Bor i Borås, jag behöver flytta en massa syrener. Kan jag göra det nu (ingen tjäle ännu) och hur ska jag bära mig åt? Behöver jag ny matjord eller kan jag bara flytta på dem? Det har tidigare varit en vacker syrenberså men växer nu i en stor klunga.
Du kan flytta nu. Gräv först för de nya växtbäddarna. Du behöver inte gräva så djupt men det ska vara brett, bredare än rotklumparna du får med sedan.
Jordförbättring behöver man ofta göra, men den befintliga jorden är basen i de nya växtbäddar man gör. Vad du behöver blanda ut och förbättra den med beror på vilken struktur den har nu. För syrén är det bra med grov sand/grus, lite ler, mullämnen. Ofta behöver man lägga till mullämnen. Använd inte gödslad köpejord längst ned i växtbädden, det näringsrika ska ligga i det översta skiktet ca 20 cm från markyta.
Ett gott jordförbättrarmaterial nu är löv, okomposterade eller komposterade. Det kan du blanda befintliga jorden med längst ned i växtbäddarna. Sedan ställer du ned syrénerna och fuller på med löv och jord, och översta skikten med kogödseln man köper nu (som ofta legat hela sommaren och lakat ur sin näring).
Gräv upp syrénerna med så mycket rötter du orkar. De rötter som slits av med spaden skär du rent med sekatör så nybildas nya näringsupptagande finrötter där i vår. (Skär man inte av flis uppstår istället röta.) För flytten kan man välta ned syrénerna med stora jord/rotklumpar på en pressenning eller liknande, och dra dem till nya växtplatsen istället för att lyfta.
Se till att syrénerna inte kommer för djupt på nya växtplatsen, kliv lite i växtbäddarna innan du ställer ned. VAttna så att kontakt mellan rötter och jord skapas. Lägg på ett lager kogödsel i vår och vattna den tid under våren när det är torrt och grundvattnet står lågt.
Det tar tid för syrén att komma igång när de flyttas, 3-5 år är inte ovanligt.