Lavendela
25-02-2003, 08:26
Jag fick en magnifik grapefruktplanta av min granne. Den stod i en liten liten kruka så jag gav den för några veckor sedan en större och det är något som blivit fel för alla bladen hänger knastertorra rakt ner och den ser för lessen ut! Jag har flera andra fina citrusar som mår bra med min omsorg. Denna är så praktfull och jag vill jättegärna rädda den. Vad gör jag?
Mina andra citrusar står på min inglasade balkong men denna var van att bo inne så det gör den tills det blir lite varmare på balkongen, om den överlever!
Blir så glad åt svar och tips!
abborrmaster
25-02-2003, 11:47
om jag förstått det rätt så kan de bli lite tjuriga på det viset på vintern o grejer

Blir riktigt rädd för mina citron och grapeplantor nu som är ståtliga men ganska unga....
/Simon
Ingrid på Västkusten
25-02-2003, 16:24
Frösådd grape?
Prova att bryta en ltien kvist och kolla hur den ser ut. Kan ha torkat ut totalt i en liten kruka.
Skå den ur krukan och kolla tillståndet på rötterna - de skall vara fasta och fina och itne gå av opch jorden skall itne lukta surt.
Knastertorrt ......på med vatten!!!
Hälsar Ingrid
Grapefrukten är ju en av dom mera tropiska citrussorterna och därför trivs dom väl inte så bra i vårt torra och kalla klimat. Men det låter ju som att den behöver en rejäl rotblöta + ställ den varmt och med mycket ljus så överlever den nog- sårad men inte slagen.
Lavendela
26-02-2003, 12:45
Tack rara ni för era svar!
Nu ska jag gå hem och pyssla om den enligt era råd!
Hälsningar!!
Ulrika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.