|
Hej!
Idag har jag dukat fågelbordet för första gången denna säsongen. På menyn står solrosfrön, jordnötter och talgbollar. Snart kommer en kokosnöt med egen blandning upp också.
Vad serverar ni på era fågelbord?
Ciczi
Ingen bild?! Jag har satt ut talgbollar på balkongen som är det enda stället jag kan mata fåglarna på... jag har sju katter! Mvh Fenja
Förlåt Fenja! Jag ska genast hämta kameran och halta ut i trädgården för att plåta lite. Ciczi
Jag väntar!! Mvh Fenja
Hej! I måndags fyllde jag vårt nyinförskaffade fågelhus med färska solrosfrön! Tittade för en stund sen ut för att se om det fanns fåglar och det gjorde det verkligen! Framförallt talgoxar och sen sort jag inte kan namnet på, det är en småfågel med gråbrun fjäderdräkt med lite gult på bröstet. De stannar kvar längre än talgoxen, som ju bara tar ett frö och flyger iväg. Sen har jag även satt upp talgbollar i vår ek. De är insatta så inte skatan ska kunna flyga iväg med dem. Funderar på jordnötter när det blivit lite kallare. /Ann-Louise
Så nu kommer bilderna. Det tar en stund att ta ut filmen och stoppa in den i datorn... särskillt när filmen trasslar sig.   Sedan bjuder jag på en ros till alla på Odla.nu  Eftersom det är grått och trist väder idag blir inte bilderna alldeles bra, jag får ta bättre i morgon.  Ciczi
Tack!  Vilken underbart vacker rosbild! Ser så både ståtlig och ämlig ut, man vill "ta hand" om den. Mvh Fenja
Ja visst är den fin! Vet dock inte vad det är för sort. Den blommar länge (maj-juni till november minst) och sedan doftar den svagt underbart! Någon som vet vad det kan vara för sort?
Ciczi
kristerh
03-11-2004, 16:43
CITAT (ciczi @ 03-11-2004, 16:33) Så nu kommer bilderna. Det tar en stund att ta ut filmen och stoppa in den i datorn... särskillt när filmen trasslar sig.  Stoppar du in FILMEN i datorn... krister
CITAT (kristerh @ 03-11-2004, 16:43) CITAT (ciczi @ 03-11-2004, 16:33) Så nu kommer bilderna. Det tar en stund att ta ut filmen och stoppa in den i datorn... särskillt när filmen trasslar sig.  :lol: Stoppar du in FILMEN i datorn... krister Japp det är ett litet "helvete" varenda gång. Ciczi
CITAT (Fenja @ 03-11-2004, 16:07) Jag har satt ut talgbollar på balkongen som är det enda stället jag kan mata fåglarna på... jag har sju katter! Likadant här, men "bara" 2 egna katter och 2 bonus-sådana! Men grannens katt sitter ändå ibland där, han är en hejare på att klättra!! Försöker hänga så att inte katterna når pippina från något håll hur de än försöker.
Bild på min fågelrestaurang finns f.ö. på november-aktuellt på fösrtasidan...
Lolo: CITAT och sen sort jag inte kan namnet på, det är en småfågel med gråbrun fjäderdräkt med lite gult på bröstet Kan det vara denna? GulsparvGulsparven är inte så vanlig längre, den brukar hålla till runt lantbruk där det finns havre att tillgå. Det är fågeln som kan räkna till sju: "Ett-två-tre-fyr-fem-sex-sjyyyyy" sunger den. Här kan man lyssna på den: Lyssna på gulsparvenMen det var en himla dålig inspelning, den låter mycket tydligare och räknar inte fullt så "suddigt och snabbt", tycker jag. Småfåglarna har jag matat ett tag nu. Solrosfrön är grundfodret. Lite extra havre till gråsparvar och gulsparvar, och en och annan talgboll som bonus till mesarna. De vanligastse här är talgoxe, blåmes, nötväcka, grönfink, gråsparv och pilfink. Det är de dagliga gästerna. Sen har jag ett ganska stort antal gäster som kommer i perioder. /amaira.
Vackrast av dem alla är nog: DomherrenMvh Fenja
Ja, domherren är underbar!
De har kommit fram de också! De har "smugit" runt i buskarna de senaste två veckorna, blir avslöjade på sitt lite "ensliga pip".
Till matbordet har de dock inte kommit än. Finns väl så mycket andra frön runt husknuten.
/amaira.
jag e lite efter men ändå... vilken JÄTTEFIN ros ciczi!!!
Ciczi
Jag har tre fröautomater upphängt,lite nötter,talgbollar är redan uppäten.här kommer många fåglar oach äter.Tyvärr sitter Fritz ofta ute under min formklippta minitall och lurpassa på Fåglarna,men han har inte fått någon pippi. Förhoppningsvis. Jag blandar solrosfrö med hampafrö och lite vildblandning,eller enbart solrosfrö.
Domherrar vill jag också gärna ha!  Tack Amiara för hjälpen, har kommit fram till att jag har grönfinkar hos mig. De stannar hellre kvar en stund än flyger iväg, jämfört med talgoxen i alla fall som ser mer "stressad "ut. Hittade förresten en länk till bilder på grönfinken, visst är den sööööt!  /Ann-Louise Grönfink
Ja lolo, grönfinkarna är söt och fina. Den här bilden fastnade jag för, han har så buskiga ögonbryn  .
 Ja, det kan man säga! Det är så roligt med lite liv på tomten nu när det nalkas vinter. Såg förresten enligt texten intill att fågeln på bilden var en HONA med buskiga ögonbryn!  /Ann-Louise
CITAT Såg förresten enligt texten intill att fågeln på bilden var en HONA med buskiga ögonbryn! Woops, en sån maskulin typ!
Nu när jag kom hem på kvällen tittade jag i mina båda fågelbord. Båda var tomma!! Slurp! Slurp! Det var visst några som var hungriga! Ciczi
Ja, nog är de glupska allt, de små raringarna!  Till min stora förtjusning kom det ett par vackra domherrehannar på besök idag. Har även haft besök idag av gråsparvar, förutom talgoxar och grönfinkar som varit här tidigare i veckan och som också kommer dagligen. Det är verkligen intressant att beskåda dessa små liv, deras olika beteenden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|