Full version: Skrmtry
Maria zon 6
Jag vill snabbt f upp ett buskage mot grannen. Jag bor i zon 6 och platsen dr buskaget skall vara r visserligen i sderlge men rejlt skuggad av stora trd. Har ftt ett tips om Skrmtry "Lycksele" men jag vet inget om den. Hur hg blir den? Hur omfngsrik? Vilken form har den? Hur lng tid tar det (p ett ungefr) innan den nr fullhjd? Har den ngra speciella egenskaper som kan vara bra att knna till? Finns det ngra andra buskar jag skulle kunna anvnda mig av? Tacksam fr alla svar jag kan f!
Fenja
Lonicera involucrata Lycksele E skrmtry
Tt buske med friskt bladverk och vackra frukter

Skrmtry r en snabbvxande tt buske med friskt mrkgrnt bladverk. Hjden blir 1,5 2,5 meter. De gula blommorna sitter parvis. Frukterna r rtstora och glnsande svarta omgivna av purpurrda hgblad.

Sorten r kommer frn ett norrlndskt klonurval och r hrdig i zon 1-6. Den r mycket ansprksls och fungerar utmrkt som buskage.

Lngst ner p sidan

Mvh
Fenja
Cilla
Jag har bara sett denna som E-planta, och d r buskarna hrdiga och frodiga. I din zon r det bra att kpa buskar som inte kommer frn Skne, Danmark ich Tyskland som icke E-mrkta plantor kan gra.

S hr skriver www.eplanta.com:

Lonicera involucrata 'Lycksele' E - skrmtry
Hrdighet: Zon 1-6
Habitus: Medelstor tt buske med upprtt vxtstt, hjd 1,5-2 m. Friskt mrkgrnt bladverk. Gula parvis sittande blommor. Glnsande rtstora svartrda frukter omgivna av purpurrda hgblad.
Stndort: Ansprksls.
E-merit: Frisk och hrdig. Vackra frukter.
Anmrkning: Vrdefull som buskage eller frivxande hck. Kan frysa in lite i topparna.
Ursprung: Norrlndskt klonurval av Rbcksdalen och jebyns trdgrdsfrsksstation, SLU samt Arboretum Norr (plantering i Lycksele, Vsterbottens inland).

Maria zon 6
Tackar och bockar !
Jttebra uppgifter jag fick ifrn er, ska genast g in p E-planta.com lsa mer om trd o buskar - tack n en gng fr tipset!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon