Jag funderar p vad jag ska ha fr vrmeklla i vrt nya vxthus. Det ska ju mer anvndas som lusthus och jag har hittat en infravrmare som r lite och str p golvet och ska kunna vrma upp 10kvm. Tanken r att den sak anvndas ven till smplantor p vren. Tror ni att det fungerar med att stta en timer p den under natten eller blir det fr stora temperaturvxlingar? Efter att ha sett Kerstins hrliga vxthus blev jag terigen sugen p att ha vxter dr som tex citrus och oliv under hela vintern. OM jag skulle f igenom det i vr brf hur mnga grader behvs d och vad rekommenderar ni fr vrmare ? Hur mycket el kan det d dra i ett oisolerat vxthus p 10kvm?

torvan
Har du ett oisolerat vxthus kan du nog glmma bort det med vrme. Det gr t tskilliga tusentals watt att vrma upp det ,vrmen som frsvinner rakt ut om du inte anvnder bubbelplast eller dyligt.
Jag har fortfarande mitt Florum som r oisolerat igng med en 2000W flkt.
Den rcker precis att hlla runt 4-5 grader de ntter det varit fryskallt. Flkten gr nsta kontinuerligt hela tiden. En kilowatt kostar runt en krona.
S har det igng de nrmaste dagarna om "vrmen" hller i sig, sen s stnger vi butiken
MVH Kenneth
gammelnalle
04-11-2004, 21:30
Fr att FRLNGA ssongen tror jag att ditt frslag r OK men inte fr att kunna odla ret runt. Infravrme har man ju ofta p helt ppna verandor och p uteserveringar fr att frlnga ssongen s det funkar nog.
Men jag hller helt med sgrd om att det knappast r frsvarbart att tro att man skall klara vintern.
kerstin z5-6
04-11-2004, 22:49
Hller med herrarna -tyvrr . det funkar inte
Tack, d kr jag med blandat. Har en kompis som jag kanske kan lura p lite plantor fr vinterfrvaring

hoppas jag, torvan
Ingrid p Vstkusten
05-11-2004, 07:50
Kan tipsa om den nya sortens infravrmare nr man skall sitta ute lit elngre elelr i ett lusthus. Den ser ut som en strlkastare och kan monteras p stativ fungerar urbra! r riktningsbar och man kan rikta den t ex p bena enbart ;-))
Hlsar Ingrid som ju givetvis har en sdan!
Den lter bra! Vilket mrke och var fr man tag i en sn? torvan