Full version: Rosfråga
Fenja
Jag har hittat en underbar ros som heter: David Thompson Série Explorateur. Någon, Kerstin z5-6, som har erfarenhet av denna?
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Självklart laugh.gif laugh.gif laugh.gif Det är en jättefin ros ,
David Thompson är ur Explorer serien -de som fått namn efter upptäcktsresande Canadensiska sådana .. mest män smile.gif
Den blir ung 1,20-1,50 hög -mörkrosa mot röd
Tålig , svartfläcks resitent
Har ännu inte blommat hos mej -en av de få som inte hann detta , av de nya för i år
Jag har 25 sorter av Parkland och -Explorerserien
-de som finns på foto har jag i album Kanadensiska rosor

Här är en länk med alla -klicka på hardy roses och njut

kanadensiska rossällskapet laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Fenja
Tack, vilken suverän länk! Jag ska prova rosen, absolut, men det blir inte förrän i vår! Toppen med en svartfläcksresistent ros, jag visste inte ens att det fanns... men jag har inte intresserat mig för rosor så mycket ännu!
Jag brukar kolla dina album nu och då, du har verkligen all heder av din trädgård!!
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
De flesta i explorer och parkland är sk svartfläcksresistenta dvs man har vid hybridiseringen bemödat sig att välja ut rosor med sådana anlag .Det betyder inte att de aldrig drabbas , men i mindre utsträckning , och de blir mycket sällan kala "/eller svårt angripna
Explorer rosor verkar något mer motståndskraftiga än Parklandrosor -de sista liknar ju i flera fall rena "rabattrosor med mycket stora blommor -och relativt lågvuxna sorter .

smile.gif tack för berömmet smile.gif

Kolla även bilden på roslistan Aot
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon