Jag har satt ett gäng regnbågsirislökar i krukor, och skulle vilja att de eventuellt blommar till jul. Hur gör jag då? Jag har inte något svalt utrymme. Inne - 18°C Ute - zon 1 (just nu ca. 8°C på dagen)
mvh
Eva
Boxer
05-11-2004, 16:22
Ingen?......
Går det inte att få fram dom nu på vintern?
Åsa, mälardalen zon 2
05-11-2004, 16:36
Till jul kan du nog inte få fram blommande iris, i yrkesodlarväxthus med klimatstyrning brukar det ta 2-3månader att driva fram blommande iris.
Detta är den enda beskrivningen jag känner till för drivning av iris:
kan man plantera tulpaner som man har ute egentligen nu och driva fram till jul eller efter jul?
Man kanske kan varva med iskonvaljer för att sprida blommningen? Kan man plantera ut iskonvaljerna sedan? Jag kan ju inte vänta ÄNDA till våren på att se dem blomma....
/E - som köpte en ICA påse full med lökar på rean.
Åsa, mälardalen zon 2
05-11-2004, 21:19
Även när det gäller tulpaner är det för sent att börja nu om man vill ha blom till jul det behövs ganska många månaders kylbehandling efter rotning för att blomman ska komma upp ur tulpanlöken.
Boxer
06-11-2004, 01:22
Tack för svar
Kan jag gräva ner krukan i kallbänken för att få upp irisen i vår? Om det är ok...ska det vara lock på kallbänken eller inte?
mvh Eva
Åsa, mälardalen zon 2
06-11-2004, 10:37
Det går bra att gräva ner krukan i kallbänken det borde gå bra både med och utan lock ifall det finns dräneringshål i krukan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.