Har fått en julrosplanta i höstas som jag planterade på stugan - något särskilt som jag bör tänka på för att få den att trivas?????????????
De vill väl inte stå i full sol, utan gärna lite skuggigt har jag för mig.
Mvh
Fenja
Ojdå men denna har nog stått ganska soligt tidigare tror jag
Hittade detta när jag kollade runt lite på nätet:
Julros trivs i kalkrik jord och helst skall denna vara luftig. Man kan blanda i grus om man har för tung jord. Det kan också hjälpa att blanda i organiskt material, så får plantorna ett näringstillskott dessutom.
Vanliga julrosen Helleborus växer vild i alperna, Italien och på Balkan. I våra trädgårdar är det en vanlig perenn (flerårig växt) som föredrar en ljus halvskuggig placering med näringsrik jord och jämn markfuktighet. De blanka vintergröna bladen är mörkt gröna och blommorna kämpar sig upp ur den frusna marken redan i november-december. De kan till och med blomma under snön. Julrosen brukar drivas till blom inomhus till jul. De senaste åren har intresset för denna skönhet ökat igen.
När julrosen blommat över klipper man bort stängeln. För att kunna hålla den vid liv fram till utplantering krävs en ljus frostfri placering och mycket sparsam vattning om temperaturen ligger runt +5°. Plantera ut julrosen på ett halvskuggigt läge och få återkommande glädje av den.
Mvh
Fenja
hej fenja och co,
om man nu köpt en julros NU och även tagit och planterat ut den (zon3, stockholmstrakt) är det dödsdömt? planterade en sådan på fars grav i brist på annat intressant, om man säger så. /nypan
Jag tror att din julros klarar sig bra, Nypan. Min granne planterade några till, hon har många, för någon vecka sedan här i zon 4. Den blir säkert jättefin på en grav.
I texten jag kopierade in, pratar de både om sådan man har som perenn och sådan man driver i blom inomhus.
Mvh
Fenja
Jag har två julrosor Helleborus Niger som står i en söderrabatt,de triv utmärkt där.Förra våren fick jag delar de för de hade trängt undan mina buxbomsklot.En frösått har jag på norrsidan,den trivs med,alla har knoppar nu.
Tack för era tips - hoppas på blomning i vinter
Mia, zon 3
16-11-2004, 13:42
Hejsan!
Jag upplever att det man läser om julrosor ofta inte stämmer med verkligheten.... All litteratur är väl rätt överens om att full sol inte är bra, men jag har åtminstone sett tre fullkomligt solgassiga växtplatser som har funkar kanonbra (varav en med mager sandig jord - det borde vara dödsdömt!). Det påstås också att man får vänta flera år innan en nyplanterad planta blommar, men jag har erfarenheten att de kan blomma första året efter plantering....
Om du har den "gamla" sorten, H. niger, kan du vänta dig blommor redan i november (fast min grannes blommar från augusti och framåt....), har du någon av de nyare orientalis-hybriderna får du vänta till mars/april.
Glöm inte att kolla efter självsådder senare! Kul bonus!
Ok jag ska hålla ögonen öppna efter småttingar. Tyvärr vet jag inte säkert vilken sort det är
Mia, zon 3
17-11-2004, 07:43
Det spelar oftast ingen roll, de är underbara allihop!
Enda tråkiga är om man får mycket svartfläckssjuka på bladen. De nya hybriderna är (oftast) mer motståndskraftiga mot sådant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.