Full version: Passionsfrukt.
Pellepop
Jag sådde ett par frön förra året och båda har dragit iväg helt otroligt. Jag har varit tvungen att kapa dem med jämna mellanrum, kul men jag undrar om någon har fått nån frukt från passionsfrukt ? Dom kanske blommar när det blir lite ljusare / varmare igen ? - KAN NI TA OCH BLOMMA NÅN GÅNG !
-JAG TYCKER JU OM PASSIONSFRUKT !! wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Affärens skrynkelfrukt?

Måste bli stor och gammal och så måste Du ha två plantor dåde korspollineras om man itne har köpt en namnsort som är självpollinerande.

Hälsar Ingrid
joli
haloj...det var ett tag sedan jag hade passion... de flesta växter behöver en viloperiod för att blomma ( lägre temperatur och större mellanrum mellan vattningarna, minska med gödning) kommer ej ihåg om det var så me passion. Den plantan jag frösådde hade jag inte så länge tappade helt enkelt intresse och det fanns så mycket annat att pröva... men jag håller me Ingrid. Den måste bli rätt så gammal och ha en hane eller hona för att få frukt. Ja du vet... blommor och bin... wink.gif

De som frösår fruktväxter vet att det tar ett bra tag innan man får blommor och frukt. Dvs om man har turen att över huvutaget få det. Men det kanske är självaste utmaningen...

Lycka till
joli
förresten... hr du papegojfrön... smile.gif

Jag saknar det i min regnskog....
Pellepop
Ok, jag har faktiskt tre plantor i samma kruka. Det är inte helt olikt ett skatbo faktiskt..... blink.gif
Hoppas att det blir någon endaste liten frukt bara..
Ja, det är klart jag har Papegojfrön ! Det vore väl inte fel att ha en fullvuxen Hyacintara hemma ? Hörde att dom kan vara värda ca 80 000 fullvuxna. - Och jag som har en hel påse !!!! Jag måste nog sitta på en guldgruva här !!!!???

- Eller...? kanske... inte........ ? sad.gif
abborrmaster
jag har sått mina papegojfrön hehe...

/Simon
joli
CITAT (Pellepop @ 25-02-2003, 23:42)
Ok, jag har faktiskt tre plantor i samma kruka. Det är inte helt olikt ett skatbo faktiskt..... blink.gif
Hoppas att det blir någon endaste liten frukt bara..
Ja, det är klart jag har Papegojfrön ! Det vore väl inte fel att ha en fullvuxen Hyacintara hemma ? Hörde att dom kan vara värda ca 80 000 fullvuxna. - Och jag som har en hel påse !!!! Jag måste nog sitta på en guldgruva här !!!!???

- Eller...? kanske... inte........ ? sad.gif

Har du tre plantor i samma... de blir de inte lika kraftiga som de hade varit om de varit i skilda krukor... de liksom bråkar om allt...därför man gallrar....

du e allt rik du....
abborrmaster
vi pratar papegojblommor inte sant? De brukar iof. vara dyra (farsans favoritblomma) men inte SÅÅ dyra! smile.gif Kan de bli olika perfekta verkligen ohmy.gif ?

/Simon
Tyr
CITAT (joli @ 25-02-2003, 21:03)

hörru du joli, vad har du för växter egentligen?
Låter som du har det mesta. rolleyes.gif
Pellepop
Visst joli, tre i samma kruka !
Det förklarar kanske skatboet ? Dom kanske håller på med nån långsam brottningsmatch ? Ska nog kolla lite......................... Ja, det är nog en som har tagit ett litet specialgrepp på dom två andra. Vi får se om han vinner ?? I så fall måste den bli jättestark världsmästare i passionsfruktsbrottning !!

- Och jätteensam förstås..... sad.gif
joli
CITAT (Tyr @ 27-02-2003, 17:50)
CITAT (joli @ 25-02-2003, 21:03)

hörru du joli, vad har du för växter egentligen?
Låter som du har det mesta. rolleyes.gif

äsch... inte så många men jag har en del udda växter.... planterar gärna från frukt...
Nenna vid mälaren
Jag har skändligen misslyckats med mina hittillsvarande passionsfruktsådder men jag har iaf läst mig till att de vill ha svala nätter för att blomma. Hade en gång tänkt sätta i växthuset sommartid men det var tydligen det sämsta jag skulle kunna göra, då hade jag antagligen lyckats framdriva enorm bladmassa men inte en enda blomma. Typisk ' ut-på-altanen-blomma' om man får tro de som kan...
Ingrid på Västkusten
Inte alla passisar vill ha svala nätter :-)

de finns i så skilda klimatzoner över världen,

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon