Ni som har lite större gräsytor och stora träd som liksom mina lönnar, aspar, lindar vräker ner mängder av löv, hur gör ni?
Jag försöker som ni förstår hitta en fungerande latmaskutväg så jag slipper köra ett helt flak med löv till tilppen i år igen
Alla tips som inte innebär kvävd gräsmatta tas tacksamt emot!
Vi kör sönder löven med åkklipparen och sedan tar vi upp dem med uppsamlaren och tömmer på komposten.
Kör över löven några gånger med gräsklipparen. Blir det för mycket för maskarna, kratta ihop lite slarvigt. Bladvolymen blir betydligt mindre efter gräsklippningsbehandling. En del kan läggas på kompost om sådan finns.
En del bland buskarna och på rabatter. Det som är kvar till våren samlas ihop och läggs någonstans.
Lena i Torslanda
04-11-2004, 17:06
Alla löv tas om hand, en del krattas in under buskar, en del får bli täckning för vissa perenner., lövsugen tar resten. Det som samlas i sugen lägger jag i en speciell lövkompost . Jag har mest ekar så den komposten blir en specialare för mina rhododendron. I den lägger jag även resten från barrväxter. Jag är väldigt glad över löven eftersom jag har stort behov av komposteringsmassa. Det skulle aldrig räcka annars.
gammelnalle
04-11-2004, 19:07
Lena i Torslanda
04-11-2004, 19:23
Där ser man - man lär sig något nytt dagligen. Jag bör mao ta bort löven under mina frukträd eftersom jag i är har haft en del problem med skorv.
Jag krattar en massa gånger, sista idag. Komposten sväljer inte allt på en gång. Försöker tänka på all fin mylla det blir, annars har vi varit trötta på grannens tre jättebjörkar i många år. Men löven blir fin jord, det är trösten. Gillar hösten och så är det härligt vara ute, vemodigt " stänga för vintern" nu.
Jag klipper sönder löven några gånger och lägger i rabatter, trädgårdsland, komposten och en del på ligga kvar till gräsmattan. På våren har alla duktiga maskar dragit ner så gott som allt och förbättrat mullhalten avsevärt!
Mvh
Fenja
Jag gör nog ungefär som Fenja....fast jag klipper inte löven först...bara krattar upp i närmsta rabatt eller under närmsta buske..och där det är för stora samlingar så bär jag undan och breder ut över grönsakslandet.....
Fast det är ju en del jobb till våren då ...när jag krafsar undan det som inte dragits ner av maskarna....
Kanske ska börja med att köra gräsklipparen först jag med...
Kattgräs
05-11-2004, 10:31
Har följt denna tråd med stort intresse.
Dags att ladda gräsklipparen för sista gången i år, kanske näst sista om det är mycket löv. Detta blir ett experiment, ska försöka klippa ner löven i stället för att lägga dem på hög. Det verkar fungera bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.