Orchid
Jag skulle vilja veta vilka som hör till de mest lättskötta orkidéerna..
(O vilka som kräver "minst" ljus..)
Phalaenopsis och Paphiopedilum är lättskötta, har för mig att även Dendrobium också är lättskött. Vet inte har ingen själv..
Men, vilka mer..
pejori
oncidium, cambria och sygopetalum är lätta att ha och göra med smile.gif smile.gif
sygopetalumen dofta gott också laugh.gif
Zazu
ludisia är väl lättskött?(vet inte eftersom jag aldrig haft nån laugh.gif )
kristerh
Papihiopedilum/ venussko är väldigt lätta,
de som har "melerade" mönstrade blad kan stå lite mörkare, de blommar ca en gång om året (mina gör det) de är fina även när de inte blommar pga de vackra bladen.
krister
Orchid
CITAT (kristerh @ 04-11-2004, 12:06)
Papihiopedilum/ venussko är väldigt lätta,
de som har "melerade" mönstrade blad kan stå lite mörkare, de blommar ca en gång om året (mina gör det) de är fina även när de inte blommar pga de vackra bladen.
krister

Hmm, jag köpte en venussko i september. Och då hade den en jätte fin rosa blomma, och den ena blomman har avlöst den andra. Knoppar hela tiden. Fast, det tråkiga är att de bara blommar en åt gången, alltså det är aldrig flera blommor på en gång. Bara idag ramlade blomman av, men vilken dag som helst slår kommer en ny blomma, eftersom knoppen bara väntar på att blomma ut.

Sen, så undrar jag en annan sak om "venusskon".. kanske låter lite dumt men smile.gif Alltså, växer bladen på längden hela tiden?? För i så fall... vet jag inte vart den ska få stå om ett tag. Bladen, är jättefina, men så långa..
kristerh
CITAT (Orchid @ 04-11-2004, 12:22)
[Fast, det tråkiga är att de bara blommar en åt gången, alltså det är aldrig flera blommor på en gång. Bara idag ramlade blomman av, men vilken dag som helst slår kommer en ny blomma, eftersom knoppen bara väntar på att blomma ut.

Sen, så undrar jag en annan sak om "venusskon".. kanske låter lite dumt men smile.gif Alltså, växer bladen på längden hela tiden?? För i så fall... vet jag inte vart den ska få stå om ett tag. Bladen, är jättefina, men så långa..

Köp flera om du vill ha fler blommor samtidigt sleep.gif sätt dem i en stor ytterkruka så blir det snyggt.
Vad menar du med att bladen växer på längden hela tiden?
mina får ca 15-20 cm långa blad ett på varje sida, längre än så blir de inte,
sedan kommer ett nytt bladpar ovanpå det gamla vartefter den växer,
när den har blommat klart har den plantan gjort sitt, det brukar komma ett eller flera sidoskott som kommer att blomma om ca 1 år.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon