Full version: Katastrof!
Mariaana
Har mina pelargoner, fuchsior och dahliaknölar i jordkällaren för vinterförvaring (första året med denna jordkällare och anade ej att den var i så dåligt skick).

Kikade in där idag för att kolla läget och upptäckte att allt var täckt av MÖGEL! sad.gif (nej, nej, nej). Var in sist för drygt 1,5 månad sedan, kanske borde tittat till dem tidigare men nu är gjort gjort.....

Går dom att rädda???Vad ska jag göra? Putsa dem? Klippa bort allt?

Eller är det kört? sad.gif

Mvh M
Åsa, mälardalen zon 2
Ställde du in dem för 1,5månader sedan, bor du i norra sverige? Mina fuchsior och pelargoner står fortfarande i uterummet (ingen frostvakt har jag)det är för varmt fortfarande i förrådet för att ställa in dem för vintern.

Om det fortfarande verkar vara liv i växterna ta upp dem och plocka bort allt det mögliga. Är det fuktigt i jordkällaren ska växterna vara torra när de ställs in (även jorden i krukorna ska vara torr det räcker med lite fuktighet i botten på krukan).
Mariaana
Ja, det kan man ju fråga sig varför jag satte undan dem så tidigt... unsure.gif Fick för mig att de skulle in då....måste ju oxå tillägga att det är första gången jag har något att vinterförvara...

Jag bor ungefär vid en gräns mellan zon 3-4....

Har nu försökt få bort det mesta möglet...och även klippt ner dem lite...kan jag duscha av dem tro?

Mvh M
Åsa, mälardalen zon 2
Duscha är nog inte så bra möglet gillar nog om växterna blir ännu blötare.

Ev. kan du ta lite jord från ex. ett grönsaksland och stryka över grenarna, levande jord brukar innehålla antagonistsvampar som motverkar skadliga svampar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon