|
Full version: Röd clematis
Eva i Skåne
25-02-2003, 11:58
Jag är säker på att jag sett en bild av en röd clematis på forumet under de sista veckorna och nu hittar jag inte den Jag har sökt och sökt. Är det någon som minns? Varför tror man att man ska komma ihåg var man läst eller sett något och struntar i att anteckna  Jag har gjort det alltför många gånger. Likaväl som jag gjort små kryptiska anteckningar på något papper i närheten och sen minns jag inte vad det är för något jag skrivit upp, men då har man ett namn att söka på. Jag ska söka vidare på clematis utanför forumet, men bilden jag minns är garanterat härifrån. Jag ska lägga en anteckningsbok vid datorn och göra tydliga anteckningar i fortsättningen
I diskussionen om hängande clematis fanns den här länken och där finns bilder på bl.a. röda clematis. Kanske det du letar efter? http://www.scls.nu/
Gunvor Nilsson
25-02-2003, 14:49
Eva, det kanske är Alpiner i Halmstads bild av Clematis texensis du har sett. Titta i Bernts album här på O.n. Aktuella bilder. Jag har fått fröer av honom på den - såpass många så om du vill ha så kan du maila mej.
Alpiner i Halmstad
25-02-2003, 15:53
Clematisfrö. Fröbollarna på clematisarterna sitt fortfarande kvar på rankorna. Kan det vara plantornas sätt att vänta på lämplig såtid, de har ju en viss erfarenhet. Vi har sått våra clematisfrö som vanligt under januari, tillsammans med de andra perennerna. I år skall vi också provså några arter när fröerna släpper själva, när vi sått skall vi ställa dem varmt direkt. Sen får vi hoppas att de lugnar sig och inte kommer för tidigt. M.v.h. Bernt
Eva i Skåne
25-02-2003, 16:33
Vad hjälpsamma ni är. Tack  Ännu har dock inte den bilden jag minns dykt upp i era förslag. Jag får väl skylla mig själv, men vis av skadan har jag nu lagt ett block vid datorn och hoppas på att det får ligga ifred för sönernas klotter  PS Hur lång tid tar det innan clematisfrön börjar växa upp och blommar?
I nr 2 av allt om trädgård finns en ljuvlig röd klematis. Är det någon som vet vilken sort det är? Eva Är det möjligen den du har sett?
På sid 32 nämns den karminröda Clematis 'Ville de Lyon', är det den du menar Nina? Den är också omnämnd i en artikel från odla.nu där den här bilden ingår
Eva i Skåne
26-02-2003, 14:35
Snyggt  Det är säkert den jag sett fast det var på en närbild. Undrar var  , men det spelar ingen roll nu. När jag läste Ninas svar och hon pratade om trädgårdstidningar började jag bläddra. I din trädgård nr 2 hittade jag en annan ljuvlig clematis "Piilu", rosa/ vita blommor. Sen har jag fastnat för en helt vit, Albina plena. Oj oj, nu blir önskelistan ännu längre  , men vi ska bygga pergola vid stugan så det blir plats till många klängväxter. Där finns två blåa jackmani nu, så de kan gott få lite konkurrens. Det gäller att åka till plantskolan i slutet av månaden, direkt efter lön  Väntar man till den15:e eller så blir det nog bara en
På sid 37 i Aot nr 2 är den illandes röda clematisen. Jag bara gissade att den kanske hette Ville de Lyon som nämndes i texten. På odlas bild är den inte så röd, det verkar finnas lite olika färgvarianter. Hittade en annan sida med röda clematisar:Ville de Lyon  Ernest Markham  Niobe
Det är jag som tagit bilden på Odlas text. Den är INTE illande röd utan mer mörkrosa/purpurfärgad. Söker du en röd så kolla även 'Niobe', 'Red Cardinal', 'Ruby, 'Cardinal Wyszynski', 'Ernest Markham' och 'Royal Velvet' och den estniska 'Ruutel'. Billiga clematis kan man köpa i just Estland: http://hot.ee/roogoja/inglise%20roogoja%20talu.htm
Gunvor Nilsson
27-02-2003, 08:36
I AoT:s trädgårdsforum läser jag en tråd som handlar om just clematis från Estland och det är tveksamt om härdigheten av dom plantorna. Misstanke finns att plantorna är ympade och många har tynat bort efter första året. Förslag görs att hålla plantorna krukade första året och ev. göra avläggare redan från början. Nån här i forum som har erfarenhet av estländska clematis? Varifrån tar svenska importörer sina clematis?
Eva i Skåne
27-02-2003, 11:53
CITAT (Gunvor Nilsson @ 27-02-2003, 08:36) I AoT:s trädgårdsforum läser jag en tråd som handlar om just clematis från Estland och det är tveksamt om härdigheten av dom plantorna. Misstanke finns att plantorna är ympade och många har tynat bort efter första året. Förslag görs att hålla plantorna krukade första året och ev. göra avläggare redan från början. Nån här i forum som har erfarenhet av estländska clematis? Varifrån tar svenska importörer sina clematis? Jag har i många år haft estniska clematis och har en beställning via STA (=TAG) inne just nu också. Visst har en o annan strukit med men många har klarat sig fint år efter år. Men eftersom dom kostat sådär 20-25 kr/st så kan man ju experimentera.
CITAT (Sylvia @ 26-02-2003, 19:48) Har kollat på de Estniska clematisarna. Vill ha, vill ha, vill ha!!! Men jag kunde inte se några priser eller hur man ska göra för att beställa. (Mina språkkunskaper är mycket begränsade)
Eva i Skåne
28-02-2003, 08:32
CITAT (Lena N @ 27-02-2003, 22:08) CITAT (Sylvia @ 26-02-2003, 19:48) Har kollat på de Estniska clematisarna. Vill ha, vill ha, vill ha!!! Men jag kunde inte se några priser eller hur man ska göra för att beställa. (Mina språkkunskaper är mycket begränsade)  Jag håller med dig Lena. Är de så billiga som 20-25 kronor vore det värt att prova. Då kan man ju satsa på fler  , men man ska kanske beställa mycket för att det ska löna sig med fraktkostnaderna. Sylvia. Kan du hjälpa oss med ytterligare svar? Hur? Det måste väl vara för tidigt att beställa nu, eller levererar de dem till våren? PS. Vi kanske kan beställa ihopa Lena.
CITAT (Eva i Skåne @ 28-02-2003, 08:32) Sylvia. Kan du hjälpa oss med ytterligare svar? Hur? Det måste väl vara för tidigt att beställa nu, eller levererar de dem till våren?
PS. Vi kanske kan beställa ihopa Lena. Tyvärr så står det inte på sajten hur man gör för att beställa och det var inte jag utan en tjej inom TAG (STA) som ställde upp som samordnare och vi lämnade våra beställningar till henne. Jag kan ringa o kolla med henne hur man gör om ni vill. Jag antar att det enklaste är att gå ihop i en förening och beställa tillsammans.
Eva i Skåne
28-02-2003, 23:03
Jag är tveksam om det blir något. Man måste nog vara många för att det ska löna sig och någon ska ta sig tid att samordna  . Finns något större intresse så kan vi väl återkomma till dig Sylvia
CITAT (Eva i Skåne @ 28-02-2003, 08:32) , men man ska kanske beställa mycket för att det ska löna sig med fraktkostnaderna. Sylvia. Kan du hjälpa oss med ytterligare svar? Hur? Det måste väl vara för tidigt att beställa nu, eller levererar de dem till våren?
PS. Vi kanske kan beställa ihopa Lena. Gärna Eva, det måste väl finnas fler klematistokiga i Skåne.
Eva i Skåne
01-03-2003, 18:18
Vi får väl se Lena, om fler anmäler intresse
Eva i Norrköping
02-03-2003, 12:53
Jaa, man blir ju alldeles hagalen när man tittar på bilderna från den estniska odlaren! Skulle vilja åka dit och se, kanske man skulle göra en tripp över i vår/sommar. Det är ju billigt att åka över till Tallinn. Funderar starkt på det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|