Full version: Skärmtry
Maria zon 6
Jag vill snabbt få upp ett buskage mot grannen. Jag bor i zon 6 och platsen där buskaget skall vara är visserligen i söderläge men rejält skuggad av stora träd. Har fått ett tips om Skärmtry "Lycksele" men jag vet inget om den. Hur hög blir den? Hur omfångsrik? Vilken form har den? Hur lång tid tar det (på ett ungefär) innan den når fullhöjd? Har den några speciella egenskaper som kan vara bra att känna till? Finns det några andra buskar jag skulle kunna använda mig av? Tacksam för alla svar jag kan få!
Fenja
Lonicera involucrata ’Lycksele’ E – skärmtry
Tät buske med friskt bladverk och vackra frukter

Skärmtry är en snabbväxande tät buske med friskt mörkgrönt bladverk. Höjden blir 1,5 – 2,5 meter. De gula blommorna sitter parvis. Frukterna är ärtstora och glänsande svarta omgivna av purpurröda högblad.

Sorten är kommer från ett norrländskt klonurval och är härdig i zon 1-6. Den är mycket anspråkslös och fungerar utmärkt som buskage.

Längst ner på sidan

Mvh
Fenja
Cilla
Jag har bara sett denna som E-planta, och då är buskarna härdiga och frodiga. I din zon är det bra att köpa buskar som inte kommer från Skåne, Danmark ich Tyskland som icke E-märkta plantor kan göra.

Så här skriver www.eplanta.com:

Lonicera involucrata 'Lycksele' E - skärmtry
Härdighet: Zon 1-6
Habitus: Medelstor tät buske med upprätt växtsätt, höjd 1,5-2 m. Friskt mörkgrönt bladverk. Gula parvis sittande blommor. Glänsande ärtstora svartröda frukter omgivna av purpurröda högblad.
Ståndort: Anspråkslös.
E-merit: Frisk och härdig. Vackra frukter.
Anmärkning: Värdefull som buskage eller friväxande häck. Kan frysa in lite i topparna.
Ursprung: Norrländskt klonurval av Röbäcksdalen och Öjebyns trädgårdsförsöksstation, SLU samt Arboretum Norr (plantering i Lycksele, Västerbottens inland).

Maria zon 6
Tackar och bockar !
Jättebra uppgifter jag fick ifrån er, ska genast gå in på E-planta.com å läsa mer om träd o buskar - tack än en gång för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon