Jessi
Hej!

Förra hösten gick jag förbi en utomhuskruka i en park och tog ett par sticklingar. wub.gif Jag har odlat upp dem inomhus under vintern. Problemet är att jag inte vet vad det är och hur de skall skötas. Utomhusväxt? Krukväxt som måste in på vintern? blink.gif Ja, ni vet vad jag menar.

Har dessvärre ingen digitalkamera utan jag kan bara beskriva växten och hoppas att någon kan gissa sig till vad det är.

Så här ser den ut:
* Inga blommor vad jag vet.
* Mörka ceriseröda blad. Inget grönt alls. (I solljus lyser de nya bladen upp starkt i rosa.)
* Bladen är motsatta och fjädernerviga.
* Helbräddade bladkanter.
* Formen är lite svårdefinierad. huh.gif Mest hjärtformad med den breda delen på hjärtat utåt (lite som harsyrans bladform men inte så jämn och lite rundare).
* Stjälken är även den cerise.

Ja, detta är vad jag kan förklara. Förhoppningsvis kan någon med bättre kunnande förstå vad jag menar.

Tacksam för all hjälp!

Mvh,
Jessi
Berith
Nån kommer säkert på det! smile.gif Men jag behöver iaf fler ledtrådar - stor, liten, hängande, upprätt, buskig...?
Ina
Förmodligen Höblomster (Iresine herbstii). Det låter som det på beskrivningen
http://63.170.253.51/WhatsNew/Iresine.htm

Jag hade den som krukväxt när jag var yngre - det funkade bra - och har sett att den finns som färgklick i planteringar utomhus lite här och var.
Jessi
biggrin.gif Ja, den är det!

Tack så mycket. Vilket bry jag har haft. Fantastiskt att kunna svara på min beskrivning.

Tack åter igen!
Nu kan jag kolla upp hur man får den att trivas.

Mvh,
Jessi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon