Full version: Trädgårdsland
Kaktus-kanske
Det trädgårdsland som jag sen en månad sitter med är ca 4 x 5 m instängslat & övervuxet.
Man kan tyda dill,gräslök,persilja + jordgubbs växter sen kaos!

Kan/bör jag välta jorden eller bara låta det vara över vintern för att sedan bestämma hur det skall nyttjas?
KURT
"Normalt" rekommenderar man att man spadvänder på hösten om man har lerjord, är det däremot sandjord så är det bättre att göra det på våren . Lerjord kan ändå inte behandlas på våren . Det är bra om du kan sålla eller på annat sätt rensa bort allt rotogräs.

Två bra boktips:

Lena Israelsson Handbok för köksträdgården
Philippe Plöninge Den goda jorden
Kaktus-kanske
Tackar!
Sålla rot ogräs , förlåt men innebär det att jag rycker upp & gör mig av med dem?
Om det är fallet så ser helgen ut att vara räddad biggrin.gif
KURT
Tekniskt sett så kan man använda någon form av galler att sålla jorden igenom för att bli av med alla rotdelar. Men bara man får bort rotdelarna så har det ingen betydelse hur man gör. En smal kratta eller kultivator brukar också fungera bra.
Fenja
Om du inte har styv lerjord så skulle jag strunta i höstgrävningen och göra i ordning odlingsbäddar i vår i stället. Dela in landet i flera upphöjda bäddar med gångar emellan så att det blir lättrensat! Med upphöjda bäddar blir jorden varmare, reder sig tidigare och håller sig fuktiga längre.
Mvh
Fenja
Kaktus-kanske
Ok då skall jag bara fastställa att det inte är lerjord!! tongue.gif
Virgo
6stycken upphöjda odlingsbäddar skulle du kunna ha på din plätt.
Visserligen smala gångar, men det gör ju inget. Bygg upp med plank 3decimeter och fyll på med jord,sand/grus, kompost och gödsel.
Fiberduk längst ned inte helt fel.

Plocka rent från ogräs så mycket det nu går . Ta vara på persiljan, gräslöken och jordgubbarna.
Fenja
Jag använder inte plankor utan skyfflar bara upp bäddarna ett par dm! Genom att luckra VARJE gång det regnat eller jag till äventyrs vattnat (väldigt sällan!) så slipper jag, i princip, allt ogräs också! (Du kan kolla lite i mina album om du har lust.)
Rensa nu eller i vår, odla till en början under fiberduk så slipper du mycket av luftburet ogräs och luckra OFTA!
Lycka till!
Fenja
Kaktus-kanske
Tackar! biggrin.gif
Vilka fina bilder! I och med att trädgårdslandet åtminstone har en reltivt begränsad yta så är det väl bara att börja ta i ...
(så snart den "lättaste" vägen är funnen tongue.gif )
Sommartorparn
Alltså, om du har lerjord så märker du det så här års genom att den fastnar i stora kokor under stövlarna. En sån jord är omöjlig att sålla (såll = en slags stor sil som man kan köpa till sin skottkärra). Det är grävning som gäller.

Det du kan göra så här års är att gräva bort det värsta ogräset och sedan vända lerkokorna (om det är lera). Så får du göra finliret till våren. Gräv gärna ned en del av löven du räfsade ihop. Mums för maskarna!

Bra att kunna skilja på olika slags ogräs. Vissa sprids bara genom frön och många av dom försvinner över vintern. Rensar du sedan bort dom nya småplantorna så är dom inte något stort problem. Det är dom andra ogräsen som som sprider sig genom sina rotstystem som är dom besvärliga! Har du mycket sånt verkar det enklaste att bre en marktextil över eländet och anlägga odlingsbäddar ovanpå.
rolleyes.gif
Tesa
CITAT (Kaktus-kanske @ 04-11-2004, 19:56)
Tackar! biggrin.gif
Vilka fina bilder! I och med att trädgårdslandet åtminstone har en reltivt begränsad yta så är det väl bara att börja ta i ...
(så snart den "lättaste" vägen är funnen tongue.gif )

Gå in på "Pallkrageklubben"....så finner du kanske den vägen...det har jag gjort wub.gif tongue.gif
Kaktus-kanske
Sommartorparn, jättebra "trots" att det verkar vara lera, så fick jag ju ett bra tips om hur jag kan minska ner min jätte hög av löv.

Tesa, hehe där måste jag genast in och förkovra mig!
Sommartorparn
En sak du kan göra om du har mycket rotogräs (exempelvis kvickrot, kirskål, tistlar, etc): täck halva trädgårdslandet med svart plast och odla bara på andra halvan. Låt plasten ligga kvar i två växttäsonger. Då ska ogräsrötterna ha dött av kvävning. Sedan odlar du där och täcker den andra halvan med plast. osv.. Tycker du plasten är ful så kan du alltid lägga gräsklipp över. Plasten är billigare än markduk, men blir skör och går sönder efter ett par år. Jag köper min på rulle hos lantmännen. Jordgubbsplantor mår ändå bara bra av att sättas om med ett par års mellanrum. Det blir nya småplantor på revor som man kan plantera, och så gräver man ned dom gamla plantorna. Jag brukar vänta med att lägga på plasten så att ogräset hunnit växa upp ordentligt men utan att gå i frö. Och sedan brutalt på med plasten. Inbillar mig att jag minskar antalet fröogräs då.

På sommaren mår ditt trädgårdsland bra av att du täcker marken mellan växterna med gräsklipp (utan för mycket maskrosfrö i). Håller fukt och du behöver inte gödsla. Och så ner med mycket löv vid höstgrävningen. Ju mer mullämnen desto bättre. Jorden blir mera lättarbetad och det är bättre för växterna.

Upphöjda bäddar.....
Jag ångrar mina, för när trädgårdslandet havererade och togs över av gräsmattan, då var det inte så lätt att bli av med dom. Dom syns som upphöjda åsar och till är förtret vid gräsklippning. Vet faktiskt inte varför jag gjorde dom. Nån sa att det skulle vara så.... wacko.gif
Kaktus-kanske
Jag får "tacka" allt regn i helgen som omöjlig gjorde wink.gif arbete i trädgårds landet.

Men återigen tackar för tipsen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon