Full version: Hallå alla rostokar!
torvan
Nu behöver jag er hjälp! Framför vårt blivande växthus växer en gammal, risig , tråkig oidentifierad buske utan blommor. Den har fått stått kvar som insynsskydd från vägen. Nu är det så att vi har haft en underbar gammal ros, troligen pimpinell, som försvann när vårt hus renoverades. Den är saknad av många och då kom jag på att det skulle kanske gå att plantera något liknande istället för busken. Den måste vara snabbväxande, lite skuggtålig. minst 1,5m och färgen mellan gulvit och ljust rosa. ev kan det gå med flera ex för att få ett bra skydd. Jag har hittat Nevada kan det vara nåt? rolleyes.gif torvan
Sommartorparn
Av din beskrivning låter det som Stanwell Perpetual skulle kunna passa. Inte speciellt originell men en riktig långblommare till Pimpinell.

Kolla in Stanwell här:
http://www.floralinnea.com/pages/alfadescr..._perpetual.html

"Den mest bedårande av alla pimpinellrosorna"
Kajsa

Aicha en pimpinellifolia ca 3 m hög x 2,5 zon 6. Doftar starkt, blommar från juni och återkommer med ett svagare flor på sensommaren. Och är skuggtålig, frisk. Har Nevada och även den är skuggtålig 3m hög x 2,5, och även den blommar om på hösten. Men tänk på att dom blir breda med tiden.
torvan
Perfekt, jag vill ha nåt som breder ut sig och blommar länge. laugh.gif växer dom snabbt? torvan
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker Nevada har vuxit ganska snabbt ifall man jämför med de rosor jag planterade samtidigt. Nevada har ett riktigt massivt flor tidigt på sommaren då den är översållad med blommor sedan kommer det flera mindre flor under sommaren och när det blir varmt brukar ofta blommorna skifta färg från vitt till rosa. Ett annat plus är att Nevada inte ska beskäras så mycket den blir oftast finast ifall den får växa fritt. Själv tar jag enbart bort dött och skadat, Nevada ska ha långa bågformade grenar det hör till den sorten.

kerstin z5-6
Staffa , Prairie Dawn , och Poppius har de egenskaper du söker och är rosa-en underbar ros är Frulingsduft -om du vill klämma dit en till som har försommarrosor biggrin.gif
Caprice
Själv tycker jag att Mme Plantier är vacker... blir stor o fin... Härdig tom zon 5... Dessutom DOFTAR den underbart..!!
Blommar iof bara en gång, men kan remontera om den vill.. rolleyes.gif

Caprice
torvan
laugh.gif Tack för tips och vackra bilder! Det blev nåt helt annat än jag trott! Har letat rosor hela helgen så snart är jag nog också en rostok! Har varit i kontakt med Floralinnea som var otroligt trevliga och hjälpsamma. Det visar sig att jag har så mycket sol så det behövs ingen skuggtålig. Så det blev en vacker myskros, Trier. Är det nån som har den? Den har dom färgerna jag vill ha och blommar till senhösten. Det enda jag oroar mig för är den kalla nordan i vinter men jag tror att växthuset kommer att skydda en hel del. torvan
Kajsa

Min Trier är satt i våras och den blev ca 1,30 hög. Myskrosorna blommar som tokar har Mozart och Robin Hood också, det finns bara några Moscata rosor som går i zon 4, underbara och dom spottar fram blommor. Trier 2 m x 1,80 doftar starkt, blommar från juni tills frosten kommer, bra färg och blanda med andra rosor, knopparna var rosa, enstaka små nypon. Enligt rosbibeln kan den ibland angripas av mjöldagg annars frisk, inget jag såg i somras.
Kajsa
Bor du i zon 2 torvan? Då blir det nog inga problem med Trier, jag har mycket kallare för mina myskrosor.
torvan
Jag bor i Stockholm men det kan blåsa nordan från Mälaren. När växthuset har kommit upp så skyddar nog det men jag är lite orolig för hur det går i vinter, men jag får skydda dom. Fin bild, Trier är så fin med dina olika färgskiftningar tycker jag. Skönt att höra att den inte verkar så svår och växer bra för jag är en riktig nybörjare på rosor! laugh.gif
nypan
hej, i fall du har plats för komplettering så rekommenderar jag celsiana, blommar bara en gång om sommaren men oerhört fint växtsätt, och fin färg på bladverket, gröngrått (eh? finns bättre ord), när den blommar så blommar den magnifikt, totalt översållat med vackra rosor som skiftar i olika färgställningar (mot slutet i vitt), men som sagt, fint som vindskydd och växer på ett snyggt sammanhållet sätt, samt växer fort. väldigt nöjd även om den var ett lapsus i mitt ´remonterande´ rosenskara. Blev rekommenderad den av Zetas besökande rosenexpert, som sålde den i ett nafs genom att säga att denna ros skulle jag ha ifall jag finge ha bara en. Tur att jag vart så lättflörtad. Har Stanwell, mycket nöjd då den blommar oavbrutet, växtsättet kunde dock varit skönare (eller ska den klippas, liknar mest en bohem som behagar växa med en gren där, en annan där)Annars, aicha verkar himla fin samt trier, har nu planterat både madame plantier samt rosa moeysii, men ska kolla ifall att det finns ngt kvar i plantskolorna. Tomt på hyllorna, sedan flera veckor, konstigt tycker jag eftersom hösten just är en bra planteringstid vad gäller rosor, träd och buskar. Någon som vet vilka buskrosor är rotäkta och vilka som i regel är ympade? /nypan
torvan
laugh.gif Nu måste jag ut och titta om jag kan klämma ner en till ros! Har funderat om det skulle få plats en till och Celsiana skulle passa hemskt bra. Visst är det konstigt att rosor inte säljs fortfarande. Jag ringde runt till olika runt stan och dom flesta hade bommat igen. Ringde då till Floralinnea som var mitt uppe i sin högsäsong och skördade rosor för fullt. Det måste antingen vara dålig upplysning från plantskolorna eller så är det kanske bara vi trädgårdsnördar som fortfarande håller på... tongue.gif torvan
Kajsa
Balsgårdsrosor/ rotäkta
Här fyra toppenrosor, har satt Irma, Anna och Balder i år. Irma var lite större och den fick jag blommor på i sommar, Anna bara växte men fick inga blommor i år, Balder har jag satt i höst. Rotäkta växer lite saktare i början men det får man väl stå ut med. Verkar vara friskare än andra dessa Balsgårdsrosor.
Ingrid på Västkusten
Constance Spry - jag ahr henne på egna rötter och det är rotskott och vildförökning och den bara drar ´iväg.
Fruhlingsduft fungerade inte hos mig tyvärr....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon