Full version: Buskbeskärning...
Tesa
Har ett antal risiga, mossiga buskar av olika sort i trädgårn...funderar på vilka som går att beskära nu och i vinter och vilka som skall tas på våren...och vilka det är för sent för denna säsongen....

Norsk brudspirea
Rosenspirea
Bukettspirea
Sibirisk ärtbuske
Schersmin
Fläder
Rosentry
Syren
Snöbär
....och så alla gamla vinbärsbuskar....inte minst...

Glad om nån kan hjälpa mig....så jag inte har ihjäl nån i onödan....
Åsa, mälardalen zon 2
Rosenspirean kan du klippa ner till någon dm när den värsta kylan är över framåt våren.

Norsk brudspirea och bukettspirea kan klippas lite olika beroende på vad man vill åstadkomma. Vill du föryngra dem rejält och inte bryr dig om blomning så kan du kapa ner dem helt på vårvintern och bara låta några saftdragare vara kvar. Vill du ha blomning gallrar du bara ur lite gamla grenar här och var antingen på vårvintern eller direkt efter blomning.

Schersmin
Fläder
Rosentry
Syren
Snöbär
vinbär
Kan du gallra ur på vårvintern. Gallra ur de äldsta grenarna bara det brukar räcka.

Sibirisk ärtbuske kan du också klippa på vårvintern där kan du välja själv ifall du vill gallra ur den, klippa ner den helt eller något annat den växten brukar klara det mesta.
Cilla
Hej Tesa!
Fina och bra buskar du har! Du skulle ha nytta av Nya beskärningsboken av Vollbrecht/Alm. Läge att önska sig i julklapp kanske? smile.gif

Vinbär kan du söka på här, finns beskrivet hur man beskära röda, vita och svarta på flera ställen. Du har till våren på dig.
Tesa
Tackar så mycket....
..det blir nog en rejäl påskbrasa då... laugh.gif
Margaretha
Men om man bara vill begränsa storleken på tex en try - men ha kvar blomningen - kan man korta av grenarna då - och i så fall när ska det ske?

Mycket tacksam för svar! unsure.gif
*Birger*
Vad handlar det om för sorts try? Generellt skulle jag inte korta in grenarna, då det bara ser fult ut. Det är fullt möjligt men varför lämna en stump när man kan ta dem med marken? Är du orolig för blomningen så var inte det...De flesta lonicera-arter blommar på årsskotten. Betänkt istället att du får bättre blommor (och bättre växtkraft) i en yngre buske, så kapa längs med marken (om den inte är ympad förstås!). Busken blir garanterat bättre på lång sikt. Dessutom kan du beskära växelvis, förutsatt att du har många huvudstammar upp ur marken. Ta en i taget om du tycker det blir för kalt.
Margaretha
Det handlar om prakttry och vi kapade faktiskt ner dem till marken i februari, eftersom vi fått rådet att det skulle göras den årstiden och eftersom den växt väldigt konstigt p.g.a. trängsel.

Den gångna sommaren har de växt upp ordentligt efter nedklippningen, men inte blommat alls. Konstigt egentligen om du säger att de ska blomma på årsskotten! Livet är fullt av mysterier!

Nu får de inte bli så höga - de står lite underligt till bredvid ett äppelträd. Vi vill gärna att de ska blomma, men inte bli alltför höga.

Jag får kanske prova att korta av någon gren och se hur det ser ut, men när på året ska det lämpligen ske om jag inte ska förstöra blomningen?
*Birger*
CITAT (Margaretha @ 09-11-2004, 23:52)
Den gångna sommaren har de växt upp ordentligt efter nedklippningen, men inte blommat alls. Konstigt egentligen om du säger att de ska blomma på årsskotten! Livet är fullt av mysterier!

Jag får kanske prova att korta av någon gren och se hur det ser ut, men när på året ska det lämpligen ske om jag inte ska förstöra blomningen?

Just prakttry (Weigela, ej Lonicera) blommar inte på årsskotten, utan på tvåårsskotten. När du skrev try drog jag slutsatsen att det handlade om Lonicera, d.v.s. de som är närbesläktade med Kaprifol och andra try.

Om du måste korta av skotten och ändå inte förstöra blomningen bör du lämpligtvis göra detta efter blomningen.... rolleyes.gif
Maria R
När vi ändå är inne på try så funderar jag över ett rosentry vi har i vårt bostadsområde. Den har förhållandevis tjocka stammar, säkert en diameter på en decimeter, men dessa har blivit nedskurna till 1 meters höjd. Vid beskärningspunkterna har det nu bildats kvastar med nya skott. Det ser inte så bra ut med andra ord.
Jag undrar över hur dessa bäst skulle föryngras. Klarar de av att komma igen efter en total nedskärning (under vårvintern), när stammarna är så grova?

Hälsningar Maria R
*Birger*
Tror inte det ska vara några problem. Om det finns flera stammar så utför gärna nedkapningen till marknivå växelvis, d.v.s. en om året för att se att det fungerar. Gör det på vårvintern (mars) så torde det inte vara några problem.
Håller med dig om att det är inget snyggt företag att kapa så grova stammar på den höjden.... sad.gif Får se det som ett uttryck av okunskap
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon