Full version: rosenspirean igen!
lena:-)
Vet att jag diskuterat rosenspireahäcken förut men nu har grannarna undrat varför jag inte klippt den i höst. Tydligen kan snön tynga ner den så den blir förstörd, ingen har heller hört talas om att man kan klippa ner den ganska så radikalt. Jag har tänkt låta bil att klippa i höst och klippa den tidigt i vår..eller vårvinter, men då klippa ner den till, tja kanske 40 cm, vad tror ni busk å häckkunniga om det?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är rosenspirea (den brukar ha rosa blommor se bild här http://www.majsan.com/Buskar/rosenspirea2.jpg ) så blommar den på årsskotten och klipps på våren ofta klipper man den så hårt som 10-15cm ovanför marken.
Cilla
Jag har testat att beskära min lilla rosenspirea olika mycket och att inte beskära den. Ett års obeskuren buske har inte gjort skillnad på täthet och blom, men jag kan tänka mig att den blir risig och gles utan flera års beskärning.

Hur mycket man beskär ser jag ingen större skillnad på. Viktigare är att beskära innan blad knopparna spricker. Ett år var jag sen, och då orkade den inte utveckla tätt med blommor som de år jag varit vårvintertidig med sekatören.
GunnellF
CITAT (lenasch @ 07-11-2004, 11:43) *
Jag har tänkt låta bil att klippa i höst och klippa den tidigt i vår..eller vårvinter, men då klippa ner den till, tja kanske 40 cm, vad tror ni busk å häckkunniga om det?

Rosenspirea klipper du ner till ett par dm max, tidigt på våren (vårvintern). Du kan spara några friska skott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon