Full version: Kamomillfrågor!
mynta
Har just nu flerårig romersk kamomill, som jag tycker blir ett gott thé. Sägs dock vara en smula beskare än ettårig kamomill.
Därför tänkte jag introducera även den ettåriga i min örtagård. FRösår den sig generöst, eller blir jag tvungen att sprida ut nya frö varje år?
Har även tänkt införskaffa en fylld variant av den romerska, men så¨slog det mig: Är det den gula pistillen på blommorna som ger théet dess goda smak? (Thé på bladen smakar jue peck). DEn är i princip obefintlig på den fyllda varianden...Nhn som vet..?
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

På den ettåriga sortern är det de 'gula' och det 'vita' som ger smaken.

Frösår sig en del hos mig men jag skördar ju :-))
tycker det är bekvämt att strö ut frön annars.

Hälsar Ingrid
mynta
Tackar för informationen, Ingrid! biggrin.gif
Tycker du att det är bekvämast att så själv...He-he, inte i min örtgård, det är rätt...eeeeh...trångt där. Varenda ggn jag försöker ha dit nya frön, så måste jag skapa plats & likf-b-at så får de nya groddbebisarna hårt konkurens av allsköns kryddfröer, som uppenbarligen legat & slumrat under jorden ett år eller så. Får alltid förodla nyheter till örtlandet i köksträdgården (plantor klarar sig fint konkurensmässigt smile.gif ) men där är det redan bra trångt med, pga alla perennsådder wink.gif som står på tillväxt...
Dock förökar sig allt självsått snällt i örtlandet...Hmmm blink.gif *S*
Ingrid på Västkusten
Hmmm *kliar sig i huvet* men kamomillen ryms så fint emellan allting annat t ex i köksträdgården - den är ju nöjd med så ltie ;-)

Hälsar Ingrid
nina L
Om jag har förstått saken rätt så är det endast blomkorgarna av bägge sorterna man ska använda till te.
Ingrid på Västkusten
Jupp :-D

Hälsar Ingrid
mynta
Jahapp, så var då en påse utsäde inköpt. Testar väl att strö ut hälfen i örtlandet & andra hälften sås i en prydlig rad i köksträdgården när den tiden kommer. Ska bli spänade om man sedan känner ngn skillnad på de båda thérna! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon