|
Smekajsa
07-11-2004, 22:05
Har precis varit ute och kollat in världens norrsken det är döläckert ifrån vårt hus är det rakt österut det draperar himlen i en massa färger
avis ,,,,vill ha norrsken här me lyllo dej
andreas i uppsala
07-11-2004, 22:06
va men du bor ju i Örebro trakten?  Jag trodde men var tvungen att åka några mil norrut för att se det
Smekajsa
07-11-2004, 22:11
Näe då, det går så bra och se här....
fast vi bor ju på landet så för övrigt är det ju becksvart ute nu
Min man, Smén är sändaramatör, och när det är norrsken kör han radio som bara den
Just nu är han ute med kamera för att föreviga detta vidunderliga naturfenomen
Vi får väl se på bilderna? Det är sååå mäktigt! Mvh Fenja
Smekajsa
07-11-2004, 22:30
Här kan ni se norrsken från tidigare tillfällen Aurora-bilderHoppas det funkar
TACK!!!  Vilka suveräna bilder!! Mvh Fenja
WOW!!! Vilka sagolikt vackra bilder! Norrsken är så mäktigt!
Annelie
07-11-2004, 22:49
Vill haaaaaaaa!! *stampar med fötterna i golvet och svingar armarna i luften*
Gossen Ruda
07-11-2004, 22:49
Fuskigt, här i Götet är det bara moln.
Norrsken är så underbart vackert. Hur ofta man än ser norrsken så är man lika förundrad över det. På platser där det är riktigt tyst, som i mitt föräldrahem, kan man höra norrskenet när det far fram över himlen. Nu sägs det ju att norrsken inte låter utan att det är någon slags elektricitet som gör att det knäpper i tallbarren.... Men jag tycker ändå att jag hör norrskenet. Läckert!
andreas i uppsala
07-11-2004, 23:12
Va?! det hade jag ingen aning om.Här har jag gått omkring och trott att man måste vara Felix Matte för att se sånt  . Var går gränsen om det finns någon sån?
Fialotta
07-11-2004, 23:17
CITAT (andreas i uppsala @ 07-11-2004, 23:12) Va?! det hade jag ingen aning om.Här har jag gått omkring och trott att man måste vara Felix Matte för att se sånt. Var går gränsen om det finns någon sån? Ha, ha...det har jag oxå fått för mig
Anki på Öland
07-11-2004, 23:38
Jag såg norrsken när jag bodde i Upplands Väsby så man borde ju kunna se det i Uppsala också. Anki
Jag tror att det går att se norrsken lite varstans bara man åker ut ur stan, dit där himlen är mörk! Så funkar det i alla fall här i Luleå, svårt att se norrsken inne i stan men går alldeles utmärkt en bit utanför stadens ljus...
Wow, vilka bilder! Jättefina, men skulle någon kunna förklara för mig vad det är som skapar "norrsken"??? Och vart inträffar det?
Saxat ur en artikel i Aftonbladet: Det himmelska ljusfenomenet vid polerna (både Nordpolen och Sydpolen) uppstår när energirika elektroner från rymden faller in mot övre delen av atmosfären. Elektronerna följer magnetiska fältlinjer från de yttre delarna av magnetosfären och träffar atmosfären längs en excentrisk oval runt de magnetiska polerna.
CITAT (Betty @ 08-11-2004, 00:43) Saxat ur en artikel i Aftonbladet: Det himmelska ljusfenomenet vid polerna (både Nordpolen och Sydpolen) uppstår när energirika elektroner från rymden faller in mot övre delen av atmosfären. Elektronerna följer magnetiska fältlinjer från de yttre delarna av magnetosfären och träffar atmosfären längs en excentrisk oval runt de magnetiska polerna. Aja, fint är det iaf
Lite mer lättbegripligt: Norrsken är färgbildningar på himlen som uppstår när partiklar från Solen når atmosfärens yttersta skikt.
CITAT (Betty @ 08-11-2004, 00:47) Lite mer lättbegripligt: Norrsken är färgbildningar på himlen som uppstår när partiklar från Solen når atmosfärens yttersta skikt.  Se där, mycket bättre lol Tack för det Betty =)))
CITAT (andreas i uppsala @ 07-11-2004, 22:06) va men du bor ju i Örebro trakten?  Jag trodde men var tvungen att åka några mil norrut för att se det  När jag bodde i Växjö såg jag en gång ett norrsken, det var våren 2000. Den gången syntes även norrskenet så långt söderut som Falsterbo. Visst är det häftigt!!! Ciczi
CITAT (Anki på Öland @ 07-11-2004, 23:38) Jag såg norrsken när jag bodde i Upplands Väsby så man borde ju kunna se det i Uppsala också. Anki Jag har också sett det när jag bodde i Upplands Väsby  Första gången jag såg norrsken var när jag var nyinflyttad till Luleå och promenerade hemåt en vinterkväll, då såg jag något konstigt ljus som rörde sig på himlen och det första som for genom mitt huvud var - Ghost Busters  Sen kom jag på att det ju var norrsken
CITAT (Gossen Ruda @ 07-11-2004, 22:49) Fuskigt, här i Götet är det bara moln.  Inga moln igår hos mig... är öarna utanför extra privilegierade?? Nåå, men jag har aldrig lyckats se några norrsken här fast vissa säger sig ha sett något liknande..??
För två år sedan var det ett svagt, men fullt synbart norrsken här i Ulricehamnstrakten! Mvh Fenja
Bor 5 mil söder från Uppsala och sett norrsken ett flertal gånger. Det är nog lättare att se det på "landet". Naturfenomen är otroligt att se på.
Norrsken Norrsken har rapporterats natten till måndag.
Norrsken eller Aurora Borealis uppkommer när partiklar (elektroner och protoner = plasma) bland annat från solen och med den s k solvindens hjälp rusar in mot jordens atmosfär med mycket hög hastighet. Där kolliderar de med syre- och kväveatomer på 100-400 km höjd varvid ljus alstras. De flesta partiklarna som alltså är elektriskt laddade påverkas av jordens magnetfält och kommer därför in relativt nära polerna. Norrsken är därför avsevärt vanligare i norra Sverige än i södra och längre söderut i t ex Tyskland är det mycket sällsynt.
Det gröna ljuset uppkommer när partiklarna kolliderar med syreatomer på cirka 100 km höjd medan kväveatomerna ger en blandning av blått, violett och mörkrött ljus som skapas på 200-400 km höjd. Den enda mer påtagliga beröringen mellan väder och norrsken är att det naturligtvis måste vara i huvudsak molnfritt för att norrskenet ska synas. Abisko, som ligger i den instängda dalgången runt Torneträsk i nordvästra Lappland där man har låg frekvens av moln, är därför en ovanligt lämplig plats om man vill se norrsken. I Sverige bedrivs forskning om norrsken främst i Kiruna på Institutet för Rymdfysik. För den intresserade rekommenderas deras hemsida och särskilt delen www.irf.se/norrsken/.
För information IRFs hemsida Uppdaterad 2004-11-08
-------------------------------------------------------------------------------- Mer information: Kundtjänst, tel 011-495 82 00, fax 011-495 83 50 © SMHI, 2004
Min första tanke när jag ser norrsken är att "näää, nu blir det kallare!"
CITAT (estet @ 08-11-2004, 16:20) Min första tanke när jag ser norrsken är att "näää, nu blir det kallare!"  Precis så tänker jag också, tycker att det var så förut. Men de senaste vintrarna har det varit norrsken trots att det inte varit så kallt ute.
Smekajsa
08-11-2004, 18:16
Nattens norrsken var synbart i t ex Kalifornien i USA, Australien allt enligt Sméns kontakter inatt........ så nog kan man se det på fler platser än i svenska norrland
*suckar hänfört* Vilka bilder...
Jag har sett norrsken här också ibland (några mil utanför Stockholm), men norrskenen här nere är ju bara bleka kopior mot när man ser dem i norrland. Min mamma brukade berätta om dem, om färgerna och ljuden - *hänförd igen*.
/amaira.
alltså då va de kanske de som blixtrade o lös då jag åkte hem häromdagen över skogen men de va antagligen för långt bort för att jag skulle se det heltohållet men över mörka skogen va det ett väldans ljus som blinkade o gjorde mej fundersam på va de va
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|