Exotic
Hej,

Tänkte bara berätta att jag köpte en så fin & bra lyckta till mormor & morfars grav för några veckor sedan.

Den är som en vanlig lyckta i metall /glas....
Sen det som var så bra med den är att den tänder sig vid skymning och släcker när det ljusnar + att du oxå kan sätta ett levande ljus i lycktan wub.gif wub.gif

Den går på batteri håller ca 4 månader smile.gif
Köpt på Fonus....

Så jag tänkte att det kanske var några här som inte hade sett denna typ av lyckta .

MVH
pejori
jag har aldrig hört talas om, eller sett en sådan huh.gif huh.gif
tack för tipset smile.gif smile.gif
renate
Jag har aldrig sett en sådan lykta men skulle gärna ville ha en.
Det är inte så snyggt med en gravlykta i rabatten.Mina solcellslyktor har jag på altanen,de funkar bara när solen skiner,och det är inte så mycket nu. rolleyes.gif tongue.gif
Fenja
Fonus har lyktan på sin hemsida!

Gravlykta, Memorial Light
Memorial Light ser ut som en vanlig gravlykta, men har en lysdiod som drivs av två ficklampsbatterier. När mörkret faller tänds lyktan automatiskt. För att spara ström är lampan programmerad att slockna efter omkring åtta timmar. Efter ytterligare åtta timmar tänds den igen om det fortfarande är mörkt. Då lyser lyktan tills dagen gryr. Sedan tänds den igen nästa gång det skymmer.

I södra Sverige, där nätterna inte är lika långa som i norr, räcker alltså batterierna längre. Totala brinntiden är upp till fyra månader beroende på kyla, batterikvalitet och nattmörkrets längd. Gravlyktan, som kostar 260 kronor, kan även användas med oljeljus. Då tänds aldrig lampan.

Memorial Light är en kombinationslykta med batteridriven lysdiod 20 m A och för oljeljus med maxhöjd 100 mm.

Artikelnr: 1140

Pris: 260:-

Mvh
Fenja
Exotic
Min funkar så bra rolleyes.gif
Men jag betalde bara 200 kr...då fick jag ett bra pris smile.gif

Damen i Fonus testede den ...så vi gick in på toa tongue.gif och då tände den sig så fint, och jag fattade som om det var skymningsrelä.

Men jag skall gå in och läsa mera om den på¨länken.
zaaritha
Vi har ett batteridrivet gravljus.
netaave
Skulle aldrig drömma om att sätta batteri eller solcellslyktor på graven!
Jag tycker det är så fint med alla levande ljus, på Alla helgon och julen. Sätter själv helst gravmarschaller, de brinner allra vackrast.
Ska till 5 gravar på 2 kyrkogårdar idag.
Exotic
Har du sett hur fint den lyser netaave ?+ att du oxå har levande ljus i den på samma gång...fast då släcks den lille lile lampan.

Jag talade med några av mina kunder som har mycket långt till sina gravar och för dem känns det underbart att veta att det lyser fint där var kväll under det mörka månaderna rolleyes.gif
netaave
Jag såg faktiskt en solcellslampa med rörlig låga på kyrkogården idag, den var faktiskt väldigt fin.
Men det är dock inget för mig eftersom jag har mina nära och kära här i närheten.
Exotic
Finns det med solcellslampa oxå ...visst jag inte smile.gif
Bra med olika ting.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon