Jag har två hibiskus som börjar bli lite "trötta". Bladen hänger och ser torra ut. De har blommat mycket i sommar. Vad ska jag göra för att de ska piggna till? Nu står de i ett fönster åt öster. Hur ska de ha det i vinter? Jag har en inglasad balkong (åt väster) ska de stå där eller kan de stå kvar i fönstret? Ska man klippa ner dem inför vintern? Många frågor, men jag är helt nybörjare på krukväxter.
ylle
03-11-2004, 18:48
Mina hibiscus låter jag alltid vara som de är över vintern. Sen klipper jag ner och planterar om tidigt på våren. Det brukar funka bra. Fast kanske skulle det vara bättre att klippa ner redan nu? Vet ej. Tips?
Ciczi
03-11-2004, 20:24
Jag skulle inte rekommendera att klippa hibiskusarna nu i november. Om man ska praktisera höstbeskärning bör man göra det redan i augusti/september.
Vintertid behöver denna solälskande blomma få vara ifred för att sedan beskäras i februari i stället.
Österfönster är bra men söder är nog ännu bättre under vintern.
Ciczi
kopernikus
04-11-2004, 07:05
Ja ingen beskärning nu.. mina växer hej vilt så jag kanske måste klippa nåm ändå, så de får plats! Ge dem en dusch då & då, och ljust! ..då brukar de bli lite gladare
Jag har knopp på en gulvit som jag satt själv!!! Den borde ha slagit ut idag när jag kommer hem!!!
Ciczi
04-11-2004, 08:05
Åh vad kul kopernikus.... vill se bild!
Ciczi
kopernikus
04-11-2004, 11:47
Ja jag har tänkt skaffa mig en digitalkamera och fota alla mina skötebarn, men jag har inte riktigt råd just nu!!!
Copycat
04-11-2004, 13:41
..
Ior
04-11-2004, 18:41
Tack för svaren! Mina hibiskus får nog stå kvar där de står nu över vintern. Jag har för mig att de inte ska ha någon gödning på vintern. Hur är det med vattbingen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.