amaira
Silverklockorna har återkommit!!! wub.gif wub.gif wub.gif

De dök upp i förra veckan. Det är alltid ljudet av spröda silverklockor som jag hör först, genljuda i den stilla klara höstluften, jag blir lika salig varje gång, det går aldrig över!

När jag hör ljudet, stannar jag upp och börjar leta med blicken, och snart finner jag dem. En stor flock sidensvansar sitter utspridda högt upp i toppen av något stort träd.

Oftast håller de till nära de största mistelsamlingarna, mistlelbär är *mumma* de.

De brukar dyka upp såhär en gång på hösten, och stanna några veckor innan de försvinner igen. Sedan dyker de upp igen runt februari har jag för mig.

Kanske flyger de runt och inventerar mistelbestånden och planerar vinterns matförråd?

Varifrånd de kommer och vart de far, det vet jag inte riktigt. Har för mig att de "bor" i östeuropa "till vardags" men flyger runt lite ibland för att vara beresta. Inte lätt att veta med en sidensvans... rolleyes.gif .

Fast - förstås - det är ju ganska lätt att slå upp och ta reda på. Nån gång...

Här är en bild jag fann på nätet.

/amaira
nilla
Ja, dom är fina! kul - hade ingen aning om att sidensvans heter "Bohemian Waxwing" på engelska - poetiskt och passande!

Gunilla
Fenja
Sidensvansev är liksom domherren en av de allra ljuvligaste! Här kalaser de på oxelträdets bär.
Mvh
Fenja
Gossen Ruda
Instämmer i alla föregående talare. Hos mig finns i stort sett bara rönnbär som dom gillar. Såg en flock när jag var hemma hos brorsan i lördags. Han blev lite purken för att jag såg dom eftersom han är en fågelskådare eller åtminstone har varit. biggrin.gif Jag har även hört dom där jag bor.

Den häckar i norrland och förmodligen bortåt sibirien också, kommer hit när maten tryter.
Sulawesii
Ja, dom låter helt ljuvligt! Och är så vackra! Man blir ju helt salig.....
renate
Här dyker de upp ibland på hösten och äter bär,min skogsolvon gillar de.Det är en fantastiskt upplevelse att får se en flock Sidensvansar.
pejori
första gången jag såg en sidensvans, trodde jag att det var en burfågel som rymt. ohmy.gif ohmy.gif
när jag sedan såg ett tiotal till, förstod jag att det inte var så. laugh.gif laugh.gif
tycker dom är så läckra, när dom kommer på höstkanten och äter av alla bär. till och med vindruvorna som jag hänger ut när dom kommer, åker med tongue.gif tongue.gif
nu är dom här sen några dagar. wub.gif wub.gif
Yin o Yang
Sidensvansar tillhör mina favoritfåglar wub.gif . Att se dem attackera en rönn och tömma den på bär jättefort är en otrolig upplevelse smile.gif . Om sedan bären hunnit jäsa, så blir det extra kul. En jätteflock med sidensvansar som är rejält på lyran och inte kan lyfta för att vingarna inte gör som de ska tongue.gif biggrin.gif laugh.gif .
yla
underbara är dom
ett år va dom hos mej en vecka på torpet jag mutade dom med äpplen som jag skar i halvor o dom lät sej väl smaka
lotta_
Åh, jag kan inte framkalla minnet av sidensvansarnas läte men det verkar vara vackert, ni låter nästan saliga när ni pratar om dem. smile.gif
Betty
De är verkligen vackra, tillhör absolut mina favoriter. Fantastisk syn när de i stora flockar rensar vinbärsbuskar, häggar och rönnar ända till det sista bäret och sedan vimsar omkring redigt berusade, knappt flygbara. biggrin.gif
pejori
har aldrig hört hur dom låter sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon