå så ljust som möjligt. Cattleya tycker om stora temperaturskillnader mellan dag och natt, men bra värme på dagen under tillväxtperioden. Cattleya kan även placeras utomhus under sommaren, detta brukar gynna blomningen.

En gyllene regel är att vattna när de är så gott som torra. (Genomvattning) Cattleya önskar rikligt med vatten under tillväxt. Mindre vatten under blomningen och fram till det att det nya skottet brutit fram. Då börjar du vattna rikligt igen. Använd om möjligt regnvatten då vanligt vatten (vattenlednings-) oftast är för hårt. Du kan också hälla upp vatten och låta det stå ett dygn innan du vattnar. Skall man på semester klarar sig orkidéer utan vatten 1-3 veckor. Orkidéer får aldrig stå i vatten i underskålen (fotvatten).

Cattleya uppskattar luftfuktighet särskilt på natten. Du kan duscha blad och luftrötter så ofta du har tid. Det kan variera från varje dag till några gånger i veckan. Kom ihåg att det är lättare att hålla luftfuktigheten uppe i ett svalare rum samt att blomningen varar längre."

Det där var ett utdrag ur ett skötselråd för Cattleya som jag fick på kursen.

Men jag kunde inte fixa det där med växlande temperatur i lägenheten så till slut slängde jag mitt ex som förresten aldrig blommade!

Lycka till med din Cattleya Evin!

/Gunvor
kristerh
CITAT (Evin @ 03-11-2004, 18:43)
Har du lyckats att få dina att blomma Krister?

Har inte haft calleyor så länge wink.gif ca ett år, har tagit in dem från sommarvistet och ställt dem under en blomlampa, en orange som jag haft ett år har redan blommat 2 ggr wub.gif
de andra har jag köpt vilande så de vet jag inte hur blommorna ser ut på wink.gif
det kommer nya Blad/blommor får se vad det blir, men de ser väldigt blomvilliga ut wink.gif
krister
Evin
Har glömt att skriva att det är nya bulber det kommer ifrån och 3 st samtidigt.

Jag får se ett par år till om jag kan få den att blomma i mitt ljusa hus. Min gamla lgh var väldig mörk och hade inte tillgång till mycket ljus.

Men de är ju så fina när de blommar smile.gif

Tack för alla kloka svar

/E
Alpiner i Halmstad
Man brukar dela upp Cattleyorna i två grupper.
1. Plantorna har två blad i toppen av bulben, dessa plantor har vanligtvis många men något mindre blommor.
2. Plantorna har normalt endast ett blad i toppen på bulben, dessa plantor har ofta få men stora blommor.
De flesta tvåbladiga arterna blommar när bulberna är färdigutvecklade under hösten.
Flera av de enbladiga arterna blommar senare under höst och vinter.
Båda grupperna bör odlas varmt och fuktigt under vår och sommar, när den årliga tillväxten bör ske. Det är också under denna tid som de behöver gödning i sparsamma mängder.
Under sensommar och höst bör plantorna få mesta möjliga ljus för att bilda och lagra så mycket näring som möjligt i bulberna.
Under vintern bör man hjälpa plantorna med en sparperiod. Kan man ha plantorna vid lägre temperatur och ljust förbrukar de då också mindre vatten.
Bilden visar en blommskida som just nu håller på att brista.
Cattleya bowringiana, en tvåbladig art med många blommor.
Nu bild kommer om några veckor.
M.v.h. Bernt
Evin
Jag köpte en till cattleya häromdagen (innan jag såg de små vecken i den gamle) och den hade blommat ut, men det såg ut att det skulle komma en omgång till. Denna hade skidan i mitten av 2 blad och de var inte öppnade eller torra som det ser ut när den har blommat. Inte produceras ett tredje blad va?
För då blir jag riktigt sur wink.gif

Vad fin knoppbilden var Alpiner i Hstad smile.gif

Får se vad som händer med den nya...

/E
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon