Full version: Har ni frost ännu?
Eva i Skåne
Jag tänkte ge er ett tips om en syssla som lämpar sig mycket väl när det är frysgrader ute. Inget kul, men något jag just nu håller på med själv och som måste göras då och då.

Avfrosta frysen !

Det är utmärkt att göra nu när man kan ställa ut den frusna maten i kylan. Jag har ett par stora korgar stående utanför fönstret nu. Jag har lagt ett par filar över dem för att hålla nyfikna katter och fåglar borta. ohmy.gif
habanero
Hej Eva!

Kanonbra tips! Något nyttigt att göra på sin pappalediga dag när lilla Carl sover :-)

Hälsningar
Mats
Eva i Skåne
Din fru kommer att bli överlycklig wub.gif wub.gif wub.gif
Eva Swahn
Om man har varit så präktig att redan ha avfrostat frysen, finns det mer nytta att göra med kalla nätter och rimfrost:

1. Man kan hänga ut sina kläder i garderoben. Yllekläder som får hänga ute en natt eller två i kylan slipper eventuell ohyra och sen borstar man kläderna med klädborste - det blir som en gratis och miljövänlig kemtvätt. Dom blir jättefina. Vill man stryka/pressa sina kläder efter att de har hängt ute kan man göra det. För fuktiga blir de - tänk på det innan du hänger in kläderna i garderoben - de måste hänga luftigt inne och bli torra först.

Jag är en vädringstoka! Jag försöker bidra till miljön med att fräscha upp kläder med att vädra dem i stället - jag tvättar dem alltså inte så ofta. Det gick inte att övertyga tonåringar när man hade dessa hemma.

2. Man kan hänga ut sina sängkläder med. Jag inbillar mig att alla läskiga sängkvalster som man har terroriserats med på bild, fryser ihjäl och dör i vinterkylan. Låt mig få behålla den illusionen - snälla!

3. Man kan slänga ut sina mattor i snön/rimfrosten. Jag gnuggar mina mattor med snö och sen borstar jag av dem medhårs med en piasavakvast - av naturmaterial! Jag tror att borstar av hård nylon kan skada mattluggen! Sen får de gärna ligga ute i kylan. Sen innan de ska in borstar jag av dem med en mjukare borste och låter dem hänga torra på ett vädringsställ i stugvärmen innan jag lägger dem på plats. Så här sköter jag också mina "äkta" mattor. När mattorna är borta passar man på att sköta om sina golv...

Jösses vad odrägligt präktig man kan vara!
Eva i Skåne
dropp, dropp, dropp

Tur att telefonen ringde så jag slet mig härifrån och gick ut i köket. Det var nämligen översvämning sad.gif i skålen under frysen, men snart är det klart.

Jag ser fram emot att lägga in i en frys utan is. Har ni tänkt på så mycket plats man har då? wub.gif wub.gif Ska kanske tänka på att åka och storhandla ikväll och fylla på lagren igen laugh.gif
Anna C
Eva!

Har de fd hemmavarande tonåringarna insett fördelarna med vädring när de nu har eget tvättansvar?

Att kvastren fryser ihjäl är ingen illusion utan helt sant. Tyvärr försvinner inte kvalsterbajset av frostbehandlingen (mer än det som råkar blåsa bort) och det är oftast bajset som man kan bli allergisk mot. Men ju oftare man frysbehandlar desto färre kvalster som kan bajsa...

Som kvalsterallergiker har jag fått lära mig att kudde, täcke och bäddmadrass bör tvättas minst varannan månad om man inte har särskilt kvalsterskydd på.

Anna
Gunvor Nilsson
Vad är kvalsterskydd? Räcker det inte med lakan och örngott?
Jag är nog den enda här i förorten som ruskar mina lakan varje morgon genom fönstret - har aldrig sett någon annan göra det! Hoppas de flesta kvalster hoppar ut samtidigt. ohmy.gif
*Felix matte*
CITAT (Gunvor Nilsson @ 25-02-2003, 14:38)
Jag är nog den enda här i förorten som ruskar mina lakan varje morgon genom fönstret - har aldrig sett någon annan göra det! Hoppas de flesta kvalster hoppar ut samtidigt. ohmy.gif

Det finns speciella Kvalsterskydd att köpa - Svindyrt vad jag hört.
Hos oss i norr finns inga kvalster, det fick jag nyligt höra av en
forskare.
Kvalster dör om täcken mm. hålls i frysen minst ett dygn. Det skall vara minst 20 minusgrader. Det räcker inte med att hänga ut sängkläder över dagen.
Bästa sättet att minska kvalstren i sängen är att låta den
stå obäddad biggrin.gif Så gör jag fast jag inga kvalster har tongue.gif laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Eva Swahn @ 25-02-2003, 11:20)
Jösses vad odrägligt präktig man kan vara!

Inte alls. Du är duktig som orkar göra som man ju gjorde
förr. Du vet - "Den gamla goda tiden" smile.gif
Eva Swahn
Anna C: ja, det där med eget tvättansvar undrar jag just vad det innebär när jag får besök av f.d. tonåringar som släpar stora blåa Ikea-kassar fulla med tvätt med sig. Skillnaden är väl att numera hinner kläderna bli smutsiga innan de ska tvättas. Förut kunde kläder bli "tvätt" under tiden de provades framför spegeln - det som inte passade för stunden, hamnade på golvet och blev plötsligt tvätt.

Felix matte: gammal husmoderlig kunskap är inte fel. Men tyvärr lyckas jag inte vidarebeforda den med nån större framgång. Ungarna betraktar mig nog mer som ett ufo. Och ingenting betraktas som rent om det inte luktar "sommaräng" - som sköljmedel - inte från verkligheten.
Åsa K, zon 1
Jag är också "gammalmodig" sleep.gif

Jag vädrar sängkläder och.......jag manglar lakarn smile.gif

Det är underbart att lägga sig på manglade lakarn, alldeles slätt och svalt.
Sedan har jag lästa att det skall vara bra för både alergiker och kvalster?
Men just nu kommer jag inte ihåg exakt vad det var, nån reklam för mangel var det.

Hänger ut tvätt på tork även på vintern, många undrar varför ? Det kan väl inte torka när det fryser till "hårda plankor"?

Då brukar jag fråga: hur tror ni man förr fick tvätten torr på vintern?
Jo, de frystorkade sin tvätt. I.o.f. så tvättade de väl inte så ofta som vi gör nu.
Det är underbart med ute torkad tvätt.
mvh
Eva i Skåne
Snälla sleep.gif Förklara det där med frystorkad tvätt. Jag har hört att man gjorde så förr, men aldrig förstått hur det fungerar wink.gif unsure.gif

Jag vill gärna torka tvätten ute, men vid denna årstiden är det tumlaren som gäller.

wub.gif wub.gif wub.gif
Eva Skough
Hmmm ... jag plitar på min hemsida ...räknas det? Som nyttigt menar jag? Sängen står i alla fall obäddad ... tongue.gif

Hälsningar från en snuvig
Eva Skough
Hannele
Jag pulsar till komposten varje dag!
Mycket mycket ovanligt för en göteborgare...
Åsa K, zon 1
*frystorkad tvätt*

Är precis som det låter!

Man hänger ut tvätten när det är frostgrader och låter den sedan hänga tills den "rör sig".
Först fryser den till plankor smile.gif

Efter någon dag eller mer så ser man att den börjar fladdra/röra sig, när man då känner på den så är den nästan torr laugh.gif

Ju kallare desto snabbare går torkningen. Jag brukar ta in när den är nästan torr, hänger den i torksåpet som är avstängt.

Billigt och bra, en ljuvlig doft sprider sig i huset rolleyes.gif
hälsningar
mary
När det är kallt är luften torrare-därför torkar tvätten eg. fortare på vintern än på sommaren om man hänger ut den! Fungerar utmärkt. Men linnefibern är känslig för brytskador så linnelakan och dukar skulle jag inte våga hänga ut.
allergikern
CITAT (Gunvor Nilsson @ 25-02-2003, 15:38) *

Kvalsterskydd används för att minska kvalsternivån i sängen, så att man andas in mindre kvalsterallergen under natten. Sängen är viktig för att det finns mest kvalster där och man tillbringar 8 timmar per dygn med näsan bland allergenen.

Bra råd vid kvalsterallergi:
1. Minska kvalsterallergen nivån i sängen med kvalsterskydd
eller
2. Förbättra ventilationen i hemmet så att luftfuktigheten är lägre än 50 %

Att vädra eller frysa sängkläderna har ingen effekt. Man kan däremot tvätta sängkläderna varannan månad i 60 % och skölja noggrannt. Kvalsterskydd är däremot effektivare och billigare i längden.

Det finns bra information om kvalsterallergi på www.medeca.se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon