Full version: Chilepepparfröer
habanero
Hej!

Är det någon som är intresserad av olika sorters chilepepparfröer inför nästa
säsong, så hör av er. Jag har en hel del fina sorter som jag insett
att jag inte kommer odla själv. Maila till chile@petterssononline.com.

Happy Halloween!
Mats
Susanne i Linköping
Chilimannen! laugh.gif Du är rätt person att fråga om mitt chiliproblem. Jag har testat några olika sorter nu, både milda och starka, och fått frukt på de flesta (somliga har förolyckats, tyvärr). Men ingen sort har gett den där chiliaromen som ofta finns i produkter med chili i. Är det habaneroaromen jag söker, tro? De jag testat har snarare paprikaarom, och de starka har ofta ingen märkbar arom alls, troligen för att jag inte kan använda så mycket för då blir det för starkt (jag är uppvuxen med närmast kryddfri mat, och minns att jag ofta tjatade på mamma att hon skulle krydda mer).

Finns det några sorter med mer arom? Eller odlar jag på fel sätt?

Om det krävs habanero för arom är det nog bara habanero dulce som gäller, plus lite vadsomhelst för styrka.

Fast chili cambuçi är fin, även om jag mest odlar den för utseendet. Mina två plantor som övervintrade från i fjol blev sååå fina i år! smile.gif
pisanggoreng
Hej Susanne!

Kan du berätta lite om hur du lyckades övervintra dina plantor?

Tackar!
Susanne i Linköping
Äähh... tog in dem och ställde dem i fönstret (stort fönster i sydost). När de fick spinn spolade jag av dem. Vattnade lite. Hälften av plantorna dog. Går det så går det, tänkte jag och sörjde inte de som dog, utan gladdes åt de som överlevde! smile.gif

Det var bara Cambuçin som blev så fin (2 plantor i 10-litershink), de andra hade lite mindre hinkar/krukor. Om det är ett sammanträffande vet jag inte.
habanero
Hej Susanne!

Visst har de olika smak och arom! Just habanero har ju en väldigt fruktig (tropisk) smak. Andra sorter kanske in har någon egentlig smak, utan bara hetta. Tror inte att det är du som gör något fel.

Är det den 'peppriga' smaken du är på jakt efter? Jag har några mycket goda italienska peperoncinos i så fall.

Hälsningar
Mats
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon