Full version: Handla på mässan
Ralf
Hur är det att handla på mässan egentligen? För några år sedan skrev tidningarna om hur det såldes på trädgårdsmässan i Sollentuna. Det såldes bla påsar med lökar av holländare (alltså dom såldes av holländska personer, lökarna kom inte från holländarna) som varit här så ofta att dom kunde slänga käft på svenska med tvekande kunder.

Nåväl påsarna påstods innehålla 50 % som inte funkade i vårt klimat, 50 % som var sjuka lr döda och endast 50 % som var nåt i ha…

Nu till min fråga är det likadant idag tror ni på mässan i år? Tror ni Älvsjömässan har någon kvalitetströskel på sina deltagare?
Ina
CITAT (Ralf @ 24-02-2003, 22:29)
Nåväl påsarna påstods innehålla 50 % som inte funkade i vårt klimat, 50 % som var sjuka lr döda och endast 50 % som var nåt i ha…

Ungefär som när små barn tar på sig skorna själv.... 50% chans att det blir rätt och 75% risk att det blir fel.... blink.gif wacko.gif laugh.gif ohmy.gif wink.gif smile.gif biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag vet inte om de har någon kvalitetströskel, holländarna som säljer lökar brukar vara med på trädgårdsmässan, undrar om de kallar rosenincarvillean för blommande ormbunke i år igen. Det finns dock en massa kul att shoppa ex. hos de olika sällskapen de säljer ofta växter som inte brukar finnas ute i handeln + man kan ju handla av de välkända firmorna ex. Rockdala, Lilla fiskaregatan mm.
Ronny
Man har ju alltid möjligheten att titta å bedömma lökarna å knölarna själv också. Holländarnas utbud brukar va stort. Kort sagt, jag tycker dom bättrat sig högst avsevärt under åren.
Sen är ju inte dom ensamma om att sälja lökar mm. Dom från Taxinge är med stor säkerhet där tex.
Å sen, som Åsa säger, dom olika sällskapen säljer ju en hel del.
Gunvor Nilsson
Jag, som var där och handlade av svensk/holländarna förra året på Sollentuna-mässan, har inget att klaga på. Köpte tre spindelliljeknölar, tre dahlior (pompom, kaktus och dekorativ) och tre ospecificerade pioner. Alla nio knölar var vid prima liv i somras och blommade utom pionerna förstås, som väl tar något år på sej innan de helt har etablerat sej.
Knölarna och lökarna ligger i nån nätliknande påse så man kan avgöra hur stora och fasta dom är. rolleyes.gif Konstaterade att "150%" var friska som jag köpte!
Ina
Jag har aldrig varit på Sollentunamässan men väl på Trädgårdsmässan i Gbg. Jag förmodar att det är samma leverantörer.... De knölar/lökar jag köpte där var helt ok, jag fick igång allihop. Jag delade med mig av Nerine och de som fick av mig hade problem, men jag fjäskade lite med mina och de kom igång efter ett tag!
e_sedell
För mig har allt funkat så att säga......

Åsa! Hur ser rosenincarvillea ut? Jag har kanske blivigt "lurad"... men fin var den i af, de bjöd på den föresten biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här hittar du bild på rosenincarvillea, Incarvillea delavayi (även känd som blommande ormbunke och trädgårdsgloxinia).
http://www.hort.cornell.edu/department/fac...ist1/img059.jpg

Hos mig trivdes inte roseninvcarvillean alls, jag köpte en billig krukad planta på säbyholms naturbruksgymnasium (höstmarknad) odlade den i kruka i växthuset första året och den blommade fint, men när jag planterade ut den i rabatten frös den på vintern, troligtvis ville den ha ännu bättre dränerad jord.
e_sedell
Ja det är den jag har, eller hade för den frös. Men vad fina de är, mina hade mera och tätare blommning. Möjligen lite lägre...
jerpan
CITAT (Ralf @ 24-02-2003, 23:29)

Ojdå hur fick de ner så mycket lök i påsarna! Wow 150%
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag tyckte mäsan i år var DYR - mkt dyrare än förra året och mkt hade de ju lagt på för Mässan - många butiker här är alltså billigare här i Götet än Mässan älvsjö....t o m Jordnära i Alingsås var billigare på Hozelock!

Men kul had ejag och jag hittade en fiiin kamelia för 250 biggrin.gif

Hälsar Ingrid
Anna-C
Det där med holländarnas lökkvalité......jag undrar om inte det har blivit nån slags 'vandringssägen'.

jag har köpt div olika lökar av dem sen flera år tillbaka och alla har fungerat fint för mig (som dessutom inte har några gröna fingrar!)
Doftliljor, Dagliljor, Afrikas Blå..., Gladiolus, Dahlior - de har blommat och glatt mig. Även Afrika-liljan!

Att en & annan köpare haft otur med nån lök har sedan spritt sig.
Det som känts töntigt har väl varit de lustiga namnen, typ 'blommande ormbunke'.....
Annki
Det jag inhandlat av holländarna har också fungerat bra. Men de är inte särskilt billiga! Och i år tyckte jag de flesta hade höjt priserna rätt rejält. Absolut inga "fynd".
Kajsa
Tycker knölar / lökar såg fina ut, tänker på alla Dahlior man kunde köpa.
Det är också upp till den som handlar att veta vad man sätter för sorter, läsa på lite om härdighet. Det var mycket olika priser om man kikade runt först innan man bestämde sig. De olika sällskapen hade bra priser som Pelargonsällskapet, S:t Paulasällskapet, på Clematis sällskapet fick jag en E- clematis för 60 kr. Dom var bästa behållningen av mässan tyckte jag.
Alexandra
Jag var på mässan i fredags - såg inte en enda odlarknapp, tyvärr.....
Jag måste erkänna att jag blev lite besviken på mässan, jag var där för första gången i år.... Mest var det saker som jag hade kunnat köpa ihos min lokala handlare. Holländarna var lite för kommersiellai min smak och engelmännen eller om det var holländare som sålde "8 bulbs för only 100 kronor" var hemska. Nån av kvinnorna tryckte en plastpåse i händerna på de förvånade mässbesökarna som då skulle shoppa snabbt, snabbt. Vilken cirkus! Nej, sån där stress är inte i min smak! sad.gif
Nej nu har jag gnällt alldeles för mycket! unsure.gif Jag köpte faktiskt lite växter jag med: en jättefin helleborus orientalis i en fin mörk dimrosa färg och en jättefin klematisplanta hos klematissällskapet - där fick jag dessutom jättebra råd ang.skötsel och beskärning! Dessutom köpte jag Sparrisplantor hos Österlensparris, en ny sort som heter Rambo som ska vara högavkastande trots att sorten säljs som såväl hon- som hanplantor. Pomologerna hade jag förväntad mig lite mer av, deras stånd var väldigt liten och det lilla urval av träd som var till salu var alldeles för begränsad och dyrt! Suck, hoppas att jag inte verkar för negativ..... unsure.gif Hur upplevde ni andra mässan?
Iza
Jag var också där i fredags såg inga Odla knappar unsure.gif Jag har aldrig varit på Älvsjömässan, så blev jag besviken när jag komin i B-hallen bara kyrkogård och några små stånd, hjälp tänkte jag är det allt blink.gif Var är alla blommorna? Tack och lov så hittade jag C-hallen med allt roligt. Men Thomas 1,5 timme klarade jag inte av allt på, det blev nog 5 timmar och då missade jag en hel del som tex Pelargonsällskapet och pomologerna men man orkar inte hur mycket som helst. Vi tittade mycket och länge på växthus och det var tur att vi gjorde det. Hade vi inte gjort det så hade det blivit helt fel, jag hade tänkt köpa ett Juliana premium men när jag kom in i det på mässan så kändes det så trångt, så det blev ett förhöjt Eurosere 11,7 i stället viken rymd det är i ett sådant. Nu återstår bara att vänta i 4 veckor wub.gif på leverans.
ThomasJ
CITAT (Iza @ 05-04-2004, 07:48)
Men Thomas 1,5 timme klarade jag inte av allt på, det blev nog 5 timmar

Jag går väldigt fort.. wink.gif *har långa ben*

CITAT (Iza @ 05-04-2004, 07:48)
Vi tittade mycket och länge på växthus och det var tur att vi gjorde det. Hade vi inte gjort det så hade det blivit helt fel, jag hade tänkt köpa ett Juliana premium men när jag kom in i det på mässan så kändes det så trångt, så det blev ett förhöjt Eurosere 11,7 i stället viken rymd det är i ett sådant. Nu återstår bara att vänta i 4 veckor   wub.gif på leverans.

Grattis till växthuset! Du kommer bli mycket nöjd..

/Thomas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon