Eva i Norrköping
Jag fick en förfrågan via jobbet om jag kände till var någonstans i landet det finns ställen där man jobbar med trädgård och naturen som metod för att behandla människor som mår dåligt på olika vis.

Jag hade precis fått för mig att jag läst om det i någon trädgårdstidning, men nu har jag bläddrat igenom alla, och inte hittat det jag sökte.

Är det någon av er alla, som känner till något ställe liknande det jag försökt beskriva? Jättetacksam för tips och förslag!
Christer i Falköping
Javisst vet jag vad du menar, men var ? Visst var det väl ett sjukhusi stockholm bl.a. Ja, flera sjukhus runt om i landet som börjat få upp ögonen för läkande trädgårdsarbete eller att bara få sitta i en trädgård. Mer kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Christer.
Förresten , varför mailar du inte till de olika trädgårdstidningarna och frågar. Har för mig att jag läst om det i bägge de stora tidningarna.
Virgo
Om jag inte minns helt galet, så diskuterades det i gamla forumet.
Jag har oxå läst i några tidningar om denna behandlingsmetod.
AndreasBK
Vet inte men skulle kanske ta o titta på antroposoferna i Järna (eller hur det nu stavas). De skulle kunna hålla på med sånt.
pejori
gå in på google.se och sök på trädgårdsterapi, så får du många träffar du kan titta på.
sök på sidor från sverige smile.gif
Maria i Helsingborg
Jag åkte tåg förra veckan och tågtidningen skrev om en kille som varit här i Skåne.....var det i/utanför Alnarp? Värt en sökning kanske.

Jomen;

ALNARP.......

(det finns säkert bättre länkar än denna)
evelina
I senaste Allers trädgård är det ett reportars om Alnarps trädgårdsterapi, 7 sidor.
Sedan är där också ifrån Umeå där idrottsproffesor Ronny Lorentzon skriver om Sinnernas rum ,här mäts puls,blodtryck och muskelspänning hos människor som befinner sig i trädgårdsmiljö.
Mycket intressant.
Maria i Helsingborg
.......då var det visst Allers Trädgårdstidning jag hade med mig på tåget, alltså biggrin.gif rolleyes.gif

MYCKET intressant vilket som helst........
Sylvia
Jajamen, Alnarp är det. Har också läst om detta, men hittade inte artikeln just nu
Susanna
Hej!

Ett äldreboende i Vasaparken använder trädgård som rehabilitering för äldre. Vad äldreboende heter minns jag inte, men trädgården kallas för Sinnenas trädgård. Det stod om den i AoT för något år sedan. Danderyds sjukhus använder trädgård som rehabilitering för hjärnskadade och patienter som drabbats av stroke och dylikt.

Hälsningar Susanna
Sylvia
Så här skriver SLU Alnarp på sin hemsida:
"Rehabiliteringsträdgård
Särskilda trädgårdar har anlagts i Alnarp för att behandla långtidssjukskrivna personer, framför allt de som drabbats av utbrändhet. Rehabiliteringen bygger på samarbete mellan läkare, sjukgymnaster, terapeuter å ena sidan och landskapsarkitekter och landskapsingenjörer å andra sidan. Verksamheten är knuten till forskning som bedrivs vid SLU i Alnarp om naturens betydelse för människan. "

Mer om SLU:

SLU
Eva i Norrköping
Tack för alla svar och tips! biggrin.gif
Unn
Fast beträffande Alnarps terapiträdgård läste jag för en tid sedan i sydsvenskan att den troligen ska bort pga dålig ekonomi. sad.gif
Unn
Copycat
Hejsan ! Att må dåligt på "olika vis", är en ganska vag beskrivning. Missbrukare mår också dåligt på sitt vis. För dom finns t.ex. Hassela kollektivet, där bor dom på landet och odlar själva. En behaglig och lugn behandlingsmetod. Många ungdomar har blivit fria från sitt missbruk, efter den behandlingen. Det finns säkert många liknande, men det var den enda jag kom på just för tillfället. wub.gif
torvan
Haga Hälsocenter(www.haga.se) i Hagaparken har också trädgårdsterapi såg jag i dag! rolleyes.gif torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon