Full version: Identifiera växter
johthu
Har en del växter som jag inte vet vad det är för något. Bilder finns på denna länk: http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...234&uuid=johthu. Tacksam för all hjälp jag kan få att artbestämma dessa.
LillaTiger
Hejsan!!

Hoya1 gissar jag på en H. glabra

Hoya 2 kanske är en: Hoya verticillata var. albomarginata
Bladen på din ser lite tunnare ut än vad denna har, men kanske ändå.

Titta på www.hoya.net annars. där finns det bilder på många hoyor.
och på www.shell.linux.se/mypos/hoyabilder/
johthu
Jag kollade på H .glabra men det verkar som om bladen på min växt är mindre. Hittade dock en annan som det skulle kunna vara, H. acuta. Kanske får avvakta ett tag till och hoppas det kommer blommor på den smile.gif Hittade en till det skulle kunna vara, H. pottsii.

Vad det gäller Hoya 2 så kan det stämma bra. Ska söka vidare efter mer information.

Tackar massor för tipsen.
lolo
Hej! Ett annat tips på hoyan nr 2 är Hoya Carnosa Variegata, men det kanske vore för enkelt? Är ingen hoyaexpert... biggrin.gif De sista bilderna känner jag däremot igen direkt för den växten har jag själv. Den har jag lyckats klura ut ska heta marmorampelfackla och får gula blommor med rött i (se min signaturbild som har blomman som motiv! rolleyes.gif )
johthu
Hoya Carnosa Variegata är en bra gissning. Jag har inte hittat någon bild på den än men det jag läst verkar stämma bra. Just med att den har en del spräckliga blad, ungefär som om man fått stänk på dom lutar åt ditt tips.

Vad det gäller Marmorampelfacklan så är jag glad att jag nu vet vad det är. Har frågat runt i olika blomsterbutiker utan lycka en längre tid. Är det en vanlig växt? Hur ska man göra för att få den att må riktigt bra? Just nu står den i köksfönstret (söderläge) med alla hoyorna men växer långsamt tycker jag.
m-l södra halland
purpureo-fusca?, pedilanthus ?(ser för tunn ut i bladen för att vara en variegerad hoya tycker jag) och hoya variegata gissar jag på
johthu
En H . purpureo-fusca tror jag inte det är. Bladen på min växt är rundare än de som finns finns på länken. Även ådrorna är kraftigare på bilderna. Den andra, pedilanthus, har jag inte funnit någon info om än men jag ska söka vidare. Tack för tipset.
norpydorp
jag tycker att bild nummer 1 ser ut som min Hoya subquintuplinervis

Tjocka glansiga lite rundade och ådrade blad.

mvh Norpis
johthu
Hittade några bilder på subquintuplinervis och det skulle kunna vara den. Som jag skrev tidigare blir det nog till att vänta på blommorna innan jag med säkerhet vet vad det är. Tack för tipset.
norpydorp
men du, min subbis luktar, alltså själva plantan
..den luktar som myggspiraler som man tänder på...förstår du vad jag menar??
johthu
Ok, min planta luktar inte alls.
norpydorp
måste kolla upp det där med lukten, för igår när jag sniffade så luktade det ingenting!! mysko blink.gif

Undrar om det har varit precis i vattningen jag har kännt det??
kristerh
CITAT (norpydorp @ 08-11-2004, 12:19)
som myggspiraler som man tänder på...förstår du vad jag menar??

Tänder du på myggspiraler wub.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif alla har vi våra små böjelser...
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon