Tesa
Jag bor som det står i in signatur i zon 3-4...men i en grop wink.gif dit solen nästan inte når på hösten..
Mitt grönsaksland t.ex har inte haft sol mer än korta stunder sen i mitten på september...detta måste väl rimligen på verka "zonplaceringen"....

Nu försvinner snart solen dessutom bakom en bergsås för resten av vintern och kommer inte tillbaka förrän i februari...det måste väl också påverka.....eller är det kanske rent av en fördel att inga växter blir väckta i förtid...fast mår dom bra av att det är ganska jämnt kallt hela tiden...ingen sol som värmer upp alls.....men jag har ju heller oftast inget snötäcke som isolerar..men kommer det snö så ligger den längre här än hos grannarna....

Jag kanske har mer samma förutsättningar som zon 5...eller 6....??? blink.gif
kerstin z5-6
ja man brukar ju säga att varje trädgård har minst tre zoner -så du har säkert minst 3-4-5 i din smile.gif
Tesa
Nu gäller det här med att solen försvinner HELA min trädgård...jag är väl mest fundersam på om jag har zon 3-4 överhuvudtaget unsure.gif
Vi brukar kalla det "Sibirien" när vi kommer hem efter attttha varit ute i solen och åkt vintertid..permafrost...nästan iallafall rolleyes.gif laugh.gif
kerstin z5-6
nej det är väl möjligt att du bor i ett sk kallhål smile.gif
Kattgräs
Isranunkel, fjällruta, julros och cyklamen skulle kanske trivas rätt bra i ditt kallhål! rolleyes.gif
Milex
Hej Tesa

Vi kanske skulle testa samma sorts växt och kolla vad som funkar? Vi bor ju i samma kommun.

Jag bor nog närmare sjön än du så jag sliter mer med blåst och saltvatten än skugga. Eftersom vi har nybyggt hus och därmed helt ny trädgård har jag ännu inte kunnat testa så många växters härdighet. Har några klematis zon 3 som det ska bli spännande att se om de överlever blåst och trolig barmark i vinter.

Drömmen är en magnolia, men då det är svårt att få till lä någon annanstans än i norrläge kanske det bara stannar vid en dröm.

Hör av dig Tesa om du vill testa.
Tesa
CITAT (Milex @ 05-11-2004, 11:16)
Hej Tesa

Vi kanske skulle testa samma sorts växt och kolla vad som funkar? Vi bor ju i samma kommun.

Herregud, hô nyfigen jä ble nå......kommun är ju inte så stor... rolleyes.gif

Jag har en hel del växter som funkar...fast jag har inte varit så inne på perenner mer än 3-4 år ungefär så jag vet ju inte vad som händer om jag får en "vargavinter"..men jag övervintrade en vaxklocka året som gick....men den har inte hunnit blomma...zon 2 räknas den till tror jag..men det var ren tur kanske..
Jag är mest fundersam på om mitt lite "unika" klimat är till för eller nackdel zonmässigt....jag menar...det är ju inga som helst problem med avmognaden på hösten och vintern är relativr jämn och när våren väl kommer så är det ordentligt vår eftersom jag ligger ganska skyddad för vindar i min "grop"...det borde ju kanske vara zonsänkande egenskaper...medan att det inte finns nån solvärme här alls under vintern och det faktum att jag har tung lerjord nog är zonhöjande.... wink.gif
Snittet kanske blir zon 3-4 iallafall då...ju.... huh.gif laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
perenner , ja förutom vaxklockan och några få undantag till kan odlas i z1-7
men när det gäller vedartat är zonen viktigare
Bra avmogning är ju A och O
kan jag ha Magnolia kan ni smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Cilla
Jag funderar också ständigt på klimatet på just den plätt jag vill odla, både hos mig och andra. Fördelen med ens egen trädgård är att man lever med den och kan följa den hela året.

Det är ju inte bara sol och vind som spelar roll för härdighet hos växterna, det är jordförhållandena också. Jag har lerställen, rena sandställen, våta och torra moränställen, tjockt och tunt matjordslager.

Hos mig i leran växer det mesta suveränt bra, men det är inte optimalt för vedartade växter. Inte alla avmognar bra, de växer för länge på säsongen. Nu testar jag rosor där.

I de torrare områdena kan jag plantera mindre härdiga växter, men de som kräver massor av gödning trivs ju inte så bra.

Uppphöjda planteringar tycker jag är suveränt för de flesta växter, grönsaker, perenner liksom vedartat. Det ser lite knäppt ut om man ska plantera buskar och annat, men för andra odlingar går det bra. En hel del kullar har det blivit hos mig där jag satt känsligare träd.
Kajsa
Hos mig är det dom STORA öppna fälten runt vårt villaområde som troligen gör att det bara är zon 4-5 växter som klarar sig många år, det gäller perenner som rosor. Det blåser hård nordan från sen höst - vår. På baksidan har vi en hög häck som skyddar lite, men framsidan är som Sibirien som Tesa skrev. Har en skyddad södervägg där allt ömtåligt ska få plats.
Milex
Ja du Tesa, en kan jaggu bli nyfigen. Jag planterar en vaxklocka till våren så får vi se om jag kan få den att överleva.

Jag har precis varit ute och krattat löv, mot vinden som alltid. Fick se i rabatten att lökväxterna börjar titta upp. Dängde på ett lager med löv och sa till dem att lägga sig och sova. Vi får se om de lyder.

Ja, här är nog problemet avmognaden. Klimatet är för milt på hösten. Vi har byggt på berg och sprängsten så all jord är tillförd. Lera i botten och god matjord på toppen. Gräsmattan trivs i alla fall. Tror inte att jordkvaliteten ska vara något problem.

Funderar fortfarande på om Magnolian kan klara det skyddade norrläget eller om jag ska testa syd-västläget med mycket blåst men mera sol. Vad tror ni?

Cilla: jag har läst en del på din hemsida och i dina inlägg här på Odla om att spaljera upp fruktträd till häck. Hur djupt med jord behöver träden? Kan de klara sig med 50 cm?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon