Full version: potatismos
Sture A
[SIZE=7]Vi skördade mycket p-nackor, potatis slog slint vad göra: jo ett att blanda 1/3 del p-nackor o 2/3 potatis en klick smör o mjölk +salt.
Det blev ett potatismos som är jättegott, prova och döm själva.

Sture A.
Eva Swahn
Angående potatis:
Ska man äta potatis eller inte? I matdebatten på sistone ("stenåldersmat" och andra nytänkare),och i nya bantningsdieter (bl. a. Montignac-metoden) sägs att man i n t e ska äta potais, det skulle bli ett för högt insulinutsläpp - eller vad det blir - och inte vara hälsosamt. Man ska äta bönor och linser i stället. Vi har ätit potatis bara en väldigt kort tid - historiskt sett - och vi är inte konstruerade för denna föda. Det blir väl att gå omkring och fisa som en gammal lektionshäst i framtiden.

Fler synpunkter av andra här! Äter du potatis?

PS Jag kan inte tänka mig att äta sill och bönor på midsommarafton!
abborrmaster
CITAT (Eva Swahn @ 25-02-2003, 09:36)
Angående potatis:
Ska man äta potatis eller inte? I matdebatten på sistone ("stenåldersmat" och andra nytänkare),och i nya bantningsdieter (bl. a. Montignac-metoden) sägs att man i n t e ska äta potais, det skulle bli ett för högt insulinutsläpp - eller vad det blir - och inte vara hälsosamt. Man ska äta bönor och linser i stället. Vi har ätit potatis bara en väldigt kort tid - historiskt sett - och vi är inte konstruerade för denna föda. Det blir väl att gå omkring och fisa som en gammal lektionshäst i framtiden.

Fler synpunkter av andra här! Äter du potatis?

PS Jag kan inte tänka mig att äta sill och bönor på midsommarafton!

asså... Men man ska väl inte äta glass heller eg...

unsure.gif

POTATIS E JU SKETAGOTT!!! mad.gif

/Simon
Anna C
Prova också att koka med lite roselleri att mosa ihop med potatisen. Mycket gott.

Klart att man ska fortsätta äta potatis! Äter man bara en varierad kost i lagoma mängder så får man nog i sig vad som behövs. Allt kan vara farligt i för stora mängder, eller för små.

Visst har det blivit lite inne att hålla reda på glykemiskt index, och troligtvis mår vi alla bättre av att hålla liknande diet som åldersdiabetiker ska. Men vi blir säkert inte sjuka av att "lyxa" då och då.

Och varför inte lyxa med lite bönor?! Jag njöt av en stor portion bruna bönor igår, och haricots verts med smält smör är inte så dumt det heller....eller chili con carne, eller ärtsoppa, eller nyskördade ärtor, eller böndip, eller?
Betty
Klart vi ska fortsätta äta potatis!
Kan inte tänka mej:
Sill utan färsk potatis
Oxfile´utan potatisgratäng
Stekt spätta utan potatismos
Kall öl utan potatischips
Vad vore palt utan potatis...?
tongue.gif
Kajsa
Om man är med i viktväktarna får man äta mycket potatis, inte blir man tjock av det! Alla dessa konstiga "matläror" man får nog vara lite kritisk.
Ät massor av potatis!
Kajsa
abborrmaster
CITAT (Betty @ 25-02-2003, 15:15)
Kall öl utan potatischips

hehe...
Annelie
Potatis på måndag.. potatis på tisdag.... och onsdag.. potatis i soppan och potatis i salladen... potatis till fisk.. och till kött.

Potatis är urgott i alla former och konstellationer! Tycker i all fall jag.
Inte tänker jag avstå från de käraste godaste knölarna i världen oavsett vad de "kloka" lärorna säger wub.gif
Eva i Skåne
På sommaren äter vi mycket potatis. Mmmm för nypotatis laugh.gif

Vinterpotatis i affärerna är dock inte så kul, det blir mest pasta och ris vintertid och nu fram till det kommer nya.

Ett tips på god potatismos: blanda ädelost i den. Mums tongue.gif
Ina
Äta potatis - självklart!

Hemlagad klyftpotatis med mejram och svartpeppar...... godis!!!! rolleyes.gif
*Felix matte*
Självklart äter jag potatis vareviga dag.
Älskar potatis i alla dess former wub.gif
Utom Chips som jag inte fixar att få i mej sad.gif

Mandel är min favorit wub.gif
utom i köttsoppa då det krävs Bintje eller annan rund. Potatisgratäng med massor av vispgrädde smile.gif wub.gif
mynta
Potatis är både gott & nyttigt!!! Så det så! Själv gick jag ned 18 kg på den tiden viktväktarna räknade i gula/röda/gröna prickar & då åt jag mer potatis än ngn-sin, så inte kan ngn skum fransman övertyga mig att man inte ska äta potatis, inte. mad.gif
mynta
Gnäller inte samme gube över att morötter gör en tjock med? huh.gif BAH!!! Lagom av allt är det bästa & när det gäller potatis & morötter, så kommer "lagom" i stora portioner... *mutter*
ulf ryberg
Det finns ett direkt samband mellan införandet av potatisen i och befolkningstillväxten i tex Sverige och Irland. Så nog är den nyttig för människor i det stora hela. Eller så blir man pilsk av den rolleyes.gif kanske. Hur som helst är den jättegod i många varianter och alldeles säkert jättenyttig oavsett vad en sk expert har att säga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon