Full version: Är den riktigt död?
Lavendela
Jag fick en magnifik grapefruktplanta av min granne. Den stod i en liten liten kruka så jag gav den för några veckor sedan en större och det är något som blivit fel för alla bladen hänger knastertorra rakt ner och den ser för lessen ut! Jag har flera andra fina citrusar som mår bra med min omsorg. Denna är så praktfull och jag vill jättegärna rädda den. Vad gör jag?
Blir så glad åt svar och tips!
Eva i Norrköping
Svårt att veta, citrusväxter har ju problem att överleva den torra varma vintern inomhus. Kanske den fått för mycket vatten? Spara den och försök få den att hänga med tills den kan få flytta utomhus i sommar, då brukar de ta sig! Min apelsin brukar se ut som skrutt om vintrarna men varje sommar kommer den igen och får många nya blanka blad.
e_sedell
ska man inte ge citrus någon speciell gödsel? -har jag hört. Jag vill gärna veta vad det är, för jag väntar på att min ska komma upp.

En sak till hur sköter man sticklingar av citrus? Som vanligt?
abborrmaster
Jag har fått instruktioner att jag ska ha i benmjöl till min grape.... Den stannade lixom i växten :s

/Simon
e_sedell
Okej, vad kan det vara för ämne i det? Har hört att det ska ara järn den behöver men finns det i benmjöl?
abborrmaster
vettef... kommer inte ihåg vem som sa det... Ina kanske... sök på benmjöl i forumet...

/Simon
e_sedell
Det ska jag göra!
e_sedell
jag såg inte att du fått instruktiner om det, men det skulle vara långsam gödning. Det är väll bra mot rådjur också va?!
abborrmaster
vet inte... sök på rådjur tongue.gif wink.gif
e_sedell
jaja det blir nog bra!
Lavendela
Nu har grapefrukten repat sig! Tydligen var krukan inte tillräckligt genomblöt när jag planterade om den för växten var torr, fast den var fuktig.... Mysko!
Jag satte resolut hela paketet (krukan med växten i) i badkaret och tappade i vatten upp till några centimenter under krukkanten. Där fick den stå några timmar. Den fick en chock och piggnade till! Ser så fräsch och glad ut nu!
Kul va?

Ulrika
Ingrid på Västkusten
Ett litet trix är att vattna med utspätt diskmedel en gång på säsongen - nu t ex. Sedan vattnar man igenom efetråt så diskmedlet spolas bort. Diskmedelt gör att jorden väts på ett helt annat sätt. OBS det är alltså LITE diskmedel som avses.
Och så råkar man inte ut för torr jordklump som jorden spolar 'runt'

Hälsar ingrid
Trädgårdsmannen
Å vad är lite Ingrid? En ½ tesked till ett par liter vatten? Mindre?
Ingrid på Västkusten
Typ :-D

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon