Full version: Tolv apostlar
Eva St
Har ju tidigare klagat på att jag inte fick den att blomma men i sommar har den blommat rejält. När blomningen var över kom det en bladrosett högst upp på stängeln och för att kunna forsla hem den från stugan var jag tvungen att kapa av hela stängeln. Satte då bladrosetten i vatten och sedan i jord och än så länge ser det ut som jag ska få en ny tolv apostlar av denna bladrosett. Kan det vara så lätt att föröka den
pejori
japp. det är det biggrin.gif biggrin.gif
Eva St
Toppen alltså
yla
har du inga bilder på blommorna
jag har ett par apostlar o väntar me spänning

lyllo dej
Eva St
Tyvärr blommorna har blommat färdigt för länge sedan och jag missade fotograferingen av dem.
MariaS
Jag har haft "tolv apostlar" i många år. Ju sämre man sköter dem, desto bättre verkar de må.
Apostlarna blommar på sommar, med en eller flera blommor på en bladstjälk. Blomman slår ut på morgonen och har vissnat till kvällen. På sensommaren kan man klippa av bladstjälken, och "lirka" ur bladrosetten och planter den direkt i vanlig blomjord.
Denna blomma är mycket lätt att föröka, och kräver ingen nämvärd skötsel. Den mår tom bättre av att man glömmer bort den då och då.
Min moderplanta har inte ens fått ny jord de senaste 20 åren ohmy.gif

MariaS
CarMa
Oldwolfie å ni andra...här är en bild på min apostel.
Blomman vissnar fort så man får passa på....

Fenja
Vilken jättefin bild CarMa! De Är ljuvliga, min blommade massor i somras.
Mvh
Fenja
yla
åh tack nu vet jag vad jag ska vänta på
jättevacker rolleyes.gif rolleyes.gif
Annki
Har ett toppskott kvar på min som blommade tidigt i våras. Se album balkong (hur länkar man bilder??). Om någon vill ha toppskottet så hojta!
zaaritha
Jag hojtar!!
CarMa
Annki...om du vill lägga in bilder i forumet gör så här:
Gå in i ditt album, till bilden du vill lägga in. Högerklicka på bilden och välj egenskaper.
Där markerar du adressen till bilden (typ http://... osv....jpg) och kopierar (ctrl-c).
När du skriver ett inlägg trycker du på knappen BILD.
I adressfältet för bilden klistrar du in adressen (ctrl-v) till bilden. Hoppas det funkar.
Annki
Då försöker jag!
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=1...nnkil&pid=14041

Jag får inte upp bilden, men väl en länk! smile.gif Tack för hjälpen CarMa! Och sticklingen gick åt direkt!
pejori

så här
Annki
Hur gjorde du nu??? Jag förstår ingenting. Men kul var det! biggrin.gif Bild i motljus och inte ens digitalkamera. Så det blev som det blev... Stod och lurpassade på den en morgon i februari/mars. Tur var det, för på kvällen hade den blommat över!
Eva St
Kanonfina blommor CarMa men mina var blå finns det många olika sorter
lotta_
Tolv apostlar hade jag för länge sedan, blir sugen på att skaffa en igen. De är ju lättskötta och fina. smile.gif
Zazu
jag hade en jättefin apostel men den har dött, så finns det kanske något litet skott någonstans?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon