zaaritha
06-11-2004, 19:32
Är det svårt att driva upp gullregn från frö?
Tar det lång tid?
Har alltid velat ha en gullregnsbuske, men det blir ju ej av att vi köper nå´n!
Har fått erbjudande att få frö, men .........
Helen i Piteå Zon 5
06-11-2004, 20:07
Nej, inte är det svårt att få fröna att gro, jag planterade ute vintras och fröna grodde i maj. men, jag tror, (vet ej,) misstänker att det är ett evighetsprojekt, det går nog fortast att köpa en färdig buske om den ska blomma någon gång, men har man tid och inte har bråttom, så är frösådd enkelt och kul då man har gjort det själv. /Helen
kerstin z5-6
06-11-2004, 20:33
Det går fint, fröna ska visserligen kylas , men sen gror de snällt.
Jag har en frösådd ute men nog skulle jag köpa en med -för det tar tid som sagt
jag har två frösådda ute o dom fick va i kylskåpet et tag o nu är den ena 5 dm hög o den andra en dm ,,ska bli spännade o se hur dom klarar vintern
kerstin z5-6
07-11-2004, 13:20
Gissar att min är ca 50 cm hög efter tre år
Jag har också sått gullregn, men lika billigt och snabbare är att ta rotskott. Gräv upp ett par strån med rötter i närheten av ett gullregnsbuskage och sätt på ditt ställe. Går att göra till dess att tjälen går i backen.
Många gullregn jag sett i handeln nu på hösten är stora och därmed dyra. Så behöver det inte vara överallt, det är alltid värt att kolla. Finns ju flera gullregnsvarianter nu också.
*Birger*
08-11-2004, 20:36
Tänk bara på att fröförökad Gullregn, Laburnum spp. inte kommer att få samma egenskaper som plantan du tog den från. Fast det kan ju vara ett kul experiment....Du kanske t.o.m. får en ännu vackrare planta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.