Jag funderar på vad jag ska ha för värmekälla i vårt nya växthus. Det ska ju mer användas som lusthus och jag har hittat en infravärmare som är lite och står på golvet och ska kunna värma upp 10kvm. Tanken är att den sak användas även till småplantor på våren. Tror ni att det fungerar med att sätta en timer på den under natten eller blir det för stora temperaturväxlingar? Efter att ha sett Kerstins härliga växthus blev jag återigen sugen på att ha växter där som tex citrus och oliv under hela vintern. OM jag skulle få igenom det i vår brf hur många grader behövs då och vad rekommenderar ni för värmare ? Hur mycket el kan det då dra i ett oisolerat växthus på 10kvm?

torvan
Har du ett oisolerat växthus kan du nog glömma bort det med värme. Det går åt åtskilliga tusentals watt att värma upp det ,värmen som försvinner rakt ut om du inte använder bubbelplast eller dyligt.
Jag har fortfarande mitt Florum som är oisolerat igång med en 2000W fläkt.
Den räcker precis att hålla runt 4-5 grader de nätter det varit fryskallt. Fläkten går nästa kontinuerligt hela tiden. En kilowatt kostar runt en krona.
Så har det igång de närmaste dagarna om "värmen" håller i sig, sen så stänger vi butiken
MVH Kenneth
gammelnalle
04-11-2004, 21:30
För att FÖRLÄNGA säsongen tror jag att ditt förslag är OK men inte för att kunna odla året runt. Infravärme har man ju ofta på helt öppna verandor och på uteserveringar för att förlänga säsongen så det funkar nog.
Men jag håller helt med Åsgård om att det knappast är försvarbart att tro att man skall klara vintern.
kerstin z5-6
04-11-2004, 22:49
Håller med herrarna -tyvärr . det funkar inte
Tack, då kör jag med blandat. Har en kompis som jag kanske kan lura på lite plantor för vinterförvaring

hoppas jag, torvan
Ingrid på Västkusten
05-11-2004, 07:50
Kan tipsa om den nya sortens infravärmare när man skall sitta ute lit elängre elelr i ett lusthus. Den ser ut som en strålkastare och kan monteras på stativ fungerar urbra! Är riktningsbar och man kan rikta den t ex på bena enbart ;-))
Hälsar Ingrid som ju givetvis har en sådan!
Den låter bra! Vilket märke och var får man tag i en sån? torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.