Full version: Jag bara undrar...
La Strega
Jag vet att jag är väldigt "extrem" i mina åsikter när det gäller djurrätt.
Men jag är väldigt känslig och empatisk...har sett så mycket hemskt i djurindustrin...Och jag tycker hela grejjen med att äta andra varelser är äcklig och hemsk...+att jag upplever att jag mår bättre utan animalier (t.ex fick jag starkare och friskare hår och naglar när jag bytte kost, samt att jag känner mig smidigare sen jag slutade med mjölken å de)
Så nu vet ni främsta orsakerna till varför jag lever som jag gör....Och det är pga av min starka empati för djuren som jag reagerar som jag gör...jag vill kämpa för dem....
Vissa kämpar genom aktioner, demonstrationer, fritagningar mm...(det som brukar kallas "Militanta veganer") men jag tror det mest retar och upprör folk...därimot om man diskuterar kan man få folk att tänka efter...så OM man kan få nån att tänka till så tror jag det är just genom diskutioner..och genom att visa fakta...man brukar ju säga att "det man inte vet lider man inte av" och jag tror det är därför så många är köttätare...de vet inte om djurens situation...Det är därför jag vill diskutera...för att förhoppningsvis få folk att förstå...

Jag brukar alltid vara noga med att tänka igenom det jag säger innan jag säger/skriver det, och jag försöker alltid hålla vänlig ton. Men ibland när man hamnar i långa diskutioner å man känner att många är imot en och inte ens försöker förstå (observera "många", inte alla) och när man får massa taskiga kommentar och jättekonstiga ogenomtänkta argument så kan man ju tappa tålamodet till slut...jag är ju inte mer än människa...så om jag sagt något som sårat nån så var det inte min mening.
Jag sårar/skadar aldrig medvetet även om det är någon jag inte tycker om, det leder ingenstans (eller det blir ju inte bättre av det ialf).

Jag är inte ute efter att starta en ny debatt med det här inlägget, och hoppas inte det blir nån just ikväll..*trött*...vill bara försöka förklara mig...

Undrar om jag fortfarande är välkommen här...?
Sulawesii
Kram Martina!
kerstin z5-6
Jag tycker att du framfört dina åsikter på ett moget och sansat sätt.
Det ska du ha en eloge för tycker jag .
även om man inte har samma åsikter kan man föra en diskussion på ett civiliserat sätt -det är du rätt bra på
Jag håller inte med dig i allt , men respekterar dina åsikter

smile.gif
Hälsar K
La Strega
*kramar tillbaka till dig Sulawesii!* =)

Tack Kerstin! Det är det jag strävar efter...tycker att även om man inte delar samma åsikt finns det ingen anledning att vara otrevlig och hetsa upp sig...
andersen
Jag tycker att du är bra och trevlig La Strega.
Ciczi
Det tycker jag med.

Ciczi
pejori
jag bryr mej inteom vad du äter eller inte äter.
det är ditt val, och det respekterar jag och hoppas att du respekterar mitt val, att äta kött. smile.gif smile.gif
att jag sedan inte delar din uppfattning om djur, är min sak.
tycker du för din debatt ganska bra, utan pajkastning. smile.gif smile.gif
det är det som räknas wub.gif wub.gif
Bettson
Du är en känslig empatisk och extremt intelligent tjej!

Du tycker om djur , det gör jag också fast kanske inte på samma sätt.
Du vill hjälpa djuren genom att diskutera. Det är jättebra. De militanta veganerna gör ju faktiskt göra djuren illa ibland.

Men man kan nästan bli fångad som av en religion i en viss fråga.
Resultatet blir att du skapar flera motståndare än sådana du lyckas få över till din sida.

En bra sak för att få folk att lyssna lite bättre är att lyssna noggrannare på deras argument. Visa att man lyssnar och verkligen värderar det motparten säger. Man måste också vara väldigt noggrann med att ta till sig det debattmotståndaren säger som är bra.

Det vinner man respekt hos sin meningsmotståndare på och då tar han lättare till sig dina argument.

Jag uppfattardig definitivt inte som någon som vill såra. Du är en genomsnäll tjej som verlkigen brinner för din tro. Jag vill inte kritisera dig utan egentligen bara påpeka hur du får bättre resultat av dina ansträngningar för djurens väl. Det är ju det du vill uppnå.

Självklart är en trevlig tjej som du välkommen på odla. wub.gif
La Strega
Tack Alla... rolleyes.gif

Bettson; Jag gör mitt bästa..
Ti bee
Har läst igenom diskussionen som varit. Tycker att du hanterar det bra, utifrån din övertygelse! Jag tycker inte att du föll ned i sandlådenivå som en del andra (ta nu inte åt er, eftersom ni inte vet vilka jag syftar på!! Ok? Jag låter namn vara onämnda).
Jag kan förstå din kärlek till djuren. Önskar att jag skulle orka ta tag i omvändandet till att bli vegetarian, men lär nog aldrig bli det. Märkligt nog, för jag vill egentligen inte alls äta djur. Fast, jag vill inte äta växter heller egentligen, de lever ju de med, med alldeles egna blodomlopp och rubbet. Jag är väl ett rovdjur med samvete antar jag, ett samvete som jag inte har råd att lyssna alltför mkt på eftersom jag trots allt väljer att leva som jag gör (köttätare).
Men, det var inte meningen att starta en ny debatt här.
Vill bara säga att jag tycker att du behåller din sans bra även under ganska hård motvind!
Kram! smile.gif
amaira
Kram till dig La Strega!
La Strega
Tack Ti Bee! ja man kan undra hur gamla folk är ibland igentligen... tongue.gif

*kramar*
Bettson
Hur tänker du nu!

Tycker du inte att någon lyssnar eller är nedlåtande bara för att du är ung?
La Strega
Jag syftade på Ti Bee´s kommentar; "Jag tycker inte att du föll ned i sandlådenivå som en del andra (ta nu inte åt er, eftersom ni inte vet vilka jag syftar på!! Ok? Jag låter namn vara onämnda). "
Bettson
Okidoki!

Tänkte mer som att gamla kärringar ändrar dig aldrig. jag deltar på att annat forum angående häst. Jag blir ganska sur när en del äldre behandlar de yngre tjejerna som håller på och lär sig som luft.

Men man skall inte kasta sten i glashus, man vet egentligen inte hur man själv är.

Det är ungefär som att jag ör livrädd för att bli en elak svärmor.
Jag håller på att träna på att bli en snäll svärmor som som hjälper till men inte läggernäsan i blöt. Jag tränar i tanken alltså.

Det sägs ju att tankens kraft är stor.
Men var ålder har ju sina egna problem.
wink.gif wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon