Kan ni berätta för mig allt ni vet om Isört - gärna även någon bild
Bilder på Isört som heter Mesembryanthemum crystallinum på latin. Weibulls har fröer.
Mvh
Fenja
Fick en stickling i våras som jag haft ute i sommar. Den har blivit stor och kraftig under sommaren och nu har jag tagit in den och har den som krukväxt är detta riktigt eller klarar den sig ute även vintertid
Det står att den är ettårig, men det skadar väl inte att försöka övervintra den... många ettåringar är ju perenna i varmare klimat.
Mvh
Fenja
Är det riktigt att ha den i ett fönster i rumsvärme då det är så den lever nu och ser ut att må bra än så länge eller bör den stå svalt och ljust nere i källaren????
Klippte detta från odlingsråden på fröpåsen:
Extra beskrivning: Trivs i lucker, väldränerad jord i öppet läge. Anspråkslös beträffande näring.
Odlingsråd: När jorden blivit varm - mitten av juni. Men förodling rekommenderas då fröna är mycket små. Sådjup 0,5 cm. Håll sådden fuktig.
Så länge den trivs och ser ut att måg bra kanske det funkar där du har den, men jag skulle nog satsa på svalt och ljust, jag vet en del anueller som man övervintrar så.
Mvh
Fenja
Ok låter den stå i fönstret så länge den ser ut att må bra sedan blir det nerflyttning till blomrehabavd i källaren. Tack för hjälpen
Ingrid på Västkusten
08-11-2004, 09:48
Den är flerårig och en av de få salladsväxterna som bättre hälften absolut vägrade att äta trots tre tappra försök med olika recept. Typiskt för det året hade jag lcykats få upp handflatestora blad! Det var något med konsistensen - intressant att notera är att t o m grannens kaniner och marsvin vägrade att äta den!
Hälsar Ingrid
Vaddå handflatestora blad så ser då inte min ut får nog ta en bild på den. Det kanske inte ens är en isört?????

Så här ser den ut. Är det inte en Isört????????
Ingrid på Västkusten
14-11-2004, 13:15
En 'Mesemb' är det - men en Mesembryanthemum crystallinum är det inte.....
Hälsar ingrid
Och vad innebär nu detta????????????
Sulawesii
17-11-2004, 18:01
Är Isört synonymt med Doroteablomma? Den färgglada av bilderna från Fenjas länk såg precis ut som dom jag odlade för några år sedan.
Ingrid på Västkusten
17-11-2004, 19:10
Även doroteablomman är en 'Mesemb' d v s tillhör mesembryanterna- d v s Mesembryanthemum.
Doroteablomma är M doroteanthus . M crystallinum är en växt med handflatestora blad som används bl a i sallad. Frön säljs av runåberg och även Weibulls. Philippe Plöninge har med bilder på denna bl a säger han att han odlar den på friland tillsammans med chilepeppar :-D
Sulawesii
17-11-2004, 22:17
I sallad....? Måste kolla upp det där intressanta släktet på nätet i morgon (hoppas jag kommer ihåg det bara).
Eivor på Väddö
18-11-2004, 00:13
Jag prövade isörten för sommaren, men den var ingen höjdare tyckte jag. Förgrodde inomhus och planterade ut den i kryddlandet, sandjord, torrt,varmt. Där växte den alldeles hejdlöst till en heltäckande matta som kvävde allt i sin omgivning. Jag tyckte inte heller om smak och konsistens- bladen lite tjocka och "köttiga", suckulent-aktiga. Svagt saltsmakande, vattniga men ingen salladssmak. Eftersom jag inte tyckte om den gjorde jag inga ansträngningar att behålla den, och den har inte övervintrat här i zon 3-4. Få se vad du tycker, Eva. Jag kanske bara inte förstod mig på den. Eivor på Väddö
Jag satte isört ute i våras.Det blev många plantor,stora blad,men jag kan inte säga att jag tog tillvara på den,jag tyckte att det smakade rätt upp och ner "så att säga".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.