Full version: Jordgubbar
monztah
Hej experter wub.gif !

Jag undrar om det är en bra idé att ha jordgubbar som marktäckare under ett syrénträd? Har massa revor som jag kan plantera, men så är jag osäker på hur djupt jordgubbarnas rötter går...det är inte så mycket plats för deras rötter på djupet runt trädet nämligen.

Nån som har provat??

//monztah
KURT
Jag tror att jordgubbarna vill ha det soligt för att det skall bli bär.
Fenja
Jordgubbar har ytliga rötter, men jag tror att Kurt har rätt i att de behöver sol för att mogna. Risken är ju sedan också att det blir alldeles för tätt med alla revor som kommer och bara blir en massa blad.
Jag använder ickerevande smultron under en del buskar. De mognar, om än senare, än de som står i sol och ger lite mindre skörd men det fungerar.
Mvh
Fenja
monztah
CITAT (KURT @ 03-11-2004, 14:05)
Jag tror att jordgubbarna vill ha det soligt för att det skall bli bär.

Åh, det tänkte jag inte på...! wub.gif

Tack för tips om smultronen, Fenja - skulle kanske prova det. Men om de inte sätter revor måste man väl köpa många? (Eller har jag missförstått?)

Tips på andra nytto-marktäckare (bär, örter, grönsaker) tas tacksamt emot!
Fenja
Om du hör av dig till mig i vår så kan du få smultrom av mig, jag har gott om dem! Man får dela dem när tuvorna blir för stora. De är röda, stora och ger bär från tidig sommar till frosten tar dem. Rügen tror jag.
Mvh
Fenja
monztah
Det ska jag göra - tack!! smile.gif

//monztah
mulle
Jordgubbar fungerar alldeles ypperligt som marktäckare. Jag läste en artikel om en man som i flera år tagit revor och planterat i just marktäckningssyfte. Det var jättesnyggt på bilderna.
Också de plantor som han hade satt under träd och buskar gav lite bär men skörden blir ju givetvis inte lika bra som i full sol.
Mulle
Cilla
Jag låter jordgubbar reva sig ut i ängen, de blir små i det höga gräset, men goda. Smultron verkar inte behöva mycket sol för att bli goda - jag har vildsort/sorter och de sprider sig glatt överallt och ger mängder av goda bär från tidig sommar till tidig höst, beroende på var de står.
Susanne i Linköping
I år hade jag smultron som purjolöksblekare. laugh.gif Det var inte planerat, jag satte bara några smultronplantor i landet tills jag hittade någon annan plats och så spred de sig. Purjon verkar inte ha stört sig nämnvärt på smultronen.
frank.hall
Jag har jordgubbar som marktäckare under ett körsbärs träd och ett äpple träd.
Funkar jättebra , massvis med bär . o inget ogräs.
Har även under mitt päronträd smultron som marktäckare.
Fast det trädet är lite blekt , men smultronen trivs o ger massvis med bär.
Mia, zon 3
Jag ska (den där vackra dagen, ni vet, när man har tid....) göra en liten "medeltids-hörna" i trädgården. Inget gräs, utan bara marktäckare som bellis och vilda smultron. I min fantasi är det jättevackert..... wub.gif
monztah
tack för alla goda förslag! här snöar just nu, så trädgården vilar...

//monztah
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon